הקשר בין המיקום בסדר הלידה במשפחה לדימוי עצמי

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 6249
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

הקשר בין המיקום בסדר הלידה במשפחה לדימוי עצמי עבודה סמינריונית
1 6
מקורות אוקטובר
2 0משפטים תוכן העניינים
מבוא. 3
סקירת ספרות.. 5
הפסיכולוגיה של סדר הלידה. 5
דימוי עצמי מנהל עסקים המחקר האמפירי 21
שאלת המחקר. 21
השערות המחקר. 21
שיטת המחקר. 21
ממצאי המחקר. 23
דיון וסיכום. 24
ביבליוגרפיה.
5 נספח: שאלון 26
נספח: עיבודים סטטיסטיים. 27
מבוא
סדר הלידה במשפחה הוא אחד הנושאים המעניינים ביותר, גם אם לא נטולי מחלוקת, במדעי החברה בשנים האחרונות.
הרעיון הכללי מאוד פשוט. אחים שגדלים ביחד חולקים סביבה משותפת, פחות או יותר, וגם מחצית הגנים (בהנחה שהם לא תאומים זהים). ההיגיון אומר שניתן היה לצפות שהם יהיו דומים זה לזה בתחומים רבים. אבל פעמים רבות אחים שונים זה מזה בצורה די קיצונית, ונדרש לכך הסבר (טדי היה מבוגר מאליוט בשנה אחת בלבד). הסברים שונים הוצגו במשך השנים. למשל, למרות החיים בסביבה משותפת, אין ספק שכל אחד מהאחים חווה ומתנסה בדברים שונים. זה במיוחד יהיה נכון אם פער הגילאים בין האחים גדול. קבוצת הגיל (מה שמכונה Cohort group) שמשותפת לנו ולבני גילנו במקום מסוים ובזמן מסוים, היא בעלת מאפיינים מסוימים ששונה מקבוצות גיל אחרות. גם הדינמיקות הפנימיות של החברים בכל קבוצת גיל שונות לגמרי. ועדיין, למרות כל ההסברים הללו, חוקרים מוצאים פעמים רבות מאפיינים כלליים שנובעים מהמיקום של כל אחד מאיתנו ביחס לאחינו ואחיותינו, הדברים המשותפים הללו דורשים הסבר. (גרינגרוז, 2007).
המושג "דימוי עצמי" מתייחס באופן כולל לאופן בו אדם תופס את עצמו  (2003) Bailey מתייחס לדימוי העצמי כסך השיפוטים (Judgments) שמבצע האדם בכדי להעריך את מאפייניו השונים, אשר נוגעים לחמישה נושאים מרכזיים:
1.מאפיינים אישיים (תפיסת העולם של היחיד ותכונותיו).
2.מעשיו של האדם (תוצרי פועלו של האדם, בין אם הם מוחשיים או מופשטים, הנוגעים לאנשים אחרים, לטבע, לחפצים או לעצמו).
3.רכושו של האדם (רכושו הכמותי והאיכותי של האדם, אשר נרכש באמצעות יצירה, ירושה או קנייה).
4.הממדים השונים בהם האדם נתפס בחברה (גופו של האדם, אישיותו החברתית והמוניטין שלו).
5.למי או למה קשור האדם רגשית (אלוהים, רעיון מסוים, קבוצה או אדם נתפסים מיוחדים בעיניו, כסף, רכוש או כוח).
הערכותיהם העצמיות של בני אדם, באם הן ניתנות באופן מפורש או מרומז, מתהוות באמצעות אינטראקציות עם אחרים משמעותיים, לדוגמא הורים ואחים. על פי תיאוריות מאסכולת האינטראקציה הסימבולית, אנשים מפתחים תחושת עצמיות על בסיס האופן בו אחרים מתייחסים אליהם, ועל פי התיאוריה הסוציומטרית של הדימוי העצמי (Sociometer theory of Self Esteem), דימויים העצמי של בני אדם מתעצב בעקבות האינטראקציות שלהם עם אחרים (DeHart, Pelham & Tennen,
2 006). לפי תיאוריה זו, דימוי עצמי תכונתי מתפתח בעקבות הערכות שמבצע האדם עבור חוויותיו עם דחיות וקבלות חברתיות במהלך הזמן, ודימוי עצמי זה מתקשר לעד כמה אנשים מרגישים מקובלים חברתית באופן כללי עקב ההשפעה המהותית של האינטראקציות של הילד עם בני משפחתו הגרעינית על דימויו העצמי, עבודה זאת עוסקת בנושא הקשר בין המיקום בסדר הלידה לדימוי העצמי.
העבודה כוללת סקירת ספרות ומחקר אמפירי כמותני.