השפעת הגלובליזציה על הלמידה מרחוק בתחום ההשכלה הגבוהה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2997
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

השפעת הגלובליזציה על הלמידה מרחוק בתחום ההשכלה הגבוהה עבודה סמינריונית
2 0 מקורות, אוקטובר 2015 תוכן העניינים
מבוא. 3
סקירת ספרות.. 5
גלובליזציה. 5
גלובליזציה ולמידה מרחוק. 9
דיון וסיכום. 12
ביבליוגרפיה. משפטים מבוא
משבר אקדמי עמוק באוניברסיטאות העולם המערבי מציף שאלות בסיס לגבי המודל האקדמי הקיים היום: קמפוס (פיזי) ענק, כיתות לימוד וסטודנטים המגיעים ללמוד. בעידן שבו עיתונים עוברים לרשת, ספרים מופצים דיגיטאלית והמידע מוזרק דרך המקרנים ישירות לוורידים – האם אין מקום לרענן את האקדמיה מהיסוד ?! (קמינקא, 2012).
אם בעבר, המושג ":למידה בהתכתבות" היה ביטוי לעג ללמידה לא משמעותית, הרי כיום, ובעתיד, ניתן יהיה בעזרת הלמידה מרחוק לרכוש השכלה ותואר מוכר ממוסדות לימוד מצוינים מעבר לים.
כך לדוגמא, באתר "קורסרה" ((Coursera.org, שהקימה פרופ' דפנה קולר, כבר רשומים מיליוני אנשים, הלומדים דרך הרשת במאות קורסים מעשרות אוניברסיטאות יוקרתיות ברחבי העולם, מגישים עבודות ומבחנים, וזכאים להכרה רשמית בלימודיהם. בשנת 2013 בחר בה המגזין "טיים" לאחת מ־100 האנשים המשפיעים בעולם, כמי שמובילה מהפכה חינוכית גלובלית. (אורבך, 2013). בקורסרה הקורסים ניתנים בחינם לכל דורש, שומרים על מסגרת של עבודות בית ובחינות אך מעוצבים אחרת מפורמט הלמידה המסורתי בכיתה (בעיקר יותר דינאמיות ועזרים ויזואליים). קורסרה החלה לפעול ב- 2012 ומצטרפת לאחת מחלוצות ההוראה המתוקשבת בעידן החדש, אקדמיית קאהן (Kahn Academy) המיישמת את אותו העיקרון: שבירת המסגרת הלימודית המקובלת, שימוש חוויתי בעזרים ויזואליים ויצירת רלוונטיות לנושאים הנלמדים. (קמינקא, 2012). גם אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, והטכניון מציעים לימודים דרך קורסרה (צוק, 2013).
מלבד קורסרה, קיימות כיום מספר רב של תכניות מקוונות המאפשרות השגת תואר בחינם או בתשלום קטן (מנלה, 2014): ב-University of the People ניתן להשלים תואר ראשון מוכר במדעי המחשב או ניהול במחיר כולל של
4 ,000 דולר. התשלום הוא על המבחנים.  ב-edX מציעים קורסים של האוניברסיטאות הטובות בעולם, הרווארד, ברקלי, MIT בחינם במגוון נושאים כמו: מבוא ללינוקס, מדע האושר ומבוא למדעי המחשב. בחלק מהקורסים ניתן לקבל תעודת סיום בעלות של בין 50 ל-100 דולר. ב-OpenupED הכולל בעיקר אוניברסיטאות פתוחות במדינות אירופיות מוצעים קורסים עם אפשרות לקבלת תעודת סיום או נקודות זכות לתואר. תואר שלם עד 900 יורו בהתאם להיקף הלימודים ולמוסד המלמד. Udacity מציעה מגוון קורסים בחינם בתחומים טכנולוגיים בעיקר עם אפשרות לקבל תעודה בתשלום.
שאלות המחקר מהי השפעת הגלובליזציה על הלמידה מרחוק בתחום ההשכלה הגבוהה?
מה צריכה להיות המדיניות בישראל נוכח השפעת הגלובליזציה על הלמידה מרחוק בתחום ההשכלה הגבוהה?
השערות המחקר הגלובליזציה, יחד עם התפתחות האינטרנט, מאפשר למידה מרחוק ורכישת השכלה מוכרת גם במוסדות לימודים בארצות אחרות.
מוסדות הלימוד בישראל יאלצו להתמודד עם מתחרים רבים ולהעניק לסטודנטים יתרונות ייחודיים.
שיטת המחקר עבודה עיונית המבוססת על אינטגרציה של מקורות.