עבודת גמר- הקשר בין מיקום במדרג הארגוני, רמת השחיקה ורמת שביעות הרצון של העובדים לבין אפקטיביות בניהול זמן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7442
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

הקשר בין מיקום במדרג הארגוני, רמת השחיקה ורמת שביעות הרצון של העובדים לבין אפקטיביות בניהול זמן תוכן עניינים
פרק 1 – מבוא                                                                                                   3
            1.1 הצגת הבעיה                                                                                    3
1 .1.1 תאור הבעיה בארגון                                                           3
1 .1.2 הבעיה העסקית                                                                 3
1 .2 שאלות המחקר                                                                                 2
1 .3 מטרות המחקר                                                                                 2
1 .3.1 המטרה האקדמית                                                             2
1 .3.2 המטרה היישומית                                                              2
פרק 2 – סקירת ספרות                                                                                      3          2.1
רציונל המחקר                                                                                 4
2 .2 מודל המחקר                                                                                    4         
2 .3 משתני המחקר                                                                                 4         
2 .4 השערות המחקר                                                                              4
פרק 3 –  שיטת המחקר                                                                                      5
3 .1 מערך המחקר                                                                                  5
3 .2 מדגם                                                                                              6
3 .2.1 אוכלוסיית המחקר                                                                        6
            3.2.2
המדגם                                                                              6
3 .2.3 שיטת הדגימה                                                                   6
3 .2.4 שיקולים בבחירת המדגם ושיטת הדגימה                            6
3 .3 כלי המחקר                                                                                      6
3 .4 הליך המחקר                                                                                   7
3 .5 שיטת הניתוח                                                                                   7
פרק 4 – ממצאים                                                                                               7
            4.1
מהימנות הכלים                                                                               6
4 .2 סטטיסטיקה תיאורית                                                                      6
4 .2.1 משתנה בלתי תלוי-  מיקום במדרג הארגוני                          6
4 .2.2 משתנה בלתי תלוי -מידת השחיקה ומימדיו                         6
4 .2.2.1 הקשר בין שלושת ממדי השחיקה                         6
4 .2.3 משתנה בלתי תלוי- שביעות הרצון בתפקיד                          6
4 .2.3.1 הקשר בין שביעות הרצון ממילוי צרכים הגייניים ומילוי צרכים מוטיבטוריים             6
4 .2.4 המשתנה התלוי-ניהול זמן אפקטיבי                                                6
4 .3 סטטיסטיקה הסקתית                                                                     6
                        4.3.1 הקשר בין מיקום במדרג הארגוני לבין אפקטיביות ניהול זמן של העובדים                                  6

4 .3.2 הקשר בין רמת השחיקה לבין אפקטיביות ניהול זמן             6
4 .3.3 הקשר בין שביעות הרצון מהעבודה וניהול זמן אפקטיבי       6
4 .3.3.1  הקשר בין ניהול זמן אפקטיבי וכל אחד ממדי שביעות הרצון                             6
4 .3.4 השוואת יכולת הניבוי  של שלושת משתני המחקר                6
4 .4 ממצאים נוספים                                                                               6
            4.4.1
גיל העובד- הקשר בין גיל הנבדק ומשתני המחקר                 6
            4.4.2
מין הנבדק- השוואה בין גברים ונשים                                 6
            4.4.3
רמת השכלת העובד- הקשר בין רמת השכלה ומשתני המחקר                                                             6
פרק 5 – דיון וניתוח                                                                                            7
            5.1 מבוא
                                                                                              7
            5.2
מאפייני משתנים                                                                              7
5.3 השערות המחקר                                                                              7
            5.3.1
בדיקת הקשר בין מיקום במדרג הארגוני          לבין אפקטיביות ניהול זמן של עובדים                                6
            5.3.2
בדיקת הקשר בין רמת השחיקה          לבין אפקטיביות ניהול זמן של עובדים                                6
            5.3.3
אוכלוסיית המחקר                                                                        6
5.4 ממצאים נוספים                                                                               7
5.5 מגבלות המחקר                                                                                7
פרק 6 – סיכום, מסקנות והמלצות                                                                       7
            6.1
סיכום                                                                                             6
6 .2 מסקנות                                                                                           6
6 .3 המלצות                                                                                           6
ביבליוגרפיה                                                                                                      8
נספחים נספח 1 – שאלון מחקר                                                                                       9
נספח 2 – תוצאות  הפיילוט – מהימנות                                                                 9
נספח 3 – טבלת קורולציות                                                                                 9
רשימת טבלאות טבלה 1 –           התפלגות העובדים לפי המיקום במדרג הארגוני                            9
טבלה 2 –           מדדי מרכז, ופיזור של משתנה השחיקה ומימדיו                          9
טבלה 3 –           מקדמי פירסון ומובהקותם לחישוב הקשר בין מימדי השחיקה בתפקיד                                                             9
טבלה 4 –           מדדי מרכז, ופיזור של משתנה שביעות הרצון ומימדי                   9
טבלה 5 –           מדדי מרכז, ופיזור של משתנה ניהול זמן אפקטיבי                                   9
טבלה 6 –           ממוצע ציוני העובדים בניהול זמן אפקטיבי                    כפונקציה של מיקומו של העובד במדרג הארגוני.                                     9
טבלה 7 –           מקדם הקשר של ספירמן בין המיקום במדרג הארגוני וניהול זמן אפקטיבי                                                                   9
טבלה 8 –           מקדם הקשר של מידת השחיקה וניהול זמן אפקטיבי                   9
טבלה 9 –           מקדמי הקשר של ממדי השחיקה (רגשית, נפשית ופיזית) וניהול זמן אפקטיבי                                  9
טבלה 10 –         מקדם הקשר של רמת שביעות הרצון וניהול זמן אפקטיבי             9
טבלה 11 –         מקדמי הקשר של ממדי שביעות הרצון  (צרכים היגיינייים וצרכים מוטיבטוריים) וניהול זמן אפקטיבי     9
טבלה 12-          מקדמי הרגרסיה הסטנדרטים של המשתנים הבלתי תלויים לניבוי זמן אפקטיבי                                                        9
טבלה 13 –         מקדמי קשר של פירסון לקשר בין גיל העובד לבין שלושת משתני המחקר                                                        9
טבלה מנהל עסקים –         ממוצעים וסטיות תקן של רמת שחיקה, שביעות רצון ניהול זמן אפקטיבי בקרב גברים ובקרב נשים                              9
טבלה משפטים –         מקדמי קשר של פירסון לקשר בין גיל העובד לבין שלושת משתני המחקר                                                        9
רשימת איורים איור 1 –            כמות ישיבות כנגד כמות שעות ממוצעת לעובד                             9
איור 2 –            דיאגרמת מקלות  לתיאור  משתנה מיקום העובד במדרג הארגוני   9
איור 3 –            היסטוגרמה לתיאור  משתנה מידת השחיקה                                9
איור 4 –            היסטוגרמות לתיאור  שלושת מימדי השחיקה                              9
איור 5 –            היסטוגרמה לתיאור  משתנה שביעות הרצון של העובד                  9
איור 6 –            היסטוגרמות לתיאור  ממדי שביעות הרצון                                   9
איור 7 –            היסטוגרמה לתיאור התפלגות ניהול זמן אפקטיבי                         9
איור 8 –            ממוצע ציוני העובדים בניהול זמן אפקטיבי כפונקציה של מיקומו של העובד במדרג הארגוני                                               9
איור 9 –            דיאגרמת פיזור ציוני ניהול זמן אפקטיבי כפונקציה של רמת השחיקה                                                        9
איור 10 –           דיאגרמת פיזור ציוני ניהול זמן אפקטיבי כפונקציה של שביעות הרצון                                                       פרק 1 – מבוא
1.1        הצגת הבעיה
1 .1.1     תאור הבעיה בארגון חברת GE Medical Systems  (GEMS ) היינה חברה לפיתוח ויצור מצלמות ותחנות עבודה בתחום הרפואה הגרעינית. החברה בישראל נחשבת למרכז הידע העולמי של GEMS  בעולם.
החברה פועלת בסביבה דינמית המושפעת משינויים בצורכי הלקוחות, מפיתוחים חדשים של מתחרים ומהנדסת המשך של מוצרים קיימים במסגרת שיפור האמינות והשירותיות של המוצרים כמו גם טיפול ופתרון של תלונות לקוחות. מבנה החברה היינו מטריציוני כאשר לכל עובד יש שני מנהלים להם הוא מדווח , עיקרי (מנהל מחלקה) ומשני (מנהל פרוייקט), דבר היוצר מחויבות גבוהה ליעדים מרובים אשר מוביל להיקף עבודה גדול ומשתנה על פי הצרכים המשתנים של הארגון.
כיום GEMS היינה המובילה בשוק הרפואה הגרעינית, פעילה ב כ- 80% ממדינות העולם, בעלת נתח השוק הגדול ביותר (כ 45%), מפתחת מוצרים המבוססים על הטכנולוגיות המתקדמות ביותר ו לזכותה נרשמו מספר פריצות דרך בענף.
לחברה מוניטין טוב ומוצרי החברה נתפסים כאיכותיים ומתקדמים מבחינה טכנולוגית, לחברה מערך שירות חזק ורחב, המקנה ללקוח שירות 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע. לאור העובדה שפעילותה של GEMS היא כלל עולמית וקיים ערבוב תרבויות בין אנשים שונים, החברה מתבססת על ערך עליון לפיו כל האנשים בחברה ומחוצה לה שווים ללא הבדלי מין, גזע ודת. החברה התמיהה לפני כ חמש שנים את מתודולוגית האיכות על פי SIXSIGMA, וכיום מרבית עובדי החברה מוסמכים לגישה זו, דבר המתבטא בעבודת היום יום.
לאור המיתון הפוקד את העולם העסקי כולו גם חברת GEMS  עברה תהליך של התייעלות וצמצום בכוח העבודה אם כי במידה מועטה יותר בהשוואה לחברות אחרות או חטיבות אחרות של הארגון.
נסיבות אלו וגידול בנתח השוק של החברה (כמות המערכות בשדה) כמו גם גידול במשימות ופרוייקטים חדשים הובילו לריבוי משימות לעובד בהשוואה לעבר. עובדות אלו דורשות הערכות חדשה בהיבט של ניהול זמן אפקטיבי אשר לוקה בחסר במצב הנוכחי של הארגון.
לאור המוזכר לעיל חוסר ניהול אפקטיבי של הישיבות בארגון הוביל לעליה בכמות הישיבות ועליה בכמות שעות העבודה של העובדים.

2 שאלת המחקר מהם הגורמים לאפקטיביות בניהול זמן בחברת GEMS ?

1 .3 מטרות המחקר
1 .3.1 המטרה האקדמית המטרה האקדמית של המחקר היינה להרחיב את ההבנה והידע האקדמי בתחום האפקטיביות בניהול זמן בסביבת עבודה דינמית, עורך מחקר זה יבחן :
האם קיים קשר בין מיקום במדרג הארגוני של  העובדים לאפקטיביות בניהול זמן?
האם קיים קשר בין רמת השחיקה לבין אפקטיביות בניהול זמן?
האם קיים קשר בין רמת שביעות רצון מעבודה לבין אפקטיביות בניהול זמן? במידה וימצא קשר מחקר זה יבחן את סוג הקשר וכיוונו.

1 .3.2 המטרה היישומית המטרה הישומית של מחקר זה הנה להמליץ למחלקת משאבי אנוש של חברת GEMS ישראל , באיזו דרך ובאילו אמצעים לנהוג על מנת למקסם את האפקטיביות בניהול זמני הישיבות אשר יוביל להקטנת כמות שעות העבודה של העובדים, כך שחלוקת הזמן בין עבודה וחיי איכות מחוץ לעבודה תהיה מאוזנת יותר.
במידה וימצא קשר בין המשתנים של מחקר זה עורך מחקר זה ימליץ לערוך הדרכות לעובדים בנושא ניהול זמן אפקטיבי וסדנאות ליישום הנלמד בעבודה השוטפת, כמו כן יומלץ לבחון את חלוקת העבודה לעובד לפי תפקיד.
במידה ולא ימצא קשר בין משתני המחקר יומלץ לערוך מחקר נוסף לבחינת משתנים אחרים אשר לא יבחנו במחקר זה.