סמינריון בקורס תקשורת כתרבות: ייצוג מגדרי בכריכות ספרי ילדים בעשור האחרון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 15514
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

תקציר עבודה סמינריונית – ייצוג מגדרי בכריכות ספרי ילדים במסגרת הקורס תקשורת כתרבות שאלת המחקר: מהו אופן ייצוג הדמות הגברית והדמות הנשית בכריכות ספרי ילדים בעשור האחרון?
מחקרים העוסקים בספרות ילדים מדגישים את העובדה כי ספרות הילדים משמשת כלי סוציאליזציה משמעותי, שתפקידו לחנך את הילדים מרגע לידתם ולאורך כל שלבי התפתחותם. ספרות הילדים מעשירה את עולמם ושפתם של הילדים, מפתחת את דמיונם וחושפת אותם לנורמות המקובלות ולקודים חברתיים המשרתים את ההגמוניה. מכאן, כי ספרות הילדים מאפשרת לשמר נורמות מגדריות הגמוניות במקביל לביצוע הבחנה דיכוטומית בין תפקידי המין.  אחד התחומים המרכזיים והבולטים בשיח העוסק בספרות הילדים הוא מגדר, כאשר העיסוק העיקרי הוא בקטגוריות של נשים וגברים המקושרות בהתאמה לתפקידי המגדר ולמאפיינים נשיים וגבריים. בחלק הראשון של העבודה אציג סקירה תיאורטית רחבה הכוללת בתוכה התייחסות למספר נושאים מרכזיים: הפרק ראשון מציג את גישת ההגמוניה של גרמשי והמודל הדינאמי של ויליאמס, תוך בחינת הדרך שבה מועברת האידיאולוגיה בהקשר התרבותי והתקשורתי. הפרק שני מציג תפיסות שונות למושג מגדר, תהליכי חברות לתפקידי המגדר ותפקידי המינים. הפרק שלישי מציג סקירת התפתחות היסטורית ומאפייני ז'אנר ספרות הילדים, תוך התמקדות בעשור האחרון. הפרק האחרון מציג את האופן שבו באות לידי ביטוי תפיסות מגדריות שונות בעולם ספרות הילדים והשפעתן על התפתחות הילדים, תוך התמקדות במחקרים שעסקו בנושא.  החלק השני של העבודה מציג את שיטת הניתוח האיכותנית , ניתוח סמיוטי, ע"פ בארת'. החלק האחרון בעבודה מציג דיון שבו יוצג מענה לשאלת המחקר , תוך קישור ממצאי ניתוח התוכן לסקירת הספרות התיאורטית והמחקרית שהוצגה בתחילת העבודה. סקירת ספרות תיאורטית:  פרק 1 הגמוניה בתקשורת פרק 2 מגדר פרק 3 ספרות הילדים  פרק 4 מגדר בספרות הילדים. שדה המחקר ניתוח כריכות ספרי ילדים רבי מכר, פופולאריים ואקטואליים מהעשור האחרון. הממצאים עוסקים בהבניה נשית וגברית בקריטריונים הבאים:
היפוך תפקידי מגדר, שינוי מראה חיצוני, שינוי מראה התנהגותי, המשמעויות שעולות מבחירת צבעי הכריכה. תוך קישור הממצאים הללו לטיעוניו של ויליאמס (ויליאמס,1991) בנוגע לצורות תרבותיות אלטרנטיביות שנמצאות במאבק תמידי עם התרבות הדומיננטית.
שלושת הממצאים מתארים צורת תרבות אופוזיציונית ששואפת לחדור למרכז, לכבוש מקום בתרבות הדומיננטית וליצור בה שינוי בהתאם לתפיסתה. המחקר מצביע על שינוי מסוים שחל באופן הייצוג המגדרי בכריכות ספרי הילדים בעשור האחרון, אולם חשוב לזכור כי למרות העובדה הזו ישנם ספרים רבים וקלאסיקות לילדים אשר מציגים תמונת עולם שיש בה הטיה מגדרית המנציחה את אי השוויון ואת הסטריאוטיפים המגדריים.
עבודה סמינריונית בקורס "תקשורת כתרבות" (10532) ייצוג מגדרי בכריכות ספרי ילדים בעשור האחרון מגיש: _________________ כתובת: _____________________ טלפון: __________________ מנחה : ____________________ נובמבר 2015 תוכן עניינים
מבוא –.. ..1
1 .
רקע תיאורטי                                          
1 .1
הגמוניה בתקשורת – 3
1 .2 מגדר -… 6
1 .3
ספרות ילדים — 10
1 .4 מגדר בספרות ילדים 13
2 . שאלת המחקר והמתודולוגיה – 17
3 . ניתוח כריכות –. 20
4 . דיון ומסקנות –.. 30 5. סיכום -.. 43
6 .
ביבליוגרפיה –… 45
7.
נספחים – 48
מבוא
מחקרים העוסקים בספרות ילדים מדגישים את העובדה כי ספרות הילדים משמשת כלי סוציאליזציה משמעותי, שתפקידו לחנך את הילדים מרגע לידתם ולאורך כל שלבי התפתחותם.
ספרות הילדים מעשירה את עולמם ושפתם של הילדים, מפתחת את דמיונם וחושפת אותם לנורמות המקובלות ולקודים חברתיים המשרתים את ההגמוניה. מכאן, כי ספרות הילדים מאפשרת לשמר נורמות מגדריות הגמוניות במקביל לביצוע הבחנה דיכוטומית בין תפקידי המין. אחד התחומים המרכזיים והבולטים בשיח העוסק בספרות הילדים הוא מגדר, כאשר העיסוק העיקרי הוא בקטגוריות של נשים וגברים המקושרות בהתאמה לתפקידי המגדר ולמאפיינים נשיים וגבריים. לטענת הרצוג (הרצוג,2009) המושג מגדר נוצר בקונטקסט של חקר החברה וההסדרים החברתיים, מתוך הנחה שהחברה והתרבות הן אלה שיוצרת את אופי היחסים בין המינים ואת הציפייה בנוגע לאופן שבו נשים וגברים אמורים להתנהג ולהשתלב בחברה.
בעשורים האחרונים אנו עדים לשינויים דרמטיים המתרחשים בחברה הישראלית, הנוגעים בעיקר למבנה המשפחה המערבית המסורתי ולדרישה ליצירת איזון ושוויון בין המינים. אותותיהם ניבטים בדפוסי משפחות חדשות שלא היו מוכרות לפני כן, מעבר מקולקטיביזם לאינדיווידואליזם, חינוך לקבלת האחר ודרישה הולכת וגוברת מצד נשים לקידום יסודות פמיניסטיים וקריאת תיגר על תפיסות שוביניסטיות. עבודה זו עוסקת בשאלת אופן ייצוג הדמות הגברית והדמות הנשית בכריכות ספרי ילדים בעשור האחרון. באמצעותה ניתן יהיה לבחון האם לאור השינויים שהתרחשו, ספרות הילדים החדשנית משמשת כסוכנת חברות לנורמות הגמוניות או שמא מאפשרת קריאה ביקורתית וחתרנית כחלק ממאבק בהגמוניה ובסטריאוטיפים המיניים. חשיבותה של עבודה זו היא בתרומתה להבנת מנגנוני השעתוק של האידיאולוגיה המגדרית בחברה כפי שהיא באה לידי ביטוי בכריכות ספרות הילדים בעשור האחרון. עבודות מחקר רבות דנות בהיבטים המגדריים המשתקפים בספרות הילדים תוך התבססות על ניתוח הטקסטים בלבד, אך ללא התייחסות אל הממד הוויזואלי והאיורים המופיעים בכריכת ספרי הילדים, למרות היותם מרכיב שווה ערך לטקסט בספרי הילדים.
הממד הוויזואלי והאיורים בכריכות ספרי הילדים משמשים ערוצים ישירים ובלתי אמצעיים להעברת מסרים וכלי בידי החברה להעברת ערכים ודפוסים חברתיים ותרבותיים אל הילדים.
מחקר איכותני זה בא במטרה למלא את החסר בכל הנוגע למשמעויות המועברות בממד הוויזואלי באמצעות ניתוח סמיוטי המבוסס על גישתו של בארת' (בארת', 1977) לניתוח דימויים חזותיים. בחלק הראשון של העבודה אציג סקירה תיאורטית רחבה הכוללת בתוכה התייחסות למספר נושאים מרכזיים: הפרק ראשון מציג את גישת ההגמוניה של גרמשי והמודל הדינאמי של ויליאמס, תוך בחינת הדרך שבה מועברת האידיאולוגיה בהקשר התרבותי והתקשורתי.
הפרק שני מציג תפיסות שונות למושג מגדר, תהליכי חברות לתפקידי המגדר ותפקידי המינים. הפרק שלישי מציג סקירת התפתחות היסטורית ומאפייני ז'אנר ספרות הילדים, תוך התמקדות בעשור האחרון. הפרק האחרון מציג את האופן שבו באות לידי ביטוי תפיסות מגדריות שונות בעולם ספרות הילדים והשפעתן על התפתחות הילדים, תוך התמקדות במחקרים שעסקו בנושא.
בחלק השני של העבודה אציג את שאלת המחקר והמתודולוגיה שבה השתמשתי לצורך המחקר ובחלק השלישי אציג את ממצאי ניתוח כריכות ספרי הילדים בעשור האחרון. בחלק הסופי של העבודה אציג את המענה לשאלת המחקר, תוך קישור ממצאי ניתוח כריכות ספרי הילדים הנבחרות, בשילוב סקירת הספרות התיאורטית והמחקרית שהוצגה בתחילת העבודה.