מערכת חינוך בהקשר למוטיבציה של התלמיד

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 29803
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

פרויקט גמר בסוגיות מחקר בתחום החינוך מערכת חינוך בהקשר למוטיבציה של התלמיד תאריך הגשה:  משפטים.06.2015 תוכן עניינים:
הקדמה –…4

1 . מבוא
–..5
2 . מערכת חינוך -11
2 .1 הגדרת המושג –11
2 .2
עידוד לכישלון -…13
2 .3
הישגיות כערך חינוכי –…מנהל עסקים
3 . מערכת החינוך בהתפתחות ההיסטורית –מנהל עסקים
3 .1
השורשים של מערכת החינוך בישראל –…מנהל עסקים
3 .2
חינוך פורמלי ובלתי פורמלי –.משפטים
3 .3
חינוך יסודי ..16
3 .4
חינוך התיכון 17
4 . ההשקפות החינוכיות ..18
4 .1  ההשקפה האינדיבידואליסטית –…18
4 .2
ההשקפה האינדיבידואליסטית המזויפת: הפיידוצנטריזם …19

4 .3
ההשקפה האינדיבידואליסטית האמיתית וקשייה ..21   
4 .4
ההשקפה החברתית -..23
4 .5
ההשקפה ההומאיסטית …27
5. אישיות וההנעה ללימודים של התלמיד –…30 5.1
מצע תיאורטי 30 5.2
ההנעה -…30 5.2.1
מונעות והישגים –…31
5.2.2
מקורות ההנעה 31
5.2.3
המונעות ללימודים –.32
5.2.4
צורך- ההישגי כמניע ללמידה -32
5.2.5
הצורך- בהישג והפחד מפני כישלון -.33
5.3
אישיות התלמיד –..34
5.3.1
תכונות אישיות והתנהגות הקשורות בצורך- ההישגי –…34
5.3.2
טיפוסי התלמידים –34
5.3.3
דרכי- החינוך ההולמות את התלמיד ההישגי -..35
5.3.4
רגש- החובה כמניע ללמידה –…36
5.3.5
תכונות- הגירוי המעוררות את הסקרנות –…37
5.3.6
ערך ההנעה של הקונפליקט המושגי -39
5.3.7
הטיפוס הסקרני 39
5.3.8
דרכי- החינוך ההולמות את התלמיד הסקרני -..41
5.3.9
הצדדים החברתיים של הלימוד –42
5.3.10 דרכי- החינוך ההולמות את הטיפוס החברתי –43
6 . הכוונה עצמית ומוטיבציה –.43
6 .1
הממדים של המוטיבציה 43
6 .2
הסוגים של המוטיבציה …44
7. ירידת המוטיבציה -.45
7.1
מסגרת תאורטית –45
7.2
מוטיבציה פנימית מול מוטיבציה חיצונית –..46
8 . טיפוח מוטיבציה- היא התפקיד המרכזי של המערכת החינוך –…47
8 .1
התלמידים חסרי מוטיבציה –..47
8 .2
מוטיבציה ללמידה –47
8 .3
סוגי המוטיבציה –.47
8 .4
מאפיינים התנהגותיים מתוך המוטיבציה –48
8 .5
מאפיינים קוגניטיביים מתוך מוטיבציה –..49
8 .6
מאפיינים רגשיים –49
8 .7
ממאפיינים כוללניים -..50
8 .8
חשיבות הטיפוח של המוטיבציה -..50
8 .9
מודל של הגורמים למוטיבציה –51
9. שיטות המחקר –51
9.1
הגדרת המושג ושיטות המחקר -…51
9.2
מטרת המחקר –…53
9.3
מקורות המחקר –.53
9.4
שאלת המחקר והשערות ..53
9.5
מערך המחקר …54
9.5.1
אתיקה במחקר 54
9.6
מושגי היסוד .55
9.7
תהליך המחקר –…56
9.7.1
המחקר האיכותני –.56
9.7.2
המחקר כמותני 57
9.7.3
אוכלוסיית היעד –…57
9.7.4
המדגם –.57
9.7.5
סולמות המדידה –..59
9.7.6
כלי המחקר -60
1 0. ממצאים -61
1 0.1 טבלה מס'
1 62
1 0.2
טבלה מס' 2 …63
1 0.3
טבלה מס'
3 .64
1 0.4
טבלה מס' 4 65
1 0.5
תרשים מס'
1 .66
1 0.6
תצפית –67
1 1. הסיכום ומסכנות –.69
1 2. דיון –72
1 2.1
התייחסות להשערות -72
1 2.2
מגבלות המחקר –…73
1 2.2.1
מובלות המדגם ..73
1 2.2.2
מוגבלות הקשורות לכלי המחקר -…73
1 2.2.3
הדעות למחקרים נוספים .73
מקורות -..75
*** דפי השאלונים מצורפים מערכת חינוך בהקשר למוטיבציה של התלמיד תקציר מטרת המחקר היתה לבדוק קשר בין המערכת חינוך ומוטיבציה ללמידה של התלמיד ואת רמת ההשפעה של מערכת חינוך על אישיות של התלמיד ומתוך התייחסות לגורמי אישיות וסביבה כאחד, להציע מסגרת תיאורטית לחקר ההנעה בחינוך תוך עמידה מערכת השערות ספציפיות המופקות מתיאורה זו.  הצרכים, דחפים ומבנים דינאמיים עשויים להניע את התלמיד לקראת פעילות הספציפית של הלימוד ולהוביל להישגיות, לכן הטיפול החינוכי חייב לבודד זיקה ישירה להתנהגות הלימוד ולכן דרך התבססות על המקורות ההנעה ניתן לציין 4 מקורות : צורך, הסקרנות, רגש החובה והצורך בהתחברות. השאלת המחקר היא: האם קיים קשר בין מערכת חינוך למוטיבציה של התלמידים ללמידה ואיך המערכת חינוך משפיע על האישיות של התלמידים. המחקר נערך בבית- הספר תיכון מקיף בקרית- חיים בין 20 תלמידים מכיתה י, בנים ובנות, והשאלת המחקר נבדקה דרך שאלונים, שהועברו לתלמידים ותצפית על התנהגותם של התלמידים ומורה בשיעור. שיטת הניתוח: חישוב ממצעים, סטית התקן ומציאת הקשר בין המערכת חינוך והמוטיבציה של התלמידים וניבוי משקולת של כל אחד מהם. הממצים הראו גם קשר חיובי בין המערכת החינוך לבין רמת המוטיבציה של התלמידים (P<.94 ) הוסק, שמערכת חינוך קשורה לרמת המוטיבציה של התלמידים ומשפיע על אישיות של התלמיד. קיימת חשיבות רבה במתן תשומת לב על האישיות של התלמידים כדי להגביר את המוטיבציה וההנעה ללמידה בעזרת שיטות הוראה שונות והתנהגות הסביבתית המתאימה. תכונות אישיות והתנהגות קשורות להישגיות, לכן חשוב להבדיל בין הטיפוסי התלמידים, משום לכל טיפוס התלמיד קיימות תכונות אישיות שונות וצרכים שונים. תכונות הגירוי, המעוררות את הסקרנות, והסקרנות- היא המקור הנשען על התכונות הפנימיות של תהליך הלמידה. לכן, התלמידים מטבעם ב בתוכנה של סקרנות והסקרנות פועלת בהם ביחסם לסביבה ולעולם הרחב. הסקרנות קיימת בתורת תופעה בפני עצמה וממלא תפקיד חשוב בלימודים. הא אחד הגורמים החשובים להגברת המוטיבציה. לפי כך, מערכת חינוך מכוונת את התוכני הלימוד כדי לעורר סקרנות, והסקרנות מעוררת את המוטיבציה ללימודים. 1 . מבוא. מוטיבציה של תלמידים ללמידה היא אחת הסוגיות המרכזיות שמעסיקות את מערכת החינוך. למידה אופטימאלית היא למידה בה נעשתה הבנה מושגית על- ידי שימוש גמיש בידע. האיכות הגבוהה ביותר של למידה מושגית מתרחשת בתנאי מוטיבציה המקדמים צמיחה אישית והסתגלות (דיסי ואחרים, 1991). תהליך הלמידה נמדד על- פי איכותו ולא על- פי לוח הזמנים שמוקדש למשימה (איימס, 1990). מתוך מגמה להעלות את רמת המוטיבציה של התלמידים, ומתוך הבנה כי התלמידים של ימינו גדלים במציאות שבה העולם דורש הרבה ידע בתחומים רבים, חשוב להתייחס כיצד מערכת חינוך משפיע בהקשר זה להישגיות והצלחתם התלמידים דרך הגברת רמת המוטיבציה ללמידה. בעבודה זו אנו בודקים את השאלת המחקר: האם קיים קשר בין המערכת חינוך לבין המוטיבציה של התלמידים ללמידה וההשערה היא- שקיים קשר חיובי בין מערכת חינוך לבין המוטיבציה של התלמידים ללמידה. מערכת חינוך מגבירה את הרמת המוטיבציה של התלמידים ומשפיע באופן חיובי על האישיות של התלמידים. המחקר נערך בבית- הספר תיכון מקיף בקרית- חיים בין התלמידים מכיתה י. הנושא " מערכת חינוך בהקשר למוטיבציה של התלמידים" נבחר משום שהנושא הוא מאוד מסקרן. החינוך הוא הדבר המרכזי בחיי האדם. הוא תהליך של למידה, בו אנו רוכשים ידע, מיומנות, ערכים ועמדות. זה שילוב של פעולות מכוונות ומשפיעות על התנהגותיינו, עם זאת, גם מעצב גם את התודעה וגם את האישיות. המוטיבציה או ההנעה ללמידה, היא המקור והשורש להצלחה והישגיות בלימודים וגם בחיים, ולכן חשוב להבין את הקשר החזק בין הלמידה והמוטיבציה. המטרה של המחקר- היא לבדוק את הקשר בין המערכת חינוך לבין מוטיבציה של התלמידים והשפעתה על האישיות של התלמידים. משום שהמוטיבציה, היא החלק של האישיות, ניתן לאומר, שהישגיות, הרצון להצליח, דימוי העצמי, סקרנות והצורך ההתחברות, הם התכונות של האישיות המעוררות את המוטיבציה וכן הרצון ללמוד ולהצליח. המערכת חינוך צריכה לבנות תכניות לימוד, המתאימות לטיפוסי תלמידים שונים, משום שלכל תלמיד יש אישיות שונה ותכונות שונות. ולכן קיימת חשיבות רבה בפיתוח של כול התכונות של התלמידים לצורך השגיות והצלחה בלימודים. דרך שיטות הוראה שונות או שיטות לימוד שונות המערכת חינוך יכולה להגביר את הרמת המוטיבציה או ההנעה ללמידה של התלמידים, ולהשפיע על גם על הישגים הלימודיים וגם על החיים בעתיד של התלמידים. לצורך מחקר נאספו מקורות מידע שונות, המאפשרות לקבל מידע תאורטי על הנושא הנחקר וגם ידע נוסף על הנושא הנחקר. המקורות הם: ספרים האקדמיים, מאמרים אקדמיים, אתרי אינטרנט והמידה שהתקבל מן המחקר. במחקר נעזרנו בהעברת השאלונים בין התלמידים בבית- הספר ובתצפית על התלמידים והמורה בשיעור. הכלים הללו מאוד עזרו להגיע למסקנות והשערות של המחקר. אך במהלך המחקר הקושי היה להיכנס לכיתה לצורך העברת השאלונים, משום שזה לוקח זמן מן השיעור ולמורה יש תכנית לימודית וכמות החומר להעברה בשיעור. בעבודה זו נבדק קשר בין מערכת חינוך לבין מוטיבציה של התלמידים ללמידה ואיך המערכת החינוך משפיע על אישיות של התלמיד. לצורך מחקר זה, בוצע שימוש במושגים הקשורים לנושא הנחקר והם גם המשתנים הנבדקים במחקר:  v     מערכת חינוך- היא מערכת לימודית, הנקבעת על פי חוקים של משרד החינוך ולפי מערכת זו חייבם לעבוד כל המוסדות החינוך. v     מוטיבציה (ההנה)- לפי אבי עשור (2005, עמ' 3), "המושג מוטיבציה מתייחס לרצון להשקיע זמן ומאמץ בפעילות מסוימת, גם כשהדבר כרוך בקשיים, במחירים גבוהים ובאי- הצלחות. מוטיבציה היא ישות נפשית פנימית, ועדיין ניתן להעריך את עוצמתה באופנים שונים". v     אישיות- הוא מכלול התכונות הנפשיות הנרכשות והמולדות המכתיבות את ההתנהגות, המחשבות והתחושות של הפרט במצבים בהם פרטים אחרים לא בהכרח יתנהגו, יחשבו ויחושו כמותו. את האישיות ניתן להגדיר גם כקבוצה גמישה ומאורגנת של מאפיינים ייחודיים לאדם מסוים המשפיעים על הכרתו, דחפיו והתנהגותו במצבים שונים (Ryckman, 2004) . v     הישגיות- גורם הנעה הקשור בסיפוק הנובע מהשגת דבר שהיווה אתגר ושהושג על ידי שימוש בכישורים העולים על אלה של האחרים שהביאו להצלחה (איתן אבניאון, 1999). v     סקרנות- היא הכוח מניע ללמידה והיא המקור ההנעה על המחנכים, הנשענת על התכונות הפנימיות של תהליך הלמידה (לאה אדר, 1960). v     קשב- דרגת הקשב למשא- ומתן הלימודי בכיתה. v     השתתפות- מידת ההשתתפות התלמידים בכיתה. v     הטיפוס ההישגי- התלמיד בעל צורך- ההישג החזק. v     הטיפוס הסקרני- התלמיד בעל רמת- הסקרנות הגבוהה. v     הטיפוס המצפוני- התלמיד בעל רגש- החובה החזק. v     הטיפוס החברתי- התלמיד בעל צורך התחברות החזק. v     לימוד אינדיבידואלי- הכנת שיעורים ביחידות או לימוד מתוכנן ביחידות. v     לימוד קולקטיבי- שמיעת הרצאה או מתן תשובות לשאלות המורה. v     לימוד אינטראקטיבי- דיונים קבוצתיים. v     עבודת צוות- עשייה יחד של הפרויקט הנתון. המחקר נערך בבית הספר תיכון מקיף בקרית- חיים. בית ספר תיכון עירוני מקיף- קריית חיים הוקם בשנת הלימודים תש"ב - 1941/2. בית הפר הוא קריית חינוך המורכבת משני קמפוסים ובהם שלוש חטיבות, בחוב בין צבי חטיבת הביניים "דגן", וברחוב הגדוד העברי חטיבה הביניים "שקד" והחטיבה העליונה (כיתות י-י"א ו- י"ב). מקיף- פירושו בית הספר המקיף את כל תלמידי הישוב בכל הרמות ומציע לכולם מענה עפ"י יכולותיהם, למצטיינים ולמתקשים, לעולים ולוותיקים, לבעלי נטיות טכנולוגיות או עיוניות. לכל אחד נמצא פתרון הולם, ובכוח של בית הספר ובסיוע מקורות חיצוניים, בעיקר משרד החינוך ועירי חיפה, משעיים לתלמידים לממש את רצונם ואת הפוטנציאל הגולם בהם. בית הספר הוא שש-שנתי. שש-שנתי- פירושו בית ספר אחד בו נשמר הרצף החינוכי בתוכנית הלימודים ובתחום הפעילות החברתית- תרבותית, החל מכיתה ז' ועד י"ב. תכניות חטיבת הביניים לוקחות בחשבון את צרכי החטיבה העליונה ובחטיבה העליונה מבססים את הלמידה על תכניות ועל הישגי חטיבות הביניים. במקומות רבים בבית הספר מוקף מסגרת מכובדת, תלוי חזון בית הספר, למען יראוהו כולם ולאורו יפעלו. החזון מתאר את תכונות היסוד של בית הספר כמקנה חינוך, תרבות ודעת לתלמידיו, ולפיכך תלמידים, הורים ומורים מחויבים לו. ביה"ס צריך לאפשר לתלמיד לממש את הפוטנציאל  הלימודי האישי שלו (ללא תיוג בחטיבת הביניים). א.         ביה"ס יאפשר לתלמיד לסיים את לימודיו עם רמת תעודה מכסימלית אפשרית. ב.         ביה"ס ייצור עבור תלמידיו סביבה לימודית מודרנית, עדכנית, עתירת טכנולוגיה, שתאפשר לו לממש את הלימודים בסביבה זו (תכניות עזר ותמיכה שונות, מידענות, עבודות חקר וכו' ). ג.          ביה"ס יפתח אצל תלמידיו יכולת הפשטה, יצירתיות, דמיון, רטוריקה, סקרנות אחריות לימודית ויכולת התמדה. ד.         ביה"ס יכשיר את תלמידיו לחיי אזרחות ערכיים ותורמים.  נסמך על הנ"ל, מובא בזאת החזון הבית ספרי :  א.  העמדת כל התלמידים במרכז ההוויה הבית ספרית תוך מתן אפשרות מרבית למיצוי הפוטנציאל העצמי שלהם, עם רמת תעודה  מקסימאלית והיצע סביבה לימודית עדכנית, מודרנית ועתירת טכנולוגיה.  ב.  בניית אזרח בוגר, בעל ערכים הומאניים, נאמן למדינתו ולערכיה, תורם לחברה ולסביבה. בית הספר מתחייב לעשות את כל הדרוש להקנות לתלמידיו תרבות חיים ניאותה, חינוך ערכי וידע לימודי מעמיק. זכויות וחובות הנן אבן יסוד בכל ארגון בחברה המודרנית. תקנון ביה"ס תפקידו ליידע אודות זכויות וחובות בביה"ס. התקנון מיועד לסייע לתלמידים ולמורים להעלות את רמת הישגים הלימודיים והחינוכיים ולקיים אווירה נאותה בביה"ס. התנהגות עפ"י התקנון, תלבושת והופעה הולמת חלים  בתחומי ביה"ס ובכל הפעילויות הבית-ספריות/מחוצה לו. ביה"ס על כל מבניו, חצרותיו ומסדרונותיו, הוא מקום בו התלמיד שוהה זמן רב משעות היממה שלו. הנהלת ביה"ס, בשיתוף תלמידים רבים, השקיעה מאמץ על מנת לייפותו ולשוות לו צורה אסתטית ונעימה.  v     זכויות התלמיד. 1 . התלמיד זכאי  לשמור על פרטיותו  וכבודו  כאדם: מורה לא יעיר הערות אישיות פוגעות בתלמיד ומורה לא  יקרא לתלמיד בכינויים כלשהם, למעט  שמו, אלא בהסכמת התלמיד, התלמיד זכאי לאוזן  קשבת בעיותיו/משאלותיו מצד כל סגל ביה"ס. 2 .  התלמיד זכאי לבחור ולהיבחר למוסדות התלמידים , כגון: ועד כיתה, מועצת תלמידים וכד'. 3 .  התלמיד יכול  להיבחר רק אם הוא עומד באמות המידה המקובלות, כמפורט בתקנון לתלמיד. 4 .  התלמיד  זכאי  לקבל  הסבר  מפורט  מהמורה  על תכניות הלימודים ודרישות המקצוע. 5.  התלמיד זכאי לקבל מראש את לוח המבחנים. 6 .  התלמיד זכאי לקבל הסבר מדויק לגבי הערכת מבחניו ו/או עבודותיו. 7. נוהל פניות: בכל בעיה יפנה התלמיד קודם כל למורה  ואם לא נפתרה הבעיה, היא תטופל בסדר הבא: מחנך הכיתה, מרכז  השכבה, מנהל  החטיבה, מנהל   ביה"ס.                                                                                                                                                                                                                        8. התלמיד  זכאי  לבקש העברה מכיתה  לכיתה, או  הקבצה להקבצה או ממקצוע למקצוע. לשם כך עליו להגיש מכתב בקשה למחנך כיתתו בו הוא מנמק את בקשתו, וזו תידון ע"י הנהלת  ביה"ס. אין בקביעה זו      משום הבטחה להיענות לבקשת התלמיד. v     חובות התלמיד. התלמיד בא לביה"ס על מנת לרכוש חינוך וללמוד וחייב למלא את הנדרש בכל מקצוע. התלמיד חייב בהתנהגות הולמת, תרבותית  ומנומסת בשיעורים, בהפסקה ובכל פעילות בית-ספרית. 1 )         כבוד בני האדם: התלמיד חייב בשמירת כבודם של התלמידים, המורים ועובדי ביה"ס.  2 )         בי"ס ללא אלימות: ביה"ס מגדיר את סוגי האלימות: אלימות פיזית בין אדם לזולת, ואלימות מילולית שבין אדם לזולת ואלימות כלפי רכוש ציבורי או פרטי (של הזולת). אין לפתור בעיות בין תלמידים באלימות פיזית ו/או מילולית. יישוב מחלוקות וסכסוכים ייעשה בדרכי שלום ונועם. בכל מקרה שחילוקי דעות לא באו על פתרונן באופן זה, יש לפנות לבעלי תפקיד (עפ"י שרשרת בעלי תפקיד נהוגה ממחנך עד למנהל ביה"ס) ולבקש סיוע בפתרון הבעיה שנוצרה. חל איסור מוחלט להביא  לביה"ס  ו/או לכל פעילות בית-ספרית סכין ,כלי חד ,חומרים מתפוצצים או חפץ אחר שעלול לגרום לנזק גופני. תלמיד שנוקט באלימות מכל סוג שהוא, יורחק לאלתר מביה"ס: התלמיד שהגיב באלימות על אלימות שננקטה כלפיו, יטופל באופן בסיסי בדיוק כחברו. רק לאחר הטיפול הבסיסי יוברר המשך הטיפול עפ"י חומרת המעשים והיוזמות. במטרה למנוע הפיכת הסביבה החברתית לקורבן וכדי להציב עמדה ברורה וחד משמעית בכל הקשור לאלימות, מובהר בזאת כי תלמיד הנוקט באלימות מעת לעת ואינו מקבל על עצמו את כללי ביה"ס, לפיהם אין בחברתנו מקום לתלמידים אלימים ,יעשה מנהל ביה"ס כל שביכולתו כדי להעבירו למוסד חינוכי אחר ,או לסיים את לימודיו בביה"ס, אם הוא אינו נכלל במסגרת גיל חינוך חובה. כל חטיבה תנהל יומן אירועי אלימות חריגים ותעביר למנהל הכללי אחת לחודש (ולא פחות מאשר אחת לרבעון) העתק היומן (בכל שורה יצוין השם, תאריך האירוע, פרטיו, דרך הטיפול וציון תאריכי אירועי אלימות קודמים). אלימות מילולית ואלימות כלפי רכוש יטופלו באופן הזהה לטיפול באלימות פיזית. על המנהל הכללי של ביה"ס להחליט מתי לא יחזור תלמיד מושעה לביה"ס, אלא לאחר בירור עם המנהל, לבדו או בלות הוריו ובאילו תנאים:       3 )         שמירת רכוש ותשלום עבור נזק:  התלמידים  והכיתה  חייבים בשמירת רכוש  וציוד  ביה"ס, יהיו אחראים לנזק שנגרם בגינם ויחייבו בתשלום התיקון.  4)        שמירת רכוש אישי: ביה"ס  אינו  אחראי על חפצים אישיים  והם  בתחום  אחריותו  הבלעדית של התלמיד אין להשאיר בשום  שלב ברשות הרבים ולא השגחה, מכשירי טלפון ניידים, כרטיסיות, תיקים, ומפתחות. מומלץ להימנע מלהביא לביה"ס חפצים יקרי ערך, אופנים יקרים  וכד'.  5)         עישון ושימוש בחומרים אסורים: חל איסור מוחלט על עישון  בתחומי ביה"ס ובכל פעילויות ביה"ס (-