השפעת עיצוב שאלון סקר אינטרנט על שיעורי השבה ואיכות נתוני הסקר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 15340
מספר מקורות 57

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה השפעת עיצוב שאלון סקר אינטרנט על שיעורי השבה ואיכות נתוני הסקר שם הקורס: מתודולוגיה של סקרים (10350) ת.הגשה:
יולי 2015 תוכן עניינים

1 .       מבוא
3
1 .1. סוגי סקרים 4
1 .2.טעות הסקר 5
1 .3.איכות נתוני הסקר 8
1 .4.שיעורי השבה לסקרים 9
1 .5.Big Data 11

2 .       שיטת איסוף הנתונים 12
2.1. דגימה הסתברותית 12
2.2. דגימה לא הסתברותית 13

3 .      השפעה של שיטת איסוף הנתונים על מאפייני השבה מנהל עסקים 3.1. עיצוב הסקר 20 3.2. עיצוב חיצוני לסקר 21
        3.2.1. הקשר בין הזמנה אישית לשיעורי השבה 21
        3.2.2. הקשר בין תמריצים לשיעורי השבה ואיכות הנתונים 23
        3.2.3. הקשר בין זמן מילוי הסקר לאיכות הנתונים 24
3.4. עיצוב פנימי לסקר
5 3.4.1. התהליך הקוגניטיבי בסקר
5 3.4.2. הקשר בין אורך השאלון לאיכות הנתונים ושיעורי השבה 27
3.4.3. הקשר בין עיצוב גלילה לעומת עיצוב פריסה למספר דפים ושיעורי השבה 29
           3.4.3.1. הקשר בין סרגל התקדמות לשיעור השבה ואיכות הנתונים 30 3.4.4. הקשר בין סגנון השאלון ואיכות הנתונים 31
3.4.5. הקשר בין סוג השאלה (פתוחה לעומת סגורה) ואיכות התשובות 32
3.4.6. הקשר בין סולם המדידה ואיכות הנתונים 33
3.4.7. הקשר בין ניסוח השאלות ואיכות הנתונים 35

4 .       דיון ומסקנות 36
5.       ביבליוגרפיה 39

1 . מבוא התקדמות הטכנולוגיה והנגישות לאינטרנט הפכה את הסקר האינטרנטי לאחת משיטות הסקר הנפוצות ביותר.
 השימוש בשיטת הסקר המקוון הפך לדרך מהירה לאיסוף נתונים מהמשיבים בהשוואה לשיטות סקר קודמות כגון שיטת הנייר והעיפרון או ראיונות אישיים. האינטרנט הוא פלטפורמת תקשורת בו תוכן מדיה דיגיטלית יכול להיות מועבר למגוון רחב של מכשירים, החל ממחשבי שולחן, מחשב נייד, טלפונים חכמים והתקנים ניידים אחרים. הגלישה באינטרנט מאפשרת לנווט בעולם מלא של מידע והפכה לשגרה יום יומית של הדור החדש (Njoki & Mberia 2014).          עם כמות המידע הדיגיטלי הזמין, אנשים מבוגרים וצעירים מבלים זמן רב באינטרנט, האינטרנט הפך לכוח דומיננטי בעולם של מידע והפך לדרך מרכזית לאיסוף וחיפוש מידע.  הגישה לאינטרנט גדלה והפכה את המחקר לזמין במחיר נמוך בהרבה ונגיש לארגונים בכל הגדלים.  סקר אינטרנט הפך לכלי חשוב יותר ויותר עבור חוקרים כשיטה לאיסוף נתונים.  סקרי אינטרנט הפכו לכלי מחקר חיוני עובר מגוון רחב של תחומי מחקר, הכוללים שיווק, פסיכולוגים, חברתיים וסטטיסטים וכדומה. בנוסף סקרי אינטרנט עשויים להיות יתרון עבור סוגים מסוימים של מחקרים כמו אלה העוסקים בהתנהגויות רגישות, כיוון שהסקר הוא למילוי עצמי וללא נוכחות מראיין.           יחד עם זאת אחת הבעיות איתה נאלצים חוקרים להתמודד היא שיעורי השבה לסקרים כבעיה ההולכות וגוברת.  בניגוד לסקר עם מראיין כגון סקר פא"פ או סקר טלפוני, למראיין יש הזדמנות לשמור על המראיין ולתת מידע במידת הצורך, בסקר אינטרנט שהוא למילוי עצמי אין נוכחות מראיין.  מכאן שאחד האתגרים העיקריים עם שאלוני אינטרנט הוא לשכנע אנשים לשבת מול מחשב ולענות על הסקר עד סופו.  ולכן, מחקרים רבים עוסקים בנושא עיצוב השאלון והפיכתו לאטרקטיבי יותר על מנת לשפר את שיעורי התגובה ואיכות התשובות.     אחת המשימות הגדולות ביותר של מעצבי סקר אינטרנט הוא להגיע למשיבים ולגרום להם למלא את שאלון הסקר, לשמור על מוטיבציה, לשתף פעולה ולהשלים את הסקר עד סופו מהרגע שהם התחילו. עיצוב הסקר צריך להיות חלק בלתי נפרד בתהליך הפיתוח של הסקר. עיצוב נכון יכול לשפר את איכות התגובות המתקבלות בסקרים ובשיפור החוויה הכללית של המשיבים (Couper,2008).
בעבודתי אבחן את הקשר בין עיצוב סקר אינטרנט לבין שיעורי השבה ואיכות התשובות. שאלת המחקר אותה אבקש לבדוק היא האם שימוש בטכניקות שונות של עיצוב סקר אינטרנט יכול למקסם שיעורי השבה ולשפר את איכות הנתונים.        שיטת המחקר היא סקירה וניתוח של ספרות מחקר קיימת בנושא.  סקירת הספרות תאפשר להבין את היסודות התיאורטים שעליהם ביססתי את רציונל המחקר. ממצאי סקירת הספרות יבחנו את השימוש בטכניקות שונות המשמשות בסקרי אינטרנט לשיפור ומקסום שיעור התגובה של המשיבים , הגדלת המעורבות של המשיבים , ועל ההשפעה החיובית ונכונות המשיבים למלא את השאלון ברגע שהם מתחילים.  בעבודה זאת אתמקד בעיקר בנושאים המתעוררים במיוחד כאשר סקרים מועברים באינטרנט ולהם יש השפעה על שיעורי תגובה ואיכות הנתונים.