מורה החינוך הגופני ושעות הפרטני

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 4662
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

הקדמה מורי החינוך הגופני הם המורים היחידים שיש להם קשיים בשעות הפרטני, כי הם מלמדים נושא שאי אפשר לפגר בו בחומר , לכן בשעות אלו הם צריכים ללמד או מקצוע שהם לא יודעים או לתת לתלמיד לעשות שיעורי בית.
העבודה הנוכחית באה לבחון את התמודדות מורי החינוך הגופני עם בעיית השעות הפרטניות , שאלת המחקר תתמקד במה מאפיין את המוטיבציה של המורים בהתמודדות עם שעות הפרטניות ?
מטרת המחקר היא לעמוד על מאפייני המוטיבציה אצל המורים בהתמודדות עם שעות הפרטני , עצם היותם מורי חינוך גופני .
המחקר כלל באוכלוסייה שלו 5 מורים משלושה בתי ספר , מורים לחינוך גופני , ויש מורה שיש לה שעות של השכלה כללית , על תזונה וגוף . המחקר הוא איכותני בשיטת הראיון והניתוח היא על פי קטגוריות .
פרק ראשון סקירה ספרותית תהליך הלמידה או החינוך הוא תהליך שאיננו נפסק לעולם — כולם לומדים או מלמדים, כולם מתחנכים או מחנכים. בכל רגע מתרחש תהליך של למידה — בין אם הוא מודע ובין אם לאו. האדם, בלשונו של ניטשה, הוא "חיה בלתי גמורה", שאין בה תהליך התפתחות קבוע ומוחלט, אלא השתלמות מתמדת ומשתנה. תהליך הלמידה מניח א–סימטריה מתמדת. דהיינו, תמיד ישנו אחד שיודע, מול אחד שאיננו יודע. תמיד ישנו אחד שמחונך, מול אחר שזקוק לחינוך, בין אם הוא חפץ בו, ובין אם לאו. הדוגמאות לכך הן רבות: אנו לומדים את כללי ההפעלה של מוצרים חדשים )חשבו לדוגמה על הלימוד המתמיד של ה"דור הבא" בטלפונים הניידים(; אנו לומדים את נבכי הביורוקרטיה השונים והמשתנים; אנו לומדים ומלמדים את בני הזוג שלנו, ובמקביל לומדים ומלמדים אותם; אנו לומדים מבנה של ארגון חדש בו אנו עובדים, כמו גם את אופיים ותולדותיהם של שותפינו החדשים לעבודה; אנו מלמדים ומחנכים את ילדנו )אנו לומדים ומתחנכים על ידם(; אנו לומדים בכדי לדעת כיצד ללמד את ילדנו; אנו לומדים מילים חדשות ומושגים חדשים; אנו לומדים תכליות וערכים. במובן זה אין לעולם שיווי משקל — סימטריה תוביל תמיד לא–סימטריה. כל הזמן מתרחשים "אירועי–למידה". התהליך המתמיד של למידה והתחנכות עונה למודל כללי ביותר שניתן לכנות אותו "משולש הלמידה". קודקודי המשולש הם: בעל הידע, צרכן הידע, והמפגש ביניהם )"אירוע הלמידה").  כאמור, "בעל הידע" הוא שם כללי: זה יכול להיות טכנאי הכבלים, פקיד הבנק, שדר הרדיו, המלצר במסעדה, נהג המונית, ההורה, החבר, המרצה באוניברסיטה או המורה המסורתי. גם "צרכן הידע" יכול להיות כל–אחד, ובפועל ישנו משחק כסאות בו כל אחד מופיע לעתים כ"בעל הידע" ולעתים כ"צרכן הידע". המפגש בין השניים — שהוא הנקודה המכרעת ללמידה — יכול גם הוא להתרחש בכל מקום, החל מן הרחוב וכלה בעולם האינטרנט או במציאות מדומה. המחשבה שתהליך הלמידה מתרחש בכיתה המסורתית בלבד היא שטחית ובלתי…