תלמידים מצוינים והשפעת תוכניות הלימודים עליהם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 4740
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
היום נמצא בבתי הספר אוכלוסייה גדולה של תלמידים מצטיינים , תלמידים אלו לפעמים מקבלים את התכניות המתאימות להם ולרמת המצוינות שלהם , ולפעמים מזניחים אותם כמו בהרבה בתי ספר ערביים . מאז שנות התשעים הצטבר במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן ניסיון רב בהכשרת מורים מובילים.
במחלקה פועלים מספר מרכזים ארציים למורים (מרכז מורים לפיזיקה בחטה"ע, מרכז מורים לכימיה בחטה"ע, מרכז מורים למדע וטכנולוגיה בחטה"ב ומרכז מורים למדעי המחשב בחטה"ע). מרכזים אלה עוסקים בפיתוח מנהיגות מקצועית להוראת הדיסציפלינות השונות ולשם כך קוימו קורסים רבים למורים מובילים, ומסגרות המשך שונות לליווי מורים אלה בעבודתם.
המורים המובילים משתלבים בתפקידים שונים במערכת כגון מדריכים, מורי מורים וראשי תחומים במרכזי המורים (בעבר) והפסגות (בהווה), רכזי מקצוע, מנהלי אשכולות פיס ועוד. חלק ניכר ממורים אלה המשיכו בלימודים לתארים גבוהים באוניברסיטאות, וחזרו לפעילות במערכת החינוך.
מחקרים רבים כמו שאציג להלן כתבו על מצוינות ועל הקושי בלמצוא תכניות מתאימות להם , בגלל שהן צריכות המון כסף . המחקר הנוכחי דן בנושא המצטיינים , ואיך משפיע בית הספר על המצוינות שלהם, המטרה של המחקר , לחשוף את נוצא המצטיינים והקושי של קבוצת הילדים הזאת בלמצוא את הסביבה הלימודית המתאימה להם.
המחקר מחולק לשני חלקים, החלק הראשון הוא סקירה ספרותית והחלק השני הוא חלק המתודולוגיה . המחקר נתמך בשאלון ובניתוח סטטיסטי לפי תוכנת ה SPss  .