מעורבות הורים בחינוך במגזר הערבי

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 9707
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא  1
1 . רקע תיאורטי 2
1 .1 מסגרת מושגית.. 2
1 .2   מעורבות הורים- היסטוריה.. 4
1 .3 הסיבות להתגברות מגמת מעורבות ההורים.. 5
1 .4 מעורבות ההורים – טיפולוגיה של התופעה.. 6
1 .5 גורמים המשפיעים  מידת מעורבות הורים במערכת החינוך. 9
1 .5.1 משתנים אישיים וסוציו-דמוגרפים.. 9
1 .5.2      הורה כשותף ולקוח. 10
1 .6 מעורבות הורים במגזר הערבי. 11
1 .6.1 כפר ג'סר אל-זרקא- רקע. 13
1 .7 רציונל המחקר. 13
2 . מתודולוגיה  מנהל עסקים
2 .1 אוכלוסיית המחקר. מנהל עסקים
2 .2 כלי המחקר. מנהל עסקים
2 .2.1 ניקוד. מנהל עסקים
2 .3 מערך המחקר. מנהל עסקים
2 .4 הליך. משפטים
3 . הצגת הממצאים  16
5. דיון מסקנות וסיכום  36
5.1  דיון בממצאים.. 37
5.2 מסקנות וסיכום.. 41
ביבליוגרפיה  42
נספחים  48
נספח א' 48
רשימת לוחות לוח 
1 : המצב הכלכלי של ההורים.. 16
לוח 
2 : רמת ההשכלה של ההורים.. 16
לוח 
3 : מין ההורה. 16
לוח 
4 : מידת הדתיות. 16
לוח  5: ציון מעורבות. ממוצע משוקלל של 8 פריטים.. 19
לוח 
6 :  הקשר בין מגדר למעורבות הורים.. 20 לוח  7: הקשר בין סטאטוס תעסוקתי לבין מעורבות הורים.. 20 לוח 
8 : הקשר בין מידת הדתיות  לבין מידת מעורבות הורים.. 21
לוח  9: הקשר בין רמת הכנסה למעורבות הורים.. 21
לוח 
1 0: הקשר בין מידת השכלה לבין מעורבות הורים.. 22
לוח 
1 1: הקשר בין מספר הילדים לבין מעורבות הורים.. 22
לוח 
1 2: מתאמים: מעורבות הורים מול משתנים סוציו-דמוגרפים.. 23
לוח 
1 3: הקשר בין מידת המעורבות לבין תפיסת ההורים את גורמי ההשפעה. 23
לוח  מנהל עסקים: השוואת ממוצעים בין  אוכלוסיית הנשים לגברים.. 24
לוח  משפטים: השוואת ממוצעים בין קבוצות 3 קבוצות השכלה. 26
לוח 
1 6: השוואת ממוצעים ביחס למספר הילדים.. 27
לוח 
1 7: השוואת ממוצעים על פי סטאטוס תעסוקתי 29
לוח 
1 8: השוואת ממוצעים על פי רמת הכנסה. 32
לוח 
1 9: ממוצעי גורמי המעורבות על פי מידת הדתיות. 34
רשימת גרפים גרף 1: השפעת הגורמים השונים על מידת מעורבות ההורים בפועל. 17
גרף 2: הגורמים המשפיעים על מידת המעורבות לפי תפיסת ההורים.. 18
גרף 3: הגורמים המשפיעים על מעורבות הורים בפועל. 19
גרף 4: השפעת מגדר על גורמי המעורבות השונים..
5 גרף 5: השפעת מידת ההשכלה על גורמי המעורבות השונים.. 27
גרף 6: הבדלים בממוצעים בין קבוצות הורים למשפחה מרובת ילדים למשפחה רגילה. 29
גרף 7: השוואת ממוצעים על פי סטאטוס תעסוקתי 31
גרף 8: גורמים המשפיעים על מערבות על פי קבוצות של מעמד כלכלי 33
גרף 9: השוואת ממוצעים על פי מידת הדתיות. 35
בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של עלייה ברמת המעורבות של ההורים במוסדות החינוך בהם לומדים ילדיהם. במקביל, בקרב גורמי החינוך מתחזקת ההכרה כי שיתוף ההורים בעשייה החינוכית, והגדלת מעורבותם, הינם תהליכים רצויים, בשל ההכרה בתרומת מעורבות הורית להישגים החינוכיים. מחקרים העוסקים במעורבות הורים במוסדות חינוך התמקדו בעיקר בחקירת התופעה  ברמת בית הספר היסודי ומעלה  (גולדרינג ,1989 ; Lunenburg & Irby, 2002 ;  (Ogawa,1998.   המחקרים שנעשו ביקשו לאפיין את החברה היהודית הישראלית שהיא בבחינת הרוב בישראל, ואולם, על אף שהחברה הערבית-ישראלית, הינה חלק מחברה זו, ניתן לראות בה תת חברה שכן היא מתאפיינת באלמנטים מסורתיים ששונים במידת מה מן הקונצנזוס הישראלי המייצג את העולם המערבי והמודרני. בשל הבדלים אלה, ועל סמך היכרות עם המגזר הערבי, אנו מוצאים כי ישנם הבדלים במעורבות ההורית ואילו מחקרי אורך ורוחב שנעשו על כלל החברה הישראלית, אינם בהכרח מצליחים לאפיין ולזהות את המקרה הייחודי של החברה בכפריים הערביים. בעבודה זו, נבקש לחקור ולהתחקות אחר המעורבות ההורית כפי שזו באה לידי ביטוי במגזר הערבי בכפר גסר א-לזרקא. השערת המחקר מניחה כי רמת ההשכלה, מידת הדתיות, מצב סוציו-אקונומי  והמין ישפיעו על המידה שבה. דגש מיוחד אנו שמים על מידת הדתיות בטענה כי גורם זה, בעיקר בכפר מוסלמי, ישפיע על מידת מעורבות ההורים ועל טיבה.