עמדות לגבי החזרת מכות לאקטים של בריונות הבדלים בין הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים לעומת ילדים בעלי צרכים רגילים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5465
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

עבודת סמינריון בנושא: עמדות לגבי החזרת מכות לאקטים של בריונות הבדלים בין הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים לעומת ילדים בעלי צרכים רגילים תוכן    מבוא  1
פרק 1. סקירת ספרות   3
1 .1  אלימות בית ספרית.. 3
1 .2 בריונות  בית ספרית.. 5
1 .3  תפיסות וגישות לגבי ההתמודדות עם בריונות.. 7
1 .3.1 גישות של אנשי חינוך. 7
1 .3.2  גישות של הורים. 8
פרק 2. השיטה  10
2 .1 המדגם. 10
2 .2 כלי המחקר. 11
2 .3 הליך המחקר. 12
פרק 3. ממצאים  13
דיון וסיכום  16
ביבליוגרפיה  19
רשימת נספחים  21
נספח 1.השאלון 22
נספח 2. פלטים סטטיסטיים. 28
רשימת איורים איור 1: התפלגות המדגם על פי מין הנבדקים.. 10 איור 2: התפלגות המדגם על פי אופי מערכת החינוך שבה לומד הילד. 10 איור 3: התפלגות המדגם על פי מידת השכלה.. 11
רשימת לוחות לוח  1: מבחן t  לבדיקת ההבדלים בין משפחות עם/בלי ילדים בע"צ לגבי החזרת מכות.. 13
לוח  2: מבחן t  לבדיקת הבדלים בין נשים וגברים בעמדות כלפי החזרת מכות.. מנהל עסקים לוח  3: מבחן t  לבדיקת הבדלים בין הקבוצות בנוגע לענישה והחזרת מכות.. משפטים מבוא "התמונה המתקבלת.. היא קשה. כמעט כל התלמידים נחשפו לאלימות מילולית בחודש האחרון, כמחצית היו קורבנות של אלימות מתונה, ואחד מכל חמישה מדווח כי היה קורבן לאירוע אלימות קשה. באופן כללי ניתן לראות יציבות[…]בדיווחי התלמידים לגבי רוב סוגי האלימות- אלימות מילולית, אלימות מתונה והטרדה מינית" (סקר אלימות ארצי, 2005). האלימות הפכה לתופעה רווחת בחברה הישראלית, תופעה שיש לה יד ורגל כמעט בכל תחומי החיים:
משפחה, שכנים, חברים, כבישים, מקומות בילוי, מגרשי ספורט, בתי הספר וכו'.  כאשר אלימות נוגעת בתחומים השונים היא פוגעת בצורה משמעותית באיכות החיים ובביטחונם של הפרטים בחברה. הדבר נכון בייחוד לגבי מקומות  הנחשבים כמקום בטוח יחסית אשר  מגיעים אליו מתוך תחושה של אמון. בית הספר, הוא דוגמא למקום שהיה באופן מסורתי מקום בטוח להתפתחות ולהתחנכות, אך הפך בשנים האחרונות למשכן נוסף ומטריד של האלימות. אלימות בבתי  הפכה לאחת הבעיות המרכזיות ביותר של החינוך. תלמידים רבים נוהגים בצורה תוקפנית ואף אלימה כלפי מורים ותלמידים כאחד (דיין, 2004): מסרבים למלא הוראות, צועקים, מציקים מילולית (רולידר ומינצר, 2006) , מאיימים, מפחידים וכן נוקטים באלימות פיזית, הגורמת לנזקים של ממש (עמית, 2004).  אחד מסוגי האלימות שקיימים  היא האלימות מסוג בריונות. הבריונות מוגדרת כפגיעה מילולית או פיזית שבה לבריון יש יתרון פיזי, פסיכולוגי או חברתי על הקורבן (Alter et al., 1998).
בריונות, כתופעה נפרדת היא נושא חדש יחסית. עד לפני מספר שנים הייתה ההתייחסות לנושא בקשר עם עבריינות נוער. הנטייה להתייחסות זו נבעה מהעובדה כי אלימות בבית הספר הופיעה בתדירות גבוהה באזורי מצוקה ועבריינות כאשר בריונות בבית הספר נתפסה כהמשך לעבריינות נוער או כחלק ממנה (הורוביץ, 2000). כיום הפכה האלימות לעניין כה שכיח עד כי אין משייכים אותה  עוד לעבריינות נוער אלא לנוער בכללותו. זוהי אלימות מסוג מובחן בעלת דינאמיקה משלה עצמה  המסכנת את בטחונם של תלמידים ומורים ופוגעת במעשה החינוכי ( 2003,Astor, Benbenishty, & Marachi).
התמודדות עם בריונות היא אחת מן הבעיות בהן מתחבטים מערכת החינוך, המשטרה, מחנכים וחוקרים. היא מעמידה את הרשויות האחראיות ואת המורים והמנהלים בפני המשימה של הפחתת רמת האלימות בבית הספר.  לא אחת נשמעות בתוך מערכת החינוך עצמה עמדות פסימיות בקשר ליכולתה של המערכת למנוע אלימות או להקטין את שכיחותה. לעיתים עשויה לעלות התחושה כי קיימת אוזלת יד בכל הנוגע ליכולתם של אנשי החינוך לעצור את מגפת האלימות המשתוללת. בכל הנוגע לבריונות, הגישות נחלקות לבעד ונגד החזרת מכות לבריון. יש הטוענים כי יש להעיד על מעשה הבריונות או להתמודד עימה בה במקום על ידי החזרת מכות ( ). במסגרת עבודה זו, בחרתי להתייחס לנושא זה, תוך בחינה של השאלה האם יש הבדלים בין הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים (בעצ"מ) לעומת הורים לילדים בעלי צרכים רגילים ביחס כלפי החזרת מכות ?