סוגיות בסוציולוגיה של האינטרנט

תקציר העבודה

                        ממ"ן 13                                                                                                               08.01.2016
קורס:10921-סוגיות בסוציולוגיה של האינטרנט סוגיית הפער הדיגיטלי התמקדה בעבר בהגדרה הצרה, המבחינה בין אלה שיש להם נגישות וחיבור לרשת האינטרנט ובין אלה שאין להם. לימים התפתח הדיון וההגדרה הורחבה מעבר להתמקדות בממד הטכני של התשתית והציוד המתאים, וכללה בתוכה גם את הממד החברתי העוסק במיומנויות הנדרשות לניצול המשאבים הטכניים. בחברה בת זממנו, מיומנות דיגיטלית נדרשת כדי להשתלב באופן פעיל בחיים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים. אולם, נגישות למחשב מחובר וידע על אפשרויות השימוש בו אינם מבטיחים ניצול מרבי של הטכנולוגיה וצמצום פערים. לכן גם ההגדרה הרחבה של המושג פער דיגיטלי לוקה בחסר ואיננה כוללת בתוכה גורמים חברתיים ותרבותיים נוספים. בהקשר הכלכלי, טוען קולוק (kollock,1999) כי האינטרנט מאפשר ליצור מערכת כלכלית חופשית, אותה הוא מכנה כלכלת מתנות, בעלת פונקציות חברתיות. כלומר, מערכת כלכלית המבטאת שיתוף פעולה והעברת מידע בין המשתמשים לבין עצמם, כאשר הם מציעים עזרה הדדית על בסיס אמון וללא ציפייה לתמורה. קולוק (שם) מציג מגוון הסברים למניעים של בני האדם ליצור כלכלת מתנות המייצרת מוצרים ציבוריים, בין אם מדובר במניעים הנובעים מאלטרואיזם ובין אם מדובר במניעים המבוססים על אינטרס אישי. לטענת קולוק (שם) אחד ההסברים שיוצרים הנעה ומוטיבציה לשיתוף במידע מתמקד בתחושת היעילות וההשפעה הסביבתית שנוצרת אצל האדם, ככל שהקבוצה גדלה ומושפעת מתרומתו. האופן שבו אנשים משתמשים באינטרנט כדי לייצר תכנים ולהפיצם, עשוי ליצור השפעה חברתית, כלכלית ופוליטית בקרב שאר המשתמשים. כך שכלכלת המתנות מגלמת בתוכה פוטנציאל לחיזוק עקרונות ליברליים ודמוקרטיים, ללא התערבות הממשל, ליצירת השפעה והנעת המשתתפים לפעילויות פוליטיות וקידום ערכים חברתיים. אולם, האפשרויות הללו מוגבלות בעקבות פערים-