סיכומי שיעור: ספרות הנבואה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 25617
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ספרות הנבואה / יוסף פריאל: סמסטר א': מחברת הקורס
2 7.10.מנהל עסקים. מבוא לנבואה בצורה כללית – הרקע ההיסטורי של תקופת הנבואה: נעסוק בירמיהו ויחזקאל. שנת 928 לפנה"ס: פילוג הממלכה. לאחר מות שלמה נוצרות ממלכה צפונית וממלכה דרומית, הממלכה מתפלגת.
שנת 720 לפנה"ס: גלות הממלכה הצפונית / גלות עשרת השבטים. תושבי הממלכה הצפונית גולים מהארץ. כתוצאה מכך נוצרת ממלכה אחת – הממכלה הדרומית. כשגולה הממלכה הצפונית יושב בירושלים המלך חזקיהו, מבין שזה עונש אלוהי על חטאים שגם ממלכתו חוטאת בהם (עבודה זרה למשל). גם ממלכת יהודה (הדרומית) חוטפת מכה: מסע סנחריב. חזקיהו שמבין את המצב עושה רפורמה דתית. הרפורמה נכשלת – הנהגה לא הולכת עם המלך ברפורמה שלו. כתוצאה מכך מגיע מסע סנחריב ומכה בהם.
למרות הכל ירושלים לא נחרבת – ועומדת על טילה. אחרי מותו של חזקיהו עולה למלוכה בנו מנשה שעושה הכל הפוך מאביו: מנשה מביא לארץ את כל סוגי העבודה זרה האפשריים ומכניס להתנהגות הדתית של המדינה את עבודת המולך: הקרבת ילדים כביטוי להוקרה לטבע, לאל. מאבד את היהדות ההיסטורית ומשכיח את התורה לגמרי. שוכחים את השפה העברית ומדברים ארמית בעיקר.
מעטים יודעים את שפת התנך. מנשה מחזיר את העבודה זרה למימדים אדירים, משכיח את היהדות ובמפתיע, מאריך את ימי ממלכתו. הוא המלך שמלך הכי הרבה בתולדות התנך – 55 שנה.
מה מביא מלך למלוך הרבה מאוד שנים? סביר להניח שהוא היה דיקטטור ולכן שלט כל כך הרבה שנים. במהלך השנים האלה, ה' מודיע שהולך להיות חורבן. בימי מנשה נגזרת גזירת החורבן.
זה מסביר לנו למה המלך שמגיע כמעט אחרי מנשה, יעשה הכל כדי למנוע את החורבן. באוויר כבר יש גזירת חורבן. יאשיהו, כל מה שיעשה עם ירמיהו הנביא הוא למנוע את גזירת החורבן.
בתקופת חזקיהו, המגלים, אלה שהגלו את גלות עשרת השבטים (הממלכה הצפונית) הם ממלכת אשור.
הם אימפריה שמולכת על רוב המזה"ת. עד אחרי ימי מנשה, בהם האשורים מתחילים להיות בדעיכה –אחרי שמנשה מפסיק להיות מלך. בבל עולה ומתחזקת לאחר דעיכת אשור. בנו של מנשה, אמון, מולך אחריו והולך בדרכו.
במלכים ב' כ"א כתוב שמנשה היה פחות חזק מאביו, אז הרגו אותו. אחריו, יאשיהו בנו עולה למלוך.
מהי נבואה?
הנביאים תפקידם להעביר את המסירם מהאל לעם.
ספר נביאים מחולק לשני תתי קטגוריות: נביאים ראשונים – ספרי היסטוריה שנביאים כתבו ושימשו את הנביאים. נביאים אחרונים – ספרי נבואה ששזורים בהם עניינים היסטוריים (הפוך מנביאים ראשונים). נביאים אחרונים מכיל: ישעיהו, ירמיהו, יחזקאל, תרי עשר, 16 נביאים (בתרי עשר יש 12 נביאים). בירמיהו יש נבואות אך גם סיפור היסטורי ואישי. ·         רוב הנביאים הם מלווי מנהיגים, זהו תפקידם המרכזי למעשה. ירמיהו, אליהו, ועוד רבים.
·         תפקידי הנביא: להעביר מסר אלוקי למנהיגים / לעם (לפעמים לשניהם ביחד / לכל אחד בנפרד), הנביא יכול להיות גם להיפך. ·         יעדי השליחות: רוב הנביאים מיועדים לעם ישראל. לפעמים הם מקבלים הוראה להעביר מסרים גם לאומות אחרות, למשל יונה, ירמיהו, יחזקאל. בתוך ספריהם יש קובץ נבואות לגויים. לירמיהו בפירוש יש תפקיד במרחב: "נביא לגויים נתתיך".
3.11.מנהל עסקים להשלים את תחילת השיעור השני התגלות אלוהית היא בלתי צפויה. אדם לא בוחר להיות נביא. למה דווקא אותם אנשים ספציפיים נבחרו להיות נביאים? הנביא הוא אדם בלי רקע מוקדם.אך זה לא לגמרי מדויק שזה נופל עליך "פתאום". לפי סיפור מינויים הם אנשים עם רקע. ניקח ארבע דוגמות: משה, שמואל, ירמיהו, יחקאל.
משה היה לוי בנו של מנהיג הדור (עמרם) היה מנהיג הפזורה היהודית במצרים.
שמואל- לוי, גדל במשכן, אביו היה דמות חשובה.
ירמיהו היה כהן (אולי בנו של הכהן הגדול).
יחקאל היה כהן.
יש לנו סיפור מענין במדרש על דמויות במדרשים (מדרש זו הפרשנות המסורתית לתנך). במדרשים מספרים לנו על כמה דמויות שהומלכו לנבואה על רקע מעשה מסויים.
מסופר על עובדיה שהיה ראש הלשכה של אחאב.
כשאשתו של אחאב התחילה לחסל את הנביאים הוא החביא אותם, לכן הוא זכה להיות נביא.
בתנך עצמו אין רקע מוקדם לנביאים. יש נביא אחד ששונה מכולם- משה רבנו. –