עמדות מורי החינוך המיוחד והרגיל כלפי שילוב התלמידים בעלי תסמונת דאון בבתי הספר הרגילים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 8283
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

מאי 2010 תוכן עניינים פרק 1- מבוא –
2                                                                                                                         פרק2 – סקירת ספרות
2 .1. תסמונת דאון : הגדרתה , סיבותיה , מאפיינה .
3                                                                    
2 .2.חשיבות רעיון השילוב –
5                                              
2 .3. הקשיים העומדים בפני המורים בתהליך יישום  השילוב …7                                                                                     
2 .4.התמודדות מורים עם בעלי צרכים מיוחדים -..8                                                                 
2 .5.תקוות וחששות המורים מהשילוב
-8                                                                                                                       
2 .6.הגורמים החשובים המשפיעים על הצלחת השילוב בדרכים שונות -9
2 .6.1. השפעת שינוי התפקיד ממורה רגיל למורה משלב –9                                                                                                                    
2 .6.2. השפעת אישיות המורה ותפיסתו החינוכית ..11
2 .6.3. השפעת ידע המורים בנושא החינוך המיוחד .12
2 .6.4. השפעת צורך המורים בשילוב בעלי הצרכים המיוחדים 12
2 .7. עמדות המורים כלפי השילוב והגורמים המשפיעים עליהם –…13
2 .7.1 משמעות עמדות המורים כלפי השילוב –13
2 .7.2. חשיבות עמדות המורים לשילוב וחשיבות הכשרת המורה –.מנהל עסקים
2 .8. עמדות המורים כלפי השילוב –משפטים
2 .8.1 עמדות המורים כלפי שילוב לקויות שונות -משפטים
2 .8.2. עמדות מורים כלפי שילוב ילדים עם פיגור שכלי ותסמונת דאון …16
2 .8.3. עמדות מורים מהמגזר הערבי -16
2 .8.4 עמדות מורים המושפעים מגורמים מתווכים 17
2 .9 דיון .19
2 .10 שאלות המחקר –…20                                              ביבליוגראפיה -..
21                                                                                  פרק
1 מבוא
עבודה זו עוסקת בבדיקת עמדות מורי החינוך המיוחד והרגיל כלפי שלוב התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים , ובצורה ספציפית לשכבת התלמידים בעלי תסמונת דאון .
 השתלבותם של ילדים עם מוגבלויות והכלתם במערכת החינוך הציבורית הפכה לסוגיה שאין כמעט מדינה שאינה מתלבטת בה.מסתבר שיש היום הסכמה כלל עולמית לגבי זכותם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים לקבל חינוך ציבורי כפי שכל ילד אחר מקבל. עם זאת בכל מדינה ואף לעתים בתוך אותה מדינה במחוז שונה או בעיר שונה, יש פירוש שונה של המשמעות (שילוב). זאת מאחר והתחום טעון מאד מבחינה תרבותית וערכית (רייטר, 2006) תכנית השילוב של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגילות תומכת ומעודדת לשילובם של ילדים בעלי מגוון צרכים מיוחדים בתוך מסגרות החינוך הרגיל ורואה בנושא השילוב מטרה וערך כאחד. תכנית השילוב מופעלת באמצעות מערך הדרכה וטיפול במסגרות החינוכיות שגובשו בהתאם לצרכים המיוחדים של אותם תלמידים.
כאשר מדובר על הכלה (inclusion) או שילוב, מדובר במיזוג שתי מערכות, הרגילה והמיוחדת, למערכת חינוך מקיפה וגמישה בה יסופקו שרותי החינוך והשירותים הנלווים. המטרה הבסיסית של תוכניות שילוב כוללות קידום סובלנות, קבלת השונה, שוויון, והבנה בין-אישית )בן-עזרה וכהן, 1997; סטיינבק, סטיינבק וג'קסון, 1997( .
שילוב ילדים בעלי פיגור שכלי ובכלל זה שילוב ילדים בעלי תסמונת דאון מהווה אתגר למערכת החינוכית , ולפי אגודת ית"ד ( ילדי תסמונת דאון ) – 17% מהילדים הלוקים בתסמונת דאון בארץ במסגרת חינוך רגילות , ואילו בהולנד משולבים בהן 22% מהילדים ובאנגליה – 88%  (סובלמן, ביטון וקליין, 2009) שילובם של תלמידים בעלי תסמונת דאון בחינוך הרגיל יצר צורך של סוגיות שונות הקשורות בשילובם של תלמידים אלה .
בחירתנו בנושא הזה היא מבוססת  על רקע התנסותנו במסגרת החינוך המיוחד תואר ראשון ושני ,במהלך הלימודים ותוך כדי  עבודתנו כמורים פגשנו בסוגיות שונות הקשורות  לשילובם של תלמידים בעלי תסמונת דאון. להערכתנו יכולותם החברתיות שמורות יחסית של ילדים עם תסמונת דאון  למרות יכולות חברתיות של ילדים עם תסמונת דאון למשל יכולת החיקוי המפותח המאפשרות להם  רכישת התנהגות חברתית נורמטיבית( פוירשטיין, רנד, ופוירשטיין, 2001 ) מורים רבים עדיין בעלי דעות קדומות לגבי ילדים אלה.  עמדות מורים כלפי  שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות נחקרו בצורה רחבה בכל רחבי העולם (טלמור, 2007).  מחקרים קודמים לימדו שעמדות המורים חשובות להצלחת השילוב. מחקר זה נועד לבחון עמדות  מורים כלפי שילוב ילדים בעלי תסמונת דאון.