מבוא לחשיבה חברתית

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2804

תקציר העבודה

מטלת מנחה  מנהל עסקים – מבוא לחשיבה חברתית  שאלה
1 :
(א) המושגים הקשורים במאפייני הגלובליזציה:
1.
קשרים חברתיים נמתחים – קיומן של רשתות קשר תרבותיות, כלכליות ופוליטיות שמשתרעות על פני העולם כולו. ז"א מדובר על קשרים שחוצים את גבולות מדינת הלאום, כך שלהחלטה בצד אחד של הגלובוס תהיה השפעה על החיים בחלקיו האחרים של הגלובוס. דוגמא – הגירת עבודה:
היום מהגרי העבודה אינם עוברים למדינות שכנות אלא הגירת העבודה נעשית למרחקים גדולים מאוד ובשיעורים גדולים מאוד (מס' גדול של מהגרים) לדוגמא, פיליפינים – ישראל . הגבולות הגיאוגרפיים מתמוססים.
2.
התעצמות הזרמים – דחיסות מוגברת של אינטראקציות ברחבי הגלובוס, גורמת לכך שהשפעתם של אירועים מורגשת יותר מבעבר. כלומר, מעבר להימתחות של הקשרים למרחקים הם גם הופכים לאינטנסיביים יותר / דחוסים יותר. משום שהתקשורת, הטכנולוגיה והאינטרנט הופכים את היחסים ליותר זמינים .
3 .
חדירה הדדית גוברת – המידה שבה תרבויות וחברות מרוחקות לכאורה באות במגע ישיר זו עם זו ברמה המקומית, דבר שמביא ליצירת רב גוניות רבה יותר. ז"א שככל שהקשרים החברתיים נמתחים גוברת החדירה ההדדית, כך תרבויות שהיו בעבר מרוחקות יותר משפיעות אחת על זולתה – קיים ערבוב תרבותי גדול יותר . לדוגמא – מקדונלדס ושאר מאכלים שחדרו מתרבות לתרבות, מוזיקה. היום התרבויות מושפעות ממקורות גדולים יותר, כתוצאה מהקשרים החברתיים הנמתחים.
שאלה
2 :
(א)   הגישות השונות לגלובליזציה:
1 .
גלובליסטים (מהפך): עפ"י גישה זו הגלובליזציה מבטאת שינוי משמעותי לעומת העבר, כלומר היא ממשית ובלתי נמנעת. בעולם הנוכחי התפתח מבנה חדש כלל עולמי, שהופך את הגבולות של מדינות הלאום לבלתי רלוונטיים. זרמים גלובליים הופכים את תרבויות העולם ואת כלכלת העולם לגלובליות יותר. עפ"י הגלובליסטים מדובר פה בתהליך עוצמתי שלא ניתן להתנגד לו (נקודת אל חזור), והוא משנה סדרי עולם: הגבולות של מדינות הלאום הולכים ומטשטשים עד כדי מצב שיהיו בלתי רלוונטיים. דוגמא לכך היא אופנות הביגוד שנהפכו לגלובליות, מוזיקה וכו'.
גישת הגלובליים נחלקת לשתי תתי גישות: מצד אחד הגלובליסטים האופטימיים – מטבעם הם רואים/מדגישים בעיקר את היתרונות בהשפעות הגלובליזציה – עפ"י טענתם הגלובליזציה עשויה לשפר את רמת ואיכות החיים. היא עשויה לקרב בין תרבויות ועמים, ז"א ליצור יותר הבנה בעולם.
באמצעותה ניתן להפיץ את הקידמה למקומות מרוחקים ונידחים, גם תושבי העולם השלישי יכולים ליהנות מהאמצעים הניתנים לעולם המערבי.