סיכום פרק העוסק בריגוש

תקציר העבודה

פרק 11 – ריגוש.
בקרה עצבית על דפוסי תגובה ריגושית.
מיקום האמיגדלה: אונת הרקה.
חלקים חשובים:
גרעין מדיאלי- קבלת קלט סנסורי (כולל ריחות ופרומונים) ושיגורו לאזור המסד של מוח קדמי מדיאלי והיפותלמוס. תפקיד בתפקודי רבייה, בקרת צריכה של נתרן.
גרעין צדי וגרעין מסד צדי- קלט סנסורי מקורטקס סנסורי ראשוני, קורטקס אצסוציטיבי , תלמוס ותצורת היפוקמפוס. לאמיגדלה תפקיד מיוחד בתגובות פיסיולוגיות והתנהגותיות המתעוררות לנוכח עצמים/מצבים בעךלי משמעות ביולוכגית- כגון התרעה על כאב או תוצאות לא נעימות אחרות. או לנוכח מצבים המציינים מציאות אוכל, מים, מלח, בן זוג אפשרי, ירי ב או תינוק הזקוק לטיפול.
האמיגדלה קשורה להשפעות של פרומנים על היבטים פיסיולוגיים והתנהגותיים של רבייה.
הרס הגרעין המרכזי באמיגדלה (או הרס הגרעין הצדי וגרעין המסד הצדי המספקים לו מידע סנסורי) מפחית או מבטל כליל מגוון רחב של אופני התנהגות ריגושית ותגובות פיזיולוגיות (לדן'- אין סימני פחד לגירוי שזווג בעבר עם ארוע שלילי).
  המרכזית באופן חשמלי או בזריקה של חומצה אמינית מעוררת, גורם להופעת סימנים פיזיולוגיים והתנהגותיים של פחד ואי שקט אצל החיה.
האמיגדלה המרכזית חשובה במיוחד ללימוד ריגוש שלילי. אנו מסוגלים ללמוד שמצב מסוים כרוך בסכנה או מהווה איום. לאחר שנלמדה הסכנה, אנו מתמלאים פחד כל פעם שנתקלים במצב, והגוף מגיב לתחשות הפחד פיזיולוגית- האצת דופק לב, דריכות וכו'.
תגובה ייחודית- מיוחדת לסיטואציה ומטרתה הפסקת הגירוי המכאיב.