סיכומי שיעור במבוא לפסיכולוגיה רפואית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 8445

תקציר העבודה

‏19/02/2014 שיעור 2:
מהי פסיכולוגיה רפואית? בתחום יש כמה התפצלויות, זהו תחום אינטרדיספלינרי, משלב מחקר הוראה וטיפול. הוא נע בין רצף של בריאות וחולי. הם עוזרים לאנשים בתהליכים הפיזיולוגיים שמובילים למחלה, עוצרים את התפתחותה ומונעים את חזרתה. תחום זה מדבר גם על תהליכים נפשיים שמשפיעים על המחלה (תהליכי גוף נפש). ההתמחות שעובר הפסיכולוג הרפואי היא טיפולית לכל דבר. טיפולים עם חולים (לא נפשיים) ומדיקל סטינג. פסיכולוג רפואי זה פסיכולוג שעובד בשיתוף פעולה עם גורמים רבים – פסיכולוגים מסוגים אחרים, רופאים (פיזיולוגי), אחיות. הרצף של המחלות וההפרעות גם מאוד רחב – חולה אקוטי, כרוני, מחלות מסכנות חיים (סופניות – לא מקובל יותר). חולה לא מזוהה (identified patient)- "הגורם הבעייתי", דוגמה – ילד שיש לו התקפי אסטמה מקבל אותם בעיקר כשהוריו רבים במסגרת גירושין.
ההורים הם הגורם הבעייתי שגורם לילד אסטמה. טכניקות אמנם מאוד רלוונטיות אך לא מגדירות את התחום. החכמה היא להתאים את הגישה לאדם ספציפי. ברית טיפולית (therapeutic alliance) – ברית טיפולית, איך יושבים בחדר, כמה זמן הטיפול, איך מדברים על כסף, מהו החוזה הטיפולי. ברית טיפולים היא חשובה לטיפול לא משנה מאיזה סוג. פסיכותרפיה – אנשים מגיעים עם כאבים למטפל – פציעה, מחלה, תופעה רפואית. לקרוא את המאמר של רבקה יעקובי המודל הדומיננטי ביותר ברפואה היה המודל שכונה בספרות המודל הביו-רפואי.
המודל הביו רפואי אמר שלכל תוצאה יש סיבה, אם התוצאה היא פיזית גם הסיבה היא גופנית. המודל הזה לא מתחשב בתהליכים הנפשיים שעלולים להשפיע על תוצאות פיזיות. הרופא נתפס כמתקן תקלות, מומחה של המערכת הפיזית ותפקיד החולה לציית. אם הבעיה של החולה היא נפשית הרופא לא ידע לענות על זה. מקורות המודל נעוצים בפיזיקה המכאניסטית של ניוטון במאה ה17. המודל הזה מושתת על שני עקרונות בסיסיים:
1.      רדוקציוניזם – אם אני רוצה להבין בצורה הכי טובה ישות כלשהי, צריך לנתח את המרכיבים שלה. צריך לנתח פנימה.
2.      דואליזם – גוף ונפש מופרדים. המודל רואה במחלה ליקוי בתפעול המכאני של מערכת גופנית ורואה את הרופא כמתקן את התקלות בגופו של החולה.
תפקיד החולה הוא לציית להוראות הרפואיות. המודל עוסק בתיקון ליקויים. יש פה יחסי סיבה-תוצאה פשוטים, אם התופעה רפואית – הסיבה שלה ביולוגית. המודל הזה יעיל כשאנחנו מחפשים את הסיבות לבעיות רפואיות שונות. החיסרון הבולט שלו הוא היעדר הגישה שמתייחסת לחולה כבן אנוש. מחלה זה ליקוי בתפעול מערכת גופנית. בריאות זה היעדר מחלה. המודל אינו מתעסק בבריאות.
הגישה הבהיביוריסטית דיברה על גירוי תגובה ולא התייחסה לשונות בין בני האדם. ‏26/02/2014 שיעור 3:
המודל הראשוני – הביו רפואי, אם המודל הזה היה קיים בידע הכללי של כולנו, לא הייתה יכולה להתקיים הפסיכולוגיה הרפואית. המודל הביו רפואי שבא מהמודלים של ניוטון, זה מודל שעסוק בחיפוש אחר סיבות לבעיות, תקלות. הוא מתכתב לנו עם המודל הסקינריאני הביהביוריסטי, המודל הביו רפואי טוען שלכל דבר יש סיבה ואם התקלה המכאנית היא בגוף, הסיבה לאותה תקלה היא במערכת הפיזית. המודל הזה מדבר על סיבה ותוצאה באותה מערכת.
זה מודל של ריפוי, תפקיד הרופא לתקן תקלות ותפקיד החולה לציית. המודל הזה כל הזמן מחפש דרכים לשפר את יכולת תיקון הבעיות הגופניות. הוא מאמין שכל תקלה גופנית ניתנת לריפוי. המודל הרפואי עסוק מאוד בתיקון מחלות. ואם שואלים את המודל מהי הגדרה של בריאות? בריאות = היעדר מחלה. אנחנו מבינים שבריאות זה עניין מורכב יותר. הפסיכולוגים הרפואיים לא אמונים על ריפוי והם מלמדים להתמודד עם ולא לרפא את. החל משנות ה70 של המאה הקודמת התחילה התערערות גוברת והולכת של המודל הביו רפואי ובו זמנית התבססות גוברת של המודל הביו פסיכו חברתי. מדובר במודל הוליסטי, הבסיס שלו לא פסיכולוגי אלא ביולוגי ולכן מי שהטביע את ההסתכלות על המודל הוא ביולוג. המודל הזה בא מתיאורית המערכות. ביולוגים בשם וייס, באטרפליי ואנגל הם אבות המייסדים של המודל.
החברה שלנו מבוסס, מאורגן בסולם דרגות כולל שבו היחידות הגדולות והמורכבות ביותר חולשות במובן הפונקציונלי על היחידות הקטנות והמורכבות ביותר. אין עוד יחסי סיבה ותוצאה פשוטים כמו במודל הביו רפואי, אלא התייחסות בראש ובראשונה לגורמי סיכון – למחלות. לכל מחלה ו/או לקות גופנית יש אינטראקציה עם מספר תחומים, למשל רפואה, פסיכולוגיה חברתית, סוציולוגיה, חוקרי תרבות, עד רמת חוקרי המעבדה הקטנים ביותר. כל התחומים מתאגדים לתיאורית המערכות. המודל כולל את כל האספקטים הפסיכולוגים, הרפואיים והחברתיים, שמהווים חלק טבעי של "חולי" ושל "בריאות" והם קשורים לכן בהבנתו וגישתו של הרופא לחולה שלו כבן אדם פרטי, כייצור חברתי, ולא רק כאחד שיש לו תקלה מבנית שיש לתקנה. בבסיס המודל הזה הרעיון שהמערכת הקוסמולוגית מחולקת לרמות, למשל הרמה הבסיסית ביותר זה חלקיקי האטום. הדבר החשוב ביותר, שקיימת תקשורת בלתי פוסקת בין הרמות השונות כאשר כל רמה משפיעה ומשופעת מרמות אחרות. הנושאים התרבותיים הם חלק מההבנה שלנו, הם חשובים לא פחות מהשיח על שיטת הטיפול ואיזה פסיכולוג. –