עבודת סמינריון לתואר שני בנושא תפיסת גננות חינוך מיוחד שימוש בריטלין בקרב ילדים עם מוגבלות שכלית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 4948
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודת גמר סמינריונית מוגשת כחלק מחובות הלימודים לתואר .Ed.M בתכנית מנהל מערכות החינוך "בין הפטיש לסדן" שימוש בריטלין לילדים בעלי מוגבלות שכלית והתנהגות מאתגרת- גישת הגננות ספטמבר 2015
תקציר ילדים רבים עם מוגבלות שכלית מתמודדים עם התנהגות מאתגרת לצד קשיים קוגניטיביים.
הנתונים בישראל מצביעים על התנהגות מאתגרת בקרב שליש מאוכלוסייה זו.                                    בעבר, ייחסו אנשי מקצוע את הפרעת ההתנהגות למוגבלות השכלית ולגורמיה ולא נעשה די על מנת לסייע לילדים, למשפחות ולצוות המטפלים שחווים אף הם קושי ואתגר.
טיפול תרופתי של ריטלין בשילוב התערבות חברתית נמצא  כטיפול הטוב ביותר לתסמינים התנהגותיים אצל ילדים אלו (הוזמי, 2011).                                                                                                                                     במחקר זה בחנו בעזרת ראיונות עומק מובנים למחצה את גישתן של גננות החינוך המיוחד ביחס למתן ריטלין לילדים בעלי מוגבלות שכלית והתנהגות מאתגרת.                                                                                            מורכבות תפקידה של הגננת בכל ההליך התרופתי נמצאה כמשפיעה העיקרית על גישתה לריטלין .
הגננות הציגו שלושה מוקדי קושי עיקריים, הקשורים זה בזה משפיעים על מורכבות תפקידם. הראשון, עסק בתפקודו של הילד המאתגר בגן (בלי/ עם ריטלין). במרכזו עמד הקושי בהתמודדות מול הילד ובמציאת שיטות הטיפול היעילות עבורו. השני הצביע על מורכבות הקשר גננת-הורים וייחודו בחינוך המיוחד. והשלישי, הציג  את מערכת היחסים הסבוכה מסגרת-גננת- הורים והתמקד בהתנגשויות בין שתי הקצוות אשר במרכזן, הגננת. שלושת מוקדי הקושי נמצאו כמהווים מעמסה רגשית משמעותית על הגננות שהובילה לתחושות קשות של לחץ ולקונפליקטים רבים.                                                                                               הממצאים מלמדים כי אכן הטיפול בריטלין מסייע הן לילד והן לצוות, בעיני הגננות,  אולם, התהליך העובר על הגננת ביחס לטיפול התרופתי נמצא כממתן את תחושת ההצלחה ומדכא את הגננת ליוזמות חדשות.                                                                                                                                                                                                                  תוכן עניינים
  תוכן עניינים .1     
1 .       סקירת ספרות
1 .1   התנהגות מאתגרת- מהי? -2
1 .2   דרכי טיפול: הטיפול התרופתי –3-4
1 .3   גננת החינוך המיוחד והתהליך העובר עליה -4-5
2 .       מתודולוגיה
2 .1   אוכלוסיית המחקר –5-6
2 .2   כלי המחקר -…6
2 .3   דייקנות –…7
2 .4   הליך ..7
3 .       ממצאים
3 .1   תפיסת הגננת את תפקודו של הילד  המאתגר עם המוגבלות השכלית
3 .1.1          תפקודו של הילד בגן ללא ריטלין .8-9
3 .1.2          תפקודו של הילד בגן עם ריטלין
3 .1.2.1    הצלחות הטיפול .9
3 .1.2.2    תופעות לוואי 9-10
3 .2   גישת הגננת כלפי ריטלין והתהליך העובר עליה –.10-11
3 .3   תפיסת הגננת את גישת ההורים כלפי ריטלין 11-12
3 .4   מערכת היחסים מסגרת-גננת- הורים ביחס למתן ריטלין לילד-12-13
4 .       דיון וסיכום –..14-15
5.       ביבליוגרפיה –.16-18
נספחים