פואטיקה של הסיפורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2683
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן-14
שאלה1  א) האני הכפול של המספר : קריטיון זה הוצע לראשונה בידי ז'נט והוא קורא לו "קריטריון ההשתתפות"- קריטריון זה בא לקבוע את מידת השתתפות המספר באירועים שהוא מספר, יש מספרים משתתפים אך גולה שאינם משתתפין.
בהגדרה של ז'נט יש בעייתיות מפני שהמספר תמיד נמצא ברמה הסיפורית שמעל סיפורו, לכן איננו יכול להשתתף בסיפור. כאן מתעוררת השאלה לגבי כוונתו של ז'נט ועל כך הוצעה תשובה .
סיפורים שבהם הוא מספר את סיפורו גם הוא משתתף וגם חווה, וסיפורים הוא מספר את סיפורים "אני כפול" של אחרים שאינו משתתף.
האני החווה קשור עם האני המספר אך אינו זהה לו.
כמספר לעולם אינו משתף באירועים שהוא מספר עליהם. חלקו המשלים הוא אני החווה.
כלומר דמות בעולם האירועים והדמויות .
מוחשיות נוכחות של המספר: האם דמות המספר גלויה או סמויה? לפעמים דמות המספר גלויה ומודגשת עד כדי כך שהוא נחשב לדמות שהוא מספר עליהן, אך לפעמים היא סמויה ונדמה שאין בטקסט מספר בכלל.
-מבקר הספרות צ'אטמן ממיין את הסימנים השונים לנוכחותו של המספר ומביא אותם בסדר עולה:
·         תיאור הסביבה: זה סימן מינימאלי לקיומו של המספר, כי תיאור זה נמסר בלשונו של המספר.
·         זיהוי דמויות: המספר אמר אמירות על הדמויות, ואלה מראות על "ידע" קודם שיש לו על ידן. הוא מזהה אותן בפני הקורא בפתח הטקסט, מתוך הנחה שקורא אינו מודע לאמירות אלה. יש מספרים שאינם מסתפקים בזיהוי הדמויות ומביאים עליהן איפיון מלא.
·         סיכום של זמן: מספרים החשים את עצמם מחוייבים לדווח על מעבר הזמן. כי עניין זה חשוב לנמען הסיפורי אשר מרבה לשאול לגבי ההתרחשויות.
המספר העושה מדווח מושך את תשומת לבם של הנמענים.
·         הגדרת הדמויות: קשורה בהפשטה, בהכללה או בסיכום מטעם המספר.
המספר רוצה בכך להעניק אפיון מוסמך לדמות שונה מהזיהוי אש מעיד רק על ידע קודם שיש למספר עם הדמות או היכרות בדומה . משקל ההגדרה עולה כאשר היא ניתנת על ידי מספר הנמצא מעל לרמה סיפורית הראשונה.
·         דיווחים על דברים שלו עלו במחשבותן של הדמויות ולא נאמרו על ידיהן:אלה דברין שהדמויות אינן מודעות להם, או שהן מסתירות אותם בכוונה. מספר מדווח על דברים אלה נחשב למקור מידע עצמאי.
·         חיווי דעה: יכולים להתיחס לסיפור המעשה למשל על ידי פרשנות שממנה ניצן להסיק על המפרש עצמו ולא רק על הדבר שהוא מסביר ומפרש, או על ידי שיסוט שממנו ניתן לעמוד על עמדתו המסורות של המספר. או על ידי הכללה .
      חיווי דעה עשויים גם להתייחס למעשה המספר.