בהתנסות במחקר, רגרסיה וניתוח שונות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 24
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2013
מספר מילים 4279
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 24
                                הקורס:
שיטות מחקר , רגרסיה וניתוח שונות 10686
המחשב – שופט נייטראלי? השפעת השימוש במחשבים ככלי בדיקה על ציוני בחינות תקציר:
המחשב הוא חלק בלתי נפרד מחיינו אולם האם יש לו השפעה לא מודעת על ציונינו? האם הוא בסך הכל כלי עזר כמו דף , עיפרון , סימניה או ששימוש בו יכול להטות תוצאות מבחנים ולגרום להטעייה בהערכת נבחנים  כתוצאה מתופעת ההאצה החברתית? במחקר זה נבדוק האם למחשב יש השפעה על האצה חברתית והאם נבחנים אשר יודעים כי בודק אנושי יבדוק את מבחנם , יומרצו יותר מאשר נבחנים אשר יודעים כי בודק ממוחשב יבדוק את מבחנם.
במחקר השתתפו 64 עובדי היי טק , אזרחי ישראל , בגילאי
3 0-40 ודוברי עברית ברמה של שפת אם.
המשתתפים התבקשו לענות על שאלון אמריקאי בן
5 שאלות כאשר 32 נבחנים קבלו דף הקדמה אשר נכתב בו כי את המבחן יבדוק בודק אנושי ו
3 2 נבדקים קבלו דף הקדמה אשר נכתב בו כי את המבחן יבדוק בודק ממוחשב.
הממצאים הראו כי קיים הבדל בין הנבדקים לטובת אלה שחשבו שיבדוק את מבחנם בודק אנושי אולם ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.
מסקנת המחקר היא כי השימוש במחשב אינו מטה את ציוני הנבחנים עקב האצה חברתית.
מבוא : ההאצה החברתית היא תופעה התנהגותית בה האדם נוטה לבצע פעולות בצורה יותר מהירה כאשר הוא נמצא בקבוצה מאשר לבדו. אחד התיעודים הפסיכולוגים הראשונים לתופעה הזו היה של טריפלט (Triplett, 1898) , פסיכולוג אמריקאי אשר שם לב לעובדה כי רוכבי אופניים אשר מתחרים בקבוצה , נוטים להגיע לתוצאות יותר טובות מאשר כשרוכב אופניים בודד מתחרה נגד השעון. בהמשך , טריפלט ערך ניסוי בו בדק את השערתו בצורה הבאה : הוא ביקש מילדים לגלגל חכה של חוט ומדד את הישג של כל ילד גם כשגילגל את החכה לבד וגם בחברת ילדים אחרים. התוצאות איששו את ההשערה של טריפלט כי האדם נוטה לבצע פעולות בצורה יותר מהירה כאשר הוא נמצא בקבוצה מאשר לבדו. נספח 6 :פלטי ניתוח תוצאות.
פלט א' , טבלת ממוצעי הפרשי זמן מילוי המבחן  עבור אותם נבדקים :
One-Sample Statistics N Mean Std. Deviation Std.
Error Mean DifferentByPrecentage
6 4
1 4.6938
2 0.17893
2 .52237
פלט ב' , טבלת תוצאות מבחן t המראה כי יש הבדל של ממש (מובהק) על זמן מילוי השאלון.
One-Sample Test Test Value = 0                                       t df Sig.
(2-tailed) Mean Difference 95% Confidence Interval of the Difference Lower Upper DifferentByPrecentage 5.8
5
6 3
.000
1 4.69375
9.6532
1 9.7343
פלט ג' , טבלת ממוצעים של זמן מילוי השאלון מחולק לפי בודק אנושי ובודק ממוחשב.
Descriptives Results N Mean Std. Deviation Std.
Error 95% Confidence Interval for Mean Minimum Maximum Lower Bound Upper Bound
1 .00
3 2
3 74.
5 00
1 20.12869
2 1.23595
3 30.9390
4 17.5610
2 09.00 570.00
2 .00
3 2
3 61.5000
1 05.37307
1 8.62750
3 23.5090
3 99.4910
2 32.00 500.00 Total
6 4
3 67.8750
1 12.27567
1 4.03446
3 39.8294
3 95.9206
2 09.00 570.00 פלט ד' , מבחן F למובהקות סטטיסטית עבור זמני מילוי השאלונים , בודק אנושי ובודק ממוחשב.
ANOVA Results Sum of Squares Df Mean Square F Sig.
Between Groups
2 601.000
1
2 601.000 .204
.653
Within Groups 791566.000
6 2
1 2767.194
Total 794167.000
6 3
Bibliography Kaveri Subrahmanyam, R. E. (2000). The Impact of Home Computer Use on Children’s Activities and Development. The Future of Children.
Klehe, U. C. (2007). Working hard and working smart:
Motivation and ability during typical and maximum performance. Journal of Applied Psychology., 978-991.
Klotz, J. H. (1986). Social Facilitation Among Digging Ants (Formica subsericea). JOURNAL OF THE KANSAS ENTOMOLOGICAL SOCIETY, 537-541.
Michaels, J. B. (1984). Social facilitation and inhibition in a natural settings. Replications in Social Psychology., 21-24.
Mosley, A. (2011). Gender Discrepancies in Social Facilitation. McNair Scholars Journal.
Selwyn, N. (2003). Apart from technology:
understanding people’s non-use of information and communication technologies in everyday life. Technology in Society, 99-116.
Triplett, N. (1898). The Dynamogenic Factors in pacemaking and competition. The American Journal of Psycology.
Zajonc, R. B., Heingartner, A., & Herman, E. M.
(1969). Social enhancement and impairment of performance in the cockroach. Journal of Personality and Social Psychology, 83-92.