עבודת סמינריון בנושא משמורת משותפת

תקציר העבודה

מבוא
"כל חיי הילד ועתידו תלויים באידיאל שהוא יוצר לו מדמות הוריו  הרוס אידיאל  זה ועולמו אבוד". (א.מ. פורסטר( גירושין מהווים אבן דרך משמעותית בהתפתחות של המשפחה ככלל ובפרט עבור ילדי המשפחה. גירושין, מעבר לעובדה שהם מסמלים פרידה בין הורים, הם מהפך אשר מחייב שינוי משמעותי ואף פוגע ברצף של חיי הילדים. השינוי הפיזי במבנה המשפחה גורר אחריו שינוי המשפיע על חלוקת תפקידים בין ההורים, סמכויות, נגישות וזמינות של ההורים כלפי ילדיהם ועל חלוקת משאבים כגון: זמן וכסף.
נושא הגירושין, תמיד מביא איתו שאלות קשות וכואבות לגבי המשך חיי הילדים, בפרט ששני ההורים אינם מצליחים להגיע לפתרון משותף, המטרה היא שכל הורה צריך לאפשר לילדו המשכיות בחייו בתחומים שונים, מענה לצרכים יומיומיים, אוכל, לבוש, אורח חיים, חינוך. יהא זה תמיד מצד ההורים לחשוב כי, מחד גיסא יכולים להתגרש ומאידך גיסא להמשיך ברצף חייהם כפי שהיה מבלי שהילדים ירגישו שינוי.
נושא מאוד טעון בדיני המשפחה עוסק באופן שבו יוסדר הטיפול בילדים לאחר הגירושין, בעבודתי אתמקד בהרחבה בנושא של משמורת משותפת- הסדר בו שני ההורים "זוכים" לקבל הגדרה הורית שווה. ההורים חולקים באופן שווה את העול הכרוך בגידול ילדיהם. משמורת זו הינה הכרזה בפני הילדים, המשפחה והחברה כולה שהורותו של האב חשובה לא פחות מזו של האם .
על רקע זה סוגיית המשמורת היא אחת הסוגיות הבעייתיות והקשות, הוויכוח סביב סוגיית המשמורת מתעורר במסגרת הליך הגירושין, פעמים רבות מצליחים בני הזוג להגיע להסכמות בנוגע להיבטים השונים של הגירושין- אך משעולה שאלת המשמורת ההורים מוצאים את עצמם נאבקים זה בזה בחירוף נפש, מה שמוביל במקרים רבים למלחמת גירושין.
לצערנו ישנם הורים הנוטים "להשתמש" בילדיהם בכדי לפגוע בצד השני, לדוגמא, אם האישה לא תקבל את מזונותיה בזמן היא תמנע מהאבא לראות את ילדיו, פגיעה זו לרוב הפעמים נעשית מבלי להתחשב כלל בצורכי הילד שכן, ידוע כי ילד זקוק לטווח הארוך גם לאמא וגם לאבא.
ברור הרי ששני הורים לילד עדיפים מאחד ואין בגירושין הצדקה לחסוך מילד הורה!!!  פרק ראשון: עקרון המשמורת המשותפת והסוגים השונים —       
1 .
תפקידיהם של ההורים, זכויות וחובות.
—        בטרם נבחן את נושא המשמורת המשותפת עלינו להבין מהם הזכויות והחובות של ההורים כלפי ילדיהם.
—        הכלל- ס' 14
לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (להלן: "החוק") קובע : " ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של הקטינים".
—        במקרה שבו ההורים נפרדים הם נותרים אפוטרופוסים על ילדיהם אך המשמורת על הילד נקבעת בהסכם בין הורים, אם בהסכם גירושין או אחר או שאם אין הסכמה בין ההורים ביהמ"ש קובע.
—        בתי המשפט בישראל החלו להכיר בקיומו של המונח משמורת משותפת, אך הסדר זה עדיין בחיתוליו והדעות לגבי חלוקות. —        סעיף 15 לחוק בעצם מגדיר לנו במפורש את תפקיד ההורים כאפוטרופוסים טבעיים לילדיהם   —        "אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה והזכות לדאוג לצורכי הקטין, לרבות חינוכו, לימודיו, הכשרתו לעבודה ולמשלח יד ועבודתו, וכן שמירת נכסיו, ניהולם ופיתוחם; וצמודה לה הרשות –