בין ציון לציונות 1914-1881 10121

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2100

תקציר העבודה

תשובה לשאלה 1
א.
 הסיבה בגללה הרצל כותב את ספרו מדינת היהודים היא מציאת פיתרון לבעיית האנטישמיות המושרשת בעבר ובהווה: בעבר- הבידול של היהודים, שימור הלאום ובהווה: התרבות היהודים המשכילים והקנאה בהם.
הרצל מאמין כי אם יצליח להוציא את היהודים ממדינות העולם למדינה חדשה משלהם בעיית האנטישמיות תעלם, כמו כן, הוא לא מאמין באמנציפציה וטוען שלא תשרוד לאורך זמן, לפי דעתו יהודים לעולם לא ייתפסו כשווים בטריטוריה שהיא לא שלהם. נושא ספרו של הרצל, מדינה לעם היהודי הוא לא רעיון חדש והועלה בעבר ע"י מבשרי ציונות שונים, החידוש בספר התוכנית המפורטת והמקיפה להקמת מדינת היהודים. את החדשנות ניתן לזהות כבר במבנה הספר: נושאי המציג נושא מרכזי – הקמת מדינת היהודים, ולאחר מכן סקירה של כל תתי הנושאים ופירוט שלהם. צורת ההגשה של הנושאים היא מקיפה: הצגת כל נושא בכותרת (כגון:המוצא לכסף,שפת הארץ) ודנה בפירוט רב לגביי כל תת נושא הקשור למדינת היהודים.

ג.
עפ"י מאמרו של ביין המניע של הרצל לפרסום ספרו מדינת היהודים שמהווה פיתרון למעשה לבעיית היהודים, הוא הייאוש הפרטי שהוא חווה בחיי המשפחה שלו ובחיים המקצועיים שלו.
מבחינה משפחתית: הרצל נשא לאישה המעורערת בנפשה ומאושפזת מפעם לפעם במוסדות לחולי נפש, חיי המשפחה של הרצל לא היו מאושרים. מבחנה מקצועית: הרצל  הוא אומן מתוסכל, הוא מחזאי אך מחזותיו פרט לאחד נוחלים כישלון. הסיטואציה של הייאוש שהרצל חווה בכל מישורי חייו מובילה אותו לפי ביין לרכז את כל –
תשובה לשאלה 2
א.
בספרו של הרצל מדינת היהודים שהיווה למעשה את "המצע" לתנועה הציונית הרצל קבע כי רק לאחר קבלת הצ'רטר(הזיכיון) על הארץ יש ליישבה ביהודים בניסיונו להגשים את חזונו הוא חווה כישלונות רבים בגיוס כספים, פיתוח קשרים דיפלומטיים עם אימפריות שונות ומנהיגים שונים, כמו כן ניתן לומר כי הרצל היה סוליסט וקיבל את רוב החלטותיו לבד כאשר למול עיניו מטרה אחת ברורה: הקמת מדינה ליהודים, כאשר הטריטוריה כבר לא מהווה את המטרה – פלשתינה אלא הקמת המדינה היא המטרה, ולכן כאשר פונה אליו שר המושבות האנגלי בהצעה בשטח גדול באוגנדה (וברקע הפרעות בקישינב) מקבל הרצל את הצעתו להקים מדינה יהודית באוגנדה.
תוכנית אוגנדה "קרעה" את התנועה הציונית, הרצל זכה לביקורת חריפה מצד מתנגדיו שבראשיו אוסישקין …