סיכום מאמר בצורה ברורה וברמה גבוהה של שולמן: הבנה רלציונית והבנה אינסטרומנטלית

תקציר העבודה

הבנה רלציונית והבנה אינסטרומנטלית המאמר עומד על ההבדלים בין שני סוגים של הבנה מתמטית:
הבנה אינסטרומנטלית – הבנה זאת מאפשרת לתלמיד לפתור בעיה באמצעות אלגוריתם.למשל על מנת לחלק שברים יש לכפול בהופכי, או כדי לקבל את שטח העיגול יש להכפיל את ריבוע הקוטר ב π.
וזאת מבלי להבין מדוע האלגוריתם עובד.
הבנה רלציונית – התלמיד לא רק יודע להשתמש באלגוריתמים על מנת לפתור בעיות. אלא גם מבין מדוע הם עובדים, את הקשרים בין האלגוריתמים השונים בתחום מסוים וכיצד הם משתלבים בתיאוריה הכללית. למשל כיצד ניתן לגזור את הנוסחה לחישוב שטח המשולש מנוסחת השטח של המלבן.
כאשר המורה והתלמיד דוגלים בסוגים שונים של הבנה נוצרת אי התאמה.למשל המורה שדוגל בהבנה רלציונית מנסה ללמד את החומר לעומק, אך התלמידים מעוניינים רק באלגוריתם שיאפשר להם לפתור את התרגילים, ומרגע שהם חשים שהם פותרים תרגילים ביעילות, הם מתעלמים מכל ההסברים הנלווים.
עלול להיווצר גם מצב הפוך,למשל כאשר תלמיד מבריק מתעקש לרדת לחקר הדברים , אך המורה מספק לו רק שיטות לפתור תרגילים.לטענת המחבר אי התאמה זאת חמורה יותר, שכן היא יוצרת תסכול רב אצל התלמיד וגוזלת ממנו את ההנאה שבלימוד. אי התאמה נוספת שיכולה להיווצר היא בין חומר הלימוד למורה.לטענת המחבר גם אם ספר הלימוד חותר להנחיל הבנה הפוכה מזאת שהמורה מבקש להנחיל. המורה לא ישנה את סגנון …