בדוק יהודי תימן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 86
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1622

תקציר העבודה

ממ"ן  12 יהודי תימן שאלה 1- א. המחלוקת על מה ה[i1] נוסח התפילה הנכון פרצה במאה ה18בגלל כניסת הנוסח השאמי שמקורו כינוי לסוריה,לבנון, ירדן וארץ ישראל. נוסח זה דומה מאוד לנוסח הספרדי וארץ-ישראלי. הפצת הספרים המודפסים [i2] החדירה את נוסח התפילה השאמי (הספרדי) בעזרת שליחים מארץ ישראל שבאו לאסוף כסף וללמד תורה (שד"רים) והביאו עמם סידורי תפילה מודפסים וזולים. הנשיא שלום עיראקי שהיה ראש הקהילה היהודית ויצג את יהודי תושבי עירו תמך במיוחד בנוסח השאמי אבל  הרבנות התימנית ובמיוחד הרב יחיא צאלח ונכדו קראו להתנגד באופן אינטנסיבי ואפילו להשתמש בכוח בכדי למנוע שינויי המנהגים של יהודי תימן ולשמור על מסורתם. גם הרב יהודה צעדי התנגד לנוסח השאמי ואלה לא אפשרו ליהודי תימן לשנות או להחליף סידורים ישנים בסידורים חדשים.[i3]  ב.
גוטיין טוען שההיסטוריה היהודית הגיעה לתימן כמו מקופלת ומונחת בתוך קיבול משומר. אמירה זו …
לפי יצחק גלוסקאו, בגלל סיבות מרובות,  היו תקופות שונות בתימן שבהן נוסח התפילה עבר שינויים רבים. במאמרו הוא מנתח את לשון התפילה במסורת תימן והתמורות שחלו בו לאורך הזמן. גלוסקאו טוען שבהתחלה נוסח התפילה היה יחיד ומבוסס על לשון המשנה והתלמוד ולאורך הזמן התאספו לו שינויים. –
[i4]  שאלה 2
א. ההבדל המהותי בין הגישות נוגע לשאלת[i5]  האם יש לאדם תפקיד בביאת המשיח או האם נושא זה שייך לאלוקים בלבד. בעוד שהמשיחיות הפסיבית גורסת כי הגלותהיאמןהשמייםורקה' יכוללשיםלהקץ הרי ש לפי הפירוש התלמודי חל איסור לשנות את התכנית האלוהית. המשיחיות הפסיבית היתה הדומיננטית בעולם היהודי וזו העמדה הרשמית של רב רבנים [i6] , אבל במקביל הייתה הגישה המשיחית האקטיבית בדרך כלל בשוליים, שעל פיה יכולים, ורשאים, בני-האדם לקרב את ביאת המשיח.הממסד הרבני הדתי אימץ גישה זו בגלל הלקח של 2 מרידות של היהודים נגד האימפריה הרומית – המרד הגדול בשנים  66-71, ומרד בר-כוכבא בין השנים 132-136.
מרידות אלו קרו או התחוללו בהשפעה ישירה של התנועות המשיחיות.

ב.
ביןהמאות 16-17 ידעויהודיתימןשתיתנועותמשיחיות, האחתבשנת 1500, תנועתושלהמשיחמביחאןשפעלבדרוםמזרחתימן,ותנועתהשבתאיתבתימןבשנים
1 667-1666
תנועתהשבתאיתהייתהידועהבקרביהודיהעולםותימןשנגררואחרשבתיצבי.
שיאהשלתנועהזובתימןהייתהבשנת 1667, יהודיםרביםמכרואתנכסיהםרכושםוהחלתהליךשלחזרהבתשובהלקראתהגאולההקרבהשנתפסהכעזיבתתי…
שוכר כחיל השני- 1868-1875
מוסלמים רבים שהאמינו בשוכר כחיל הראשון ראו בשוכר כחיל השני דמות משיחית שקמה לתחיה. השר של צנעא טעו שחיל [i7] הוא שליח מאלוהים אז הוא מקובל גם על המוסלמים. שוכר כחיל השתדל לקרב את המוסלמים לתנועתו והקפיד לא לרמוז שהוא המשיח אלא מבשרו של המשיח ושליח של אליהו הנביא. גישה זו בשילוב השפעתם של המוסלמים מההתרגשות המשיחית היהודית הביאה אליו תומכים מוסלמים רבים. שוכר כחיל ניסה להחזיר בתשובה יחד וגבה מעשר מהם. הוא חילק את התרומות לעניים מוסלמים בנוסף לעניים יהודים דבר שהגבירה את אהדת תומכי כחיל השני. בגלל ששוכר כחיל שני לא הסכים להכריז כי המשיח הוא מוסלמי קמו מתנגדים,והחיל השני השתמש בכספי המעשר לתשלום דמי חסות למנהיגים מוסלמים מקומיים.
[i8] 
3 – תגובת הרבנים שוכר כחיל הראשון- השוכר כחיל ראשון היה בהתחלה דמות משיחית על ידי כינוס חשובי הקהל והרבנים החשובים בצנעא. הוא הציג להם את משנתו המשיחית והעדויות על כינוס זה חלוקות ביחס הרבנים לדברי התוכחה ואפשר להבין שהיחס אליו לא היה אחיד. הרב עמרם קרח (מזכיר בית הדין בצנעא) כתב שהרבנים הגיבו לדברי שוכר כחיל הראשון בזלזול ובחוסר …
 [i1]ללא  [i2]ממתי? מסגרת זמן (תהליך…
 [i3]נכון אבל לחדד. מדוע ההתנגדות? "אין לשנות ממנהג ראשונים".
וגם, עראקי הוא הראיס ומרבית ההנהגה הדתית התנגדה…
 [i4]לגבי הערות השוליים, מדוע הן אינן אחידות? גופן וגודל למשל  [i5]ה  [i6]?
 [i7]?
 [i8]עוד על ההשפעה על המסלמים וההיבט הסינכרוני