מבוא לסוציולוגיה‏ (10134)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1260
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
מועד אחרון להגשה :
5 .03.16
שאלה 1:
א.
·         פונקציונליזם – על פי גישה זו, החברה בנויה כמערכת אחת וכל מה שנמצא במערכת קשור אחד לשני.
ישנן 2 סוגי פונקציות:
1.      פונקציה גלויה – תוצאות מזוהות ומכוונות של כל דפוס חברתי (מערכת החינוך -הקניית ידע, הכשרה.)
2 .      פונקציה סמויה – תוצאות שהן בלתי מזוהות ומכוונות (מערכת החינוך – בורסת נישואין הכרויות).
החברה מורכבת מחלקים התלויים זה בזה. כל חלק תורם תרומה ייחודית למילוי צרכים חברתיים בסיסיים, וכולם יחד תורמים לקיומה של המערכת והמשכיותה. משווים בין המערכת הביולוגית (גוף חי) למערכת החברתית – לכל איבר בגוף החי יש פונקציה חיונית מוגדרת, אין איברים מיותרים – וכך גם בחברה.
·         גישת הקונפליקט – על פי גישה זו, החברה היא מבנה ששוהים בו הרבה אינטרסים וכולם מנהלים מאבק בה כל אחד מעוניין לקדם את האינטרס האישי שלו. אין אמונה בקונצנזוס. הגישה הושפעה מגישתו של קרל מרקס המתארת את הקונפליקט בין בעלי ההון לבין חסרי ההון – בעלי ההון מנצלים את חסרי ההון, שאינם מתקוממים מפני שהם בעלי תודעה כוזבת ואינם רואים את המציאות כפי שהיא. על פי הגישה, אם משהו קיים במציאות – סימן שזה משרת אינטרסים של מישהו חזק.
·         אינטרקציונאליזם סימבולי – על פי גישה זו, החברה הינה תוצר של אינטראקציות יומיות בין –
ב.
·         פונקציונליזם – אי שווין בין מבוגרים לבין ילדים הינה תופעה הקיימת בחברה. על פי הפונקציונליזם כל תופעה קיימת תורמת וקשורה לחברה. שאלה סוציולוגית יכולה לשאול כיצד תורמת תופעה זו להתפתחות החברה בכללותה ולמה בכלל היא טובה לחברה.
·         גישת הקונפליקט – ניתן לנתח את תופעת אי השוויון בין מבוגרים לבין ילדים כניהול מאבקי כוחות. אינטרס המבוגרים לשמור על הילדים ולהחליט עבורם מה נכון להם לפי –