האם ניהולו של דף פרופיל עסקי בפייסבוק משפיע על היקף רווחיהן של החברות? - 32 עמ' נטו

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 11217
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בסוגיות בסוציולוגיה של האינטרנט:
האם ניהולו של דף פרופיל עסקי בפייסבוק משפיע על היקף רווחיהן של החברות?
תוכן עניינים
1. מבוא. 3
2 . סקירת הספרות. 6
2 .1 שיווק ופרסום עסקי 6
2 .2 הרשתות החברתיות. 12
2 .3 רשתות חברתיות ככלי שיווקי 18
3 . מתודולוגיה.
5
4 . ממצאים.. 27
5. סיכום.. 32
ביבליוגרפיה. 35

1 .
מבוא
במהלך העשורים האחרונים חלה התפתחות מטאורית באופן התנהלותו של העולם המודרני כפי שהוא היה מוכר עד אז.
שינויים חברתיים, פוליטיים ותרבותיים ברחבי העולם עיצבו מחדש את התנהלותו של העולם. אחד מן הצעדים המשמעותיים ביותר אשר הביאו לידי שינוי משמעותי בפניה של החברה המערבית הינו התפתחות האינטרנט. רשת האינטרנט הינה רשת אלחוטית אשר יצרה את הכפר הגלובלי אשר למעשה משקף ומסמל את העולם אשר הפך למעשה לכפר אחד קטן אשר מחבר בין תרבויות, אנשים, רעיונות, חברות ומדינות.
מסיבה זו התפתחותו של הכפר הגלובלי היוותה גורם משמעותי בעיצובו של העולם המודרני כפי שהוא מוכר לנו כיום, שכן הוא פתח עולם של אפשרויות בלתי מוגבלות שכן ההתפתחויות הטכנולוגיות הללו היוו פלטפורמה נרחבת לחידושים משמעותיים בשלל תחומים, בהם תחום התקשורת. במסגרת אמצעי המדיה והתקשורת הדינאמיים התפתחו כמו כן רשתות חברתיות אשר מאגדות לתוכן כמות עצומה של משתמשי אינטרנט מקצוות תבל, כאשר הרשת החברתית המובילה הינה רשת הפייסבוק. הרשתות החברתיות התפתחו באופן חסר תקדים במהלך העשור האחרון, כאשר רשתות נוספות כדוגמת טוויטר, מייספייס ואינסטגרם תפסו תאוצה משמעותית והפכו לשם שגור בפיהם של כלל המשתמשים ברשת האינטרנט. לצד זאת חלו פיתוחים טכנולוגיים נוספים כדוגמת התפתחותם של אמצעי המחשוב וכן הטלפונים החכמים, וכן הפיתוחים הללו הפכו את רשת האינטרנט למוצר צריכה בסיסי אשר מאפשר לאזרחים לקיים תקשורת בסיסית עם גורמים שונים בעולם בהתייחס לשלל תחומים. משהטכנולוגיה החלה לתפוס רובד משמעותי מן חייהם של כלל האזרחים בעולם המערבי חלה השתלטות הדרגתית של כל היזמים ואנשי העסקים על הרשתות החברתיות בשביל מטרות שונות, כמו מטרות עסקיות, אך גם מטרות אחרות כדוגמת קידום רעיונות ומחאות באופן מהיר ויעיל יותר. הרשתות החברתיות הללו מהוות למעשה מאגר עצום של משתמשים מרחבי העולם אשר חשופים למידע גלובלי, וכן הגורמים אשר ברשותם נמצאת האפשרות לשלוט על המידע אשר מופץ ברשתות אלו יכולים גם לשלוט בכלל המידע אשר מועבר לרשותם של המשתמשים במאגרים הללו. הרשת החברתית הגדולה ביותר כיום בבחינת גודל מאגר המשתמשים וכן כמות המידע אשר מופצת ברשת בכל עת היא רשת הפייסבוק. רשת הפייסבוק מהווה פלטפורמה חברתית פורה בהיבט הפרטי שכן אזרחים מרחבי מדינות שונות יכולים ליצור ולטוות קשרים חברתיים למטרתם האישית. מאידך בשל כוחה הרב של רשת הפייסבוק כפלטפורמה חברתית היא גם משמשת כמנגנון שיווקי למטרות אזרחיות ועסקיות כאחד באופן נרחב בשל יעילותה הרבה. השחקנים מן המגזר העסקי הבחינו בפוטנציאל השיווקי האדיר, אשר טמון ברשתות החברתיות בשל גודל מאגר המשתמשים, ולפיכך ברשת הפייסבוק יצרו לראשונה את האפשרות להקים דף פרופיל עסקי בעבור כלל החברות והעסקים, בכדי לקדמם וכן בכדי להגדיל את רווחיותם.
דפי פרופיל עסקיים אלו יכולים להתקיים על ידי כל חברה וגוף עסקי, וכן כך הם חושפים את עצמם לקהל לקוחות נרחב ויכולים להשיג את מטרותיהם השיווקיות באופן יעיל ופרודוקטיבי יותר אל מול אמצעי השיווק המסורתיים אשר התקיימו עד אותה תקופה. עד לאותה תקופה השיווק התבצע בעיקר באמצעות שלטי חוצות, אמצעי המדיה השונית כדוגמת טלוויזיה, עיתונים ורדיו וכן מודעות ואמצעי שיווק אחרים. כלל מסעות השיווק תוכננו ונבנו בהתאם לקהלי יעד ספציפיים אשר היוו למעשה הקווים המנחים של התכניות האסטרטגיות. כלל מסעות השיווק מהווים נדבך בלתי נפרד מן העולם העסקי אשר השתנה לבל היכר, שכן גם תפיסתו של הצרכן בהתייחס לכוחו ותפקידו בתחום הקניינות השתנה באופן משמעותי בייחוד לנוכח העובדה שהוא החל להתוודע אל כוחו. התוודעות זו של הצרכנים ברחבי העולם לכוחם כאינדיבידואלים וכן גם כקבוצות צרכניות הביאו לידי יצירת תרבות צריכה אשר התפתחה והשתנתה במרוצת השנים. תחום השיווק היווה תחום פעילות נרחב אשר למעשה עיצב את ההתנהגות הצרכנית וזאת בהתאם לאמצעים אשר עמדו לרשותם של אנשי השיווק, ובעקבות זאת נוצרו יחסי גומלין משמעותיים בין הצרכנים אל מול הארגונים העסקיים אשר מבקשים למכור את מוצריהם ושירותיהם.
רשת האינטרנט נבנתה אט אט כפי שצוין לעיל וכן הביאה בסופו של דבר לבנייתן ומיצובן של הרשתות החברתיות ככוח שיווקי מרכזי וזאת לנוכח האינטנסיביות בה פועלים המשתמשים בפלטפורמות אלו בהתייחס לכלל תחומי החיים. זה לא מכבר חברות וארגונים עסקיים רבים בישראל עצמה העבירו את מרבית פעילותם והאינטראקציה שלהם עם לקוחותיהם אל דפי הפרופיל העסקיים ברשתות החברתיות ולפיכך שאלת המחקר אשר תיבדק במחקר זה הינה כדלהלן:
האם ניהולו של דף פרופיל עסקי בפייסבוק משפיע על היקף רווחיהן של החברות?
החברות הישראליות אשר ייבדקו במסגרת מחקר זה הינן פלאפון, בזק ויס טלוויזיה בלווין (די.בי.אס). שלושת החברות הללו משתייכות אל קבוצת בזק אשר נמצאת בבעלותו של איש העסקים הישראלי שאול אלוביץ'. שלושת החברות הללו מהוות חברות מצליחות בשוק הישראלי וכן תופסות פלחי שוק גדולים מן האוכלוסייה הישראלית בעקבות הפעולות השיווקיות האינטנסיביות אשר הן נקטו בהן במהלך השנים האחרונות. חברת בזק קמה לפני עשורים וכן הופרטה לפני מספר שנים וכיום מהווה החברה הגדולה ביותר בישראל בבחינת כמות הלקוחות וכן מגוון השירותים אשר עומדים לרשותם של המשתמשים.
במרוצת השנים קמו לחברה מתחרים דומיננטיים אשר מאיימים למעשה על יציבותה ומעמדה של בזק בתחום התקשורת לנוכח תחליפים טובים וראויים במחיר מוזל וראוי יותר בראייתם של הצרכנים הישראלים. לפיכך בזק נאלצה למצב עצמה מחדש בתחום השיווקי בכדי להתאימה אל המציאות העסקית החדשה אשר עמדה אל מולה.
חברת פלאפון הינה חברת תקשורת סלולארית אשר עוסקת באספקת קווים סלולאריים למגזר העסקי והפרטי כאחד, וכן מכירת מכשירים סלולאריים. חברת פלאפון קמה לפני כעשרים שנה לאחר התפתחותם של החידושים הטכנולוגיים הרבים וכן פעלה עד לפני מספר שנים אל מול אורנג' וסלקום אשר היוו המתחרות העיקריות. לאחר רפורמת הסלולר חל שינוי חסר תקדים בפניו של שוק זה ולפיכך עמדה פלאפון בפניה של מציאות חדשה אשר דרשה ממנה להילחם בעבור כל לקוח אשר נאלץ להתמודד עם מבחר חברות במחיר אטרקטיבי ונוח לכל כיס.
חברת יס (די.בי.אס) הינה חברה אשר עוסקת בשידורי טלוויזיה באמצעות שירותי לווין.
חברת יס הוקמה לפני יותר מ-15 שנים לאחר שיגור הלוויין עמוס לחלל וכן פועלת תחת בעלותה של קבוצת בזק. עד אותה עת הכבלים היוו האמצעי הבלעדי לשידורי טלוויזיה, וחברת יס יצרה שינוי משמעותי בפניו של השוק לנוכח התכנים והחידושים הטכנולוגיים אשר נכנסו לידי שימוש שכן שינויים אלו העניקו ללקוחות אפשרויות טכנולוגיות אשר הם לא נהנו מהם בעבר. יחד עם זאת, המציאות אשר כללה בה רפורמות ושינויים מנהליים ומשפטיים רבים חייבו את חברת יס לשנות את אופן התנהלותם וכן לשנות את אמצעי השיווק אשר היו בשימושם.
כלל שלושת החברות הללו ביצעו מעבר הדרגתי ומעמיק אל שיווק באמצעות אמצעים דיגיטליים מתקדמים כפי שהם עוצבו על ידי רשת האינטרנט. כמו כן, פיתוחים טכנולוגיים כדוגמת הטלפונים הסלולאריים החכמים אשר אפשרו גלישה באינטרנט הגבירו את צריכת המידע באמצעות הרשתות החברתיות וכן גודל מאגרי המשתמשים ברשתות החברתיות הללו גדל באופן אסטרונומי וחסר תקדים. מאגרים אלו משרתים את מטרתם של הארגונים העסקיים אשר יכולים לשווק עצמם באופן נרחב תוך הסרת המגבלות אשר התקיימו בשיטות הקודמות, כדוגמת הגדרת קהלי יעד ספציפיים ומוגבלים.
מחקר זה מהווה מחקר חשוב ומשמעותי מאוד, וזאת לנוכח העובדה כי הוא חוקר את השפעתם של תהליכים נרחבים כדוגמת גלובליזציה, שכן לא צפו דאז את התפתחותן של הרשתות החברתיות אשר שינוי את פניה של החברה המודרנית לבל היכר. האינטרנט ללא ספק מהווה אחד מן הגורמים אשר תרמו לשינוי זה, אך הוא טרם נחקר באופן מעמיק בהתייחס לרשתות החברתיות והשפעתן על קהל הצרכנים וכן גם על ארגונים עסקיים. על אף שתחום השיווק עבר טרנספורמציה משמעותית השלכותיה של טרנספורמציה זו טרם נחקרו כראוי ולפיכך אבחן את טיבן של השלכות אלו.
עבודה זו תשפוך אור רב על תרומתן של הרשתות החברתיות לעיצובו המחודש של תחום השיווק שכן הוא קיבל נופך דינאמי וייחודי מאוד במהלך השנים האחרונות לנוכח השינויים אשר חלו בו.
ניתוח מאפייניהן של הרשתות החברתיות מהווה תהליך מכריע שכן הוא יאפשר להצביע על יעילות השימושים וכך יתאפשרו הליכי ניטור ובקרה אחר אופן התנהלותם של הארגונים העסקיים בעבור קבלת תוצאות שיווקיות מוצלחות ופרודוקטיביות.