אישיות: תיאוריה ומחקר!!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 98
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1123

תקציר העבודה

1 .      דולרד ומילר –עפ"י התיאוריה של דולרד ומילר ניתן להניח שקיים אצל דובי דחף משני להגשים זוגיות עם בחורה כלשהי, אך הוא מתמודד עם קונפליקט שבין נטייה להתקרבות ונטייה להימנעות, ככל הניראה בשל חויית עבר של דחיה. כאשר דובי רחוק מסיטואציה של להתחיל עם בחורה, הנטייה והרצון להתקרבות גדל, הוא חושב מחשבות חיוביות על נשים ורוצה קשר זוגי, אבל ככל שמתקרב לסיטואציה עצמה של להתחיל עם בחורה הנטייה להמנעות מתגברת. למעשה, עצם המחשבה של לגשת לבחורה (רמז) ולדבר איתה, מעלה אצלו פחד וזיעה קרה (תגובה), מה שמפעיל אצלו את מנגנון ההדחקה ובסופו של דבר גורם לו להימנע.
בנדורה –דובי תופס את עצמו כביישן (האדםקוגניציה), מה שמשפיע על התנהגותו וגורם לו לעמוד בצד במסיבות ולא ליזום -מה שגורם לבחורה שמולו לא להגיב אליו וכך לחזק את הקוגניציה השלילית שלו לגבי עצמו. מתקיים דטרמיניזם הדדי בין קוגנציה-התנהגות וסביבה. לאחר שהערב מסתיים, הוא קורא לעצמו "פחדן עלוב" אך כאשר קיימת בפניו עוד הזדמנות גם אז הוא לא פועל. ניתן להסביר זאת באמצעות הויסות העצמי שיצר לעצמו, ראשית בשלב הניטור העצמי דובי מנתח את הסיטואציה וחושב על התוצאה האפשרית (דחיה), בשל כך הוא שופט את עצמו וקורא לעצמו "פחדן עלוב" וכאשר הסיטואציה חוזרת על עצמה התגובה העצמית של דובי לא משתנה. בשל הויסות העצמי של דובי נפגעת היעילות העצמית שלו בתחום החיזור.
2. שיטת טיפול התנהגותית קוגנטיבית:
טיפול באמצעות חשיפה והפחתת רגישות שיטתית- המטפל ודובי יכנו יחד רשימה מדורגת של גירויים המעוררים בו חרדה, לדוגמא לצפות בבחורה וליצור איתה קשר עין ידורג כסיטואציה כמעט לא מפחידה, ולעומת זאת לגשת לבחורה להתחיל איתה ולהתסכן בדחיה פומבית ידורג כסיטואציה מבעיתה.
הטיפול הקוגנטיבי של בק- קשיים נפשיים הם תוצר של מחשבות אוטומטיות,השערות מוטעות וקביעות שליליות על העצמי. המטפל יזהה יחד עם דובי-כשלי חשיבה, אמונות ומוטיבים מסולפים ואת המחשבות האוטומטיות השליליות שמתעוררות אצלו כשהוא חושב על להתחיל עם נשים- המטפל יצביע על טעויות חשיבה שמובילות את דובי לפרשנות מוטעית של המציאות- לדוגמא הכללת יתר שאלה 3- על פי הגישה הביהווריסטית התשתית להתנהגותו של האדם היא הסביבה שלו, לכל התנהגות של האדם יש גורם הניתן לצפייה בסביבה החיצונית (ולא תהליכים מנטליים). באופן כזה ששינוי אותו גורם יכול להוביל לשינוי.התיאוריה עוסקת בחיפוש שיטתי אחרי מאפייני החיזוקים האלה במטרה להסביר את התנהגות האדם. על פי גישת הקוגניטיביסטים לעומת זאת, התהליכים הפנימיים המתרחשים בתוך "הקופסה השחורה" הם התשתית להתנהגותו של האדם