10269- קורס אישיות תאוריה ומחקר- העבודה קיבלה 96

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1068

תקציר העבודה

קורס אישיות ומחקר 10269
סתיו א2016
מטלת מנחה 13- שאלה 1- התיאוריה של ב"פ סקינר על אף היותו תיאורטיקן ביהביוריסטי קיצוני, מוצאת נקודות דמיון רבות עם גישתו של בנדורה. כן אנו רואים לדוגמא שעל פי הגדרתו של סקינר ההתניה האופרנטית מראה כיצד האורגניזם שולט בסביבתו ובד בבד נשלט על ידה, אך וודאי הוא כי הסביבה משפיעה על תהליכי הלמידה אצל האדם, לנקודה זו מסכים גם בנדורה כשהוא אומר שהסביבה היא מקור המידע של תפיסת העולם הקוגניטיבית של האדם כחלק מהדטרמיניזם המשולש. כמו כן אפשר לראות שבעוד סקינר טיפח בגישתו את למידת ההתנהגות בהימצאות חיזוקים ישירים על הפרט כתגובה ישירה להתנהגותו, בנדורה גם כן ראה בחיזוק בעבור התנהגות ערך עליון בתהליך הלמידה של …
שאלה 2- ננסה להסביר מדוע ישנו מתאם חיובי בין רמת האלימות של הורים כלפי הילד בבית לבין רמת האלימות שהילד מפגין כלפי ילדים אחרים בגן, בעזרת שימוש בשלוש תאוריות שונות:
●        על פי ב"פ סקינר התנהגות נלמדת בעקבות מה שהפרט חווה על בשרו ממש, ולכן יש לומר שהורים אשר אלימים כלפי הילד בבית יעודדו בהתאם צורת התנהגות זו אצל הילד קבוצת גילו ויראו בדרך זו התנהגות 'מבורכת' ולגיטימית. כך כאשר הילד נמצא במצבים של מחולקת עם אחר, יעודדו אותו הוריו, במילים ותגמולים חיוביים, להחזיר ו'לעמוד על שלו' בצורה אלימה ואגרסיבית. ●        –
שאלה 3- לפי פרויד, בשלב הפאלי מתגבשת אצל הילד ההכרה בנחיצותה ובחשיבותה של האם כמי שדואגת למילוי הצרכים ולטיפול. רגשות הילד עזים ובאים לידי ביטוי ברצון לכבוש את האם לעצמו, כך מתמודד הילד עם תסביך אדיפוס. מתוך כעס גדול על האבא אשר עומד בדרכו להגשים רצונותיו, ישנה הבנה של הילד על חוזקו של אביו ופחד ממנו פן יענישו. מכאן אין מנוס לילד אלא להזדהות עם אביו (התוקפן) ולצפות שימצא גם כן אשה כדמות האם. –
שאלה 4- טענתו המרכזית של וולטר מישל הייתה הגדרת האישיות. לטענתו אי אפשר להפריד בין הסברים להתנהגות האנושית על ידי גורמים "פנימיים" לבין ההקשר שבו מתרחשת אותה התנהגות בסביבה, ויש לאזן ביניהם. מישל טען שאפשר לראות באישיות כיציבה רק אם מביאים בחשבון את השינוי במצב שבו היא מתרחשת. יחסי הגומלין בין האדם למצב מיוצגת כתנאי- "אם (הסיבה החברתית סביבתית)..אז (ביטוי האישיות בצורת התנהגות מסוימת)..". לאותו דפוס של "אם..אז.." יכולות להיות ביטויי התנהגות שונים מאדם לאדם (היינו כיצד האדם חווה סיטואציה מסוימת) וההבדל זה מיוצג על ידי חתימת התנהגות אישית. –