שילוב מחשבים ניידים במערכת החינוך בישראל ובעולם

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 14053
מספר מקורות 51

תקציר העבודה

תקציר עבודה שילוב מחשבים ניידים במערכת החינוך בישראל ובעולם עבודה זו קיבלה ציון 90.
עבודה זו באה לבחון לעומק במסגרת הפרויקטים השונים שנעשו בארץ ובעולם את ההשפעה של תכנית הוראה ולמידה עם מחשבים ניידים אישיים 1:1 מבחינת רכישת מיומנויות למידה והישגים לימודיים של התלמידים מחד, ושינוי שיטות ההוראה הישנות לשיטות הוראה מתקדמות ומותאמות לסביבה החדשנית של המורים מאידך. תקציר בעקבות שימוש גובר והולך במחשבים במערכת החינוך בארץ ובעולם, קיימת דרישה ממערכת החינוך לשלב תקשוב בהוראה ובלמידה ולהכשיר את התלמידים לתפקוד במאה ה- 21. הוראת מיומנויות המאה ה- 21 נדרשת בכל בתי הספר במטרה להביא את הלומד בסופו של התהליך להשתלבות בעולם העבודה המתפתח והמשתנה ללא הפסקה (אברום ופלד, 2008).
לשם כך נדרשות סביבות למידה חדשניות בבתי הספר המשלבות תקשוב באופן אינטנסיבי.
בארץ, כמו במדינות רבות בעולם, החלו לפעול פרויקטים חינוכיים אשר מפעילים תוכניות לשילוב של מחשבים ניידים אישיים לכל תלמיד ולכל מורה – יוזמות אלו מכונות "כיתות מחשבים ניידים" או "אחד על אחד" (One to One; 1:1) המתייחס ליחס הכמותי בין מחשבים לתלמידים.
מן הספרות המחקרית עולים מספר יתרונות למודל שכזה מבחינת ההשפעה על התלמידים כמו עליה בהישגי התלמידים ובמוטיבציה הפנימית ללמידה, שיפור שיתוף הפעולה בין התלמידים בכיתה ועוד (ספקטור-לוי וגרנות-גילת, 2012). דוגמאות לפרויקטים שנעשו בישראל ניתן למצוא את "עת הדעת" – שם דווח כי התלמידים הצליחו להתקדם בקריאה והדביקו פערים לאחר שנה. בפרויקט כתו"ם דווח כי התלמידים הפכו להיות לומדים עצמאיים, השתמשו באתר הבית ספרי באופן מלא ובתוכנות השונות באופן קבוע במשימות מתוקשבות בתחומי הדעת השונים (סלנט ודזירה,
2 010). לעומת זאת, בחינת פרויקטים בארץ ובעולם מראים יתרונות נוספים למודל זה מבחינת ההשפעה על המורים. בעולם אנו מוצאים כי בחטיבת ביניים בארה"ב, התוצאות מראות כי המורים דיווחו על שימוש במחשבים הניידים במידה רבה בפיתוח מערכי שיעור והדרכה, ביצוע מחקרים ועוד (Silvernail & Lane, 2004). ואילו בישראל במסגרת הפרויקטים השונים התוצאות הראו למרות השינויים שהמורים עברו ודיווחו באופן חיובי על כך, היה עליהם להתמודד עם מספר בעיות כמו:
התנגדות עמיתיהם לפרויקט הניידים, היעדר סביבה תומכת, בדידות מקצועית, התמודדות עם מצבים חדשים ודרכי הוראה שאינם מורגלים אליהם – שרואה את התלמיד במרכז ועוד. (סלנט ודזירה, 2010).
עבודה זו באה לבחון לעומק במסגרת הפרויקטים השונים שנעשו בארץ ובעולם את ההשפעה של תכנית הוראה ולמידה עם מחשבים ניידים אישיים 1:1 מבחינת רכישת מיומנויות למידה והישגים לימודיים של התלמידים מחד, ושינוי שיטות ההוראה הישנות לשיטות הוראה מתקדמות ומותאמות לסביבה החדשנית של המורים מאידך. תוכן העניינים                                                                                                                   עמוד תקציר. 1
מבוא. 2
פרק 1: סקירה היסטורית ודרכי הוראה בהכנסת מחשבים למערכת החינוך. 4
שילוב אינטרנט בחינוך. 5
למידה מרחוק – E-Learning. 6
למידה באמצעות לוח חכם – אינטראקטיבי 7
מורה מקוון בכיתה חכמה. 8
פרק 2: סקירה של פרויקטים שנעשו בארץ ובעולם בשיטת מחשבים ניידים 1:1. 10 שילוב מחשבים ניידים בבתי ספר בישראל. 10 שילוב מחשבים ניידים בעולם.. 13
פרק 3: עמדות המורים כלפי שילוב התקשוב ומחשבים ניידים
1 :1 בכיתה. 18
תהליכים ושלבים שהמורים עוברים עד לאימוץ הטכנולוגיה. 19
סוגי מורים.. 21
תגובות ועמדות המורים בארץ ומחוצה לה. 23
פרק 4: השפעת הלמידה באמצעות מחשבים ניידים 1:1 על הישגי התלמידים.. 28
נוכחות פעילה והתאמה אישית. 29
למידה חברתית-שיתופית וקהילות למידה. 30 אקלים חינוכי 30 למידה ללא גבולות זמן ומקום.. 31
מגוון אמצעי למידה. 31
תוצאות פרויקטים שנעשו בארץ ובעולם על הישגי התלמידים.. 33
פרק 5: דיון ומסקנות. 36
רשימת מקורות. 40