בדידותם של מתבגרים עם לקות למידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7961
מספר מקורות 39

תקציר העבודה

תקציר עבודה בדידותם של מתבגרים עם לקויות  למידה עבודה זו קיבלה ציון 95.
מבוא
לקות למידה הינה תופעה נפוצה בקרב ילדים ומבוגרים גם יחד ומוגדרת כך: כאשר ההישגים במבחנים סטנדרטיים בקריאה, בחשבון או הבעה בכתב, המועברים לנבדק באופן אינדיווידואלי, נמוכים במידה משמעותית מהמצופה על פי גילו, רמת השכלתו ורמת המשכל שלו (שפ"ינט, 2013). המושג לקויות למידה הוא מושג הכולל מגוון גדול של קשיים ותפקודים לקויים עליהם נרחיב בהמשך.
ליקויי למידה גורמים להפרעות משמעותיות בהישגים אקדמיים או בפעילויות יומיומיות אחרות הדורשות מיומנויות קריאה, חשבון או כתיבה (שפ"ינט, 2013). מעבר לקשיים האקדמיים, נראה כי המודעות בארץ ובעולם גוברת והולכת, לקשייהם התפקודיים והחברתיים של ילדים ומתבגרים הסובלים מליקויי למידה. גדלה גם ההבנה כי ליקויים אלו עלולים לפגוע בצורה חמורה באיכות החיים של הילד בהווה, ולהשפיע על התפתחות חייו בעתיד. היכולת החברתית נתפסת כיום כחלק בלתי נפרד מכלל היכולות והכישורים שיש לטפח אצל הפרט, על-מנת שיוכל להסתגל באופן תקין, יעיל ומספק לחברה. אף שאוכלוסיית התלמידים ליקויי הלמידה אינה אחידה ביכולותיה ובכישוריה, נמצא כי תלמידים ליקויי למידה מובחנים בתפקודם ההתנהגותי והפסיכולוגי מבני גילם הרגילים. כיום, לאור השינויים הארגוניים במערכת החינוך בארץ ובעולם המערבי, תלמידים ליקויי למידה משולבים יותר במערכות החינוך הרגילות, והדרישות והציפיות מהם דומות לכלל התלמידים בכיתות הרגילות (היימן, 2011).
מחקרים שונים מצאו שללקות הלמידה מתלווים לעיתים קרובות, תחושות ורגשות שליליים כגון: תסכול, ניכור, תפיסה עצמית שלילית, דימוי עצמי נמוך – בעיקר אקדמי, תחושה של חוסר השגיות, תחושת בדידות ועוד (שרוני וברגשטיין, 2010). מכל התחושות הללו בחרנו להתמקד בתחושת הבדידות בקרב מתבגרים, אשר לה יש תרומה משמעותית להשתלבותם של ילדים עם ליקויי למידה במסגרות חינוך רגילות. במהלך העבודה ננסה לענות על שאלת המחקר הבאה:
מה הם הגורמים לתחושת הבדידות בקרב מתבגרים עם לקויות למידה?
על השאלה נענה באמצעות סקירת מאמרים ומחקרים העוסקים בלקויות למידה ובדידות. ראשית תציג הסקירה הספרותית את ההגדרות השונות של המושג לקות למידה תוך התייחסות לסוגים השונים הקיימים. בהמשך נגדיר את המושג בדידות וגיל ההתבגרות תוך התייחסות למאפייניו בקרב מתבגרים. לאחר מכן העבודה סוקרת בהרחבה את המאפיינים האישיותיים של מתבגרים בודדים עם ליקויי למידה וההשלכות שיש לבדידות על תפקודם החברתי, הרגשי וההתנהגותי.
תוכן העניינים    עמוד מבוא. 1
פרק 1: לקויות למידה. 3
הגדרת לקויות למידה. 4
סוגי לקויות למידה. 5
דיסלקציה – קשיי קריאה. 7
דיסגרפיה – קשיי כתיבה. 8
דיסקלקוליה – קשיים במתמטיקה. 8
לקות למידה מילולית ובלתי מילולית. 9
פרק 2: בדידות וגיל ההתבגרות. 11
גיל ההתבגרות. 11
בדידות. 11
גורמים לתחושת הבדידות בקרב מתבגרים עם ליקויי למידה. 12
פרק 3: מאפיינים אישיותיים של מתבגרים בודדים עם לקויות למידה. 16
איפיונים חברתיים.. 16
איפיונים רגשיים.. 19
אפיונים התנהגותיים.. 21
סיכום ודיון 23
רשימה ביבליוגרפית.
5