מהיכן בא הרע לעולם?

מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 10389
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

מהיכן בא "הרע" לעולם?
מבוא
השאלה המרכזית בעבודה זו היא: מה הוא מקור הרע בעולם לפי תפיסות שונות ביה"ב? וליתר דיוק – האם מקור הרע בעולם הוא האדם או האלוהים? שאלה נוספת שתבחן בעבודה היא מה האדם יכול לעשות כדי להתגבר על הרוע בעולם? בעבודה זו אבחן מהי את תפיסת המקרא לגבי מקור הרע, תפיסתם של חז"ל, של הרמב"ם, של הקבלה, של א"ד גורדון והרמן כהן.מהיכן מגיע הרע לעולם? ישנן כמה אפשרויות לתשובה: טבע האדם, סדרי החברה או הכלכלה או האלוהים. בעיית הרע או הרוע בעולם קלה יחסית בדתות הפוליתיאיסטיות והדואליסטיות כגון הדת הפרסית. בדתות אלו הרע מזוהה עם כוח אלוהי אחד והטוב עם כוח אלוהי אחר, וכך נמצא הסבר לקיומו של הרע של הרע בעולם. אך בדת מונותיאיסטית כמו היהדות האומרת שהכל נובע ממקור אחד והוא האלוהים, קיומו של הרע מעורר התלבטות קשה. שהרי כיצד ניתן להבין שהרע נובע מהקב"ה? מצד שני העולם כולו הוא פרי יצירתו של האלוהים ולכן מתחייב מכך שגם הרע הוא יצירתו. בעבודה זו ננסה לראות כיצד האחריות לרע נחלקת בין האל לבין האדם לפי רוב התפיסות ביהדות.
יחד עם זאת נראה כי האחריות לתיקון הרע מוטלת על האדם ברוב התפיסות היהודיות. בפרק הראשון העוסק בתפיסת הרע של המקרא (למרות שאולי נכון יותר לדבר על "תפיסות הרע שבמקרא").
נבחן כמה תפיסות של הרע. האם הרע גלום באלוהות? האם האדם וטבעו הרע הכניסו את הרע לעולם? האם חטאי האדם והמריית פי האל גורמים לעונשים מצד האל, וכך נוצר הרע? בפרק זה, כמו בכל הפרקים נבחן את השאלה מה יכול האדם לעשות מול הרע המטפיסי וכיצד הוא יכול לתקן את עולמו?
פרק ב' עוסק בתפיסות של חז"ל את הרע. חז"ל ראו את מקור הרע בעיקר "ביצר הרע" של האדם. הם סברו כי הקב"ה נטע באדם את יצר הרע, אך גם נתן לו את התורה כדי לרסנו. חז"ל מתחילים לפתח סוג של דואליזם באלוהות – מידת הדין ומידת הרחמים – הפועלות בתוך האלוהות וקובעות את דרכה כלפי העולם.
בפרק ג' נכיר את השקפתו של הרמב"ם, המייצג את ההשקפה הניאו-אפלטונית, על הרע ומקורו. זוהי השקפה הגורסת כי הרע לא יכול לבוא מאלוהים, ולמעשה לרע אין ממשות. לפי הרמב"ם מקורו של הרע לסוגיו השונים הוא האדם.
פרק ד' עוסק ברע בתפיסות השונות של הקבלה. הקבלה מייצגת סוג של דואליזם יהודי, באשר היא מדברת על שני כוחות באלוהות – הרע והטוב – הנאבקים זה בזה. היא מאד קרובה לגנוסטיות מפני ששני הכוחות הנאבקים בה הם בתוך אותה אלוהות. גם בקבלה יש לאדם חלק נכבד ב"עיצוב" הרע באלוהות ובתיקון האלוהות. נעסוק בכל הנושאים האלו.
פרק ה' לוקח אותנו כמעט לימינו למפגש עם הגותו של גורדון, המצביעה על הניתוק מהטבע כמקור הרע, ומצביעה על הדרך לתיקון. בפרק זה נעסוק גם בהגותו הדתית של הפילוסוף הפוסט קנטיאני היהודי הרמן כוהן. הרמן כהן פיתח תורה על הכרחיות החטא להתפתחותו של האדם. פרק א': הטוב והרע במקרא מהיכן חדר הרוע לעולם? נראה כי ספר בראשית לא נתן דעתו לשאלה מהיכן חדר הרוע לעולם ולנפש האדם. בפרקים הראשונים של הספר נאמר כי אלוהים ברא את האדם בצלמו ובדמותו. מפרשים רבים סבורים שהדמיון הוא רוחני- שכלי. כאן עולה השאלה אם באלוהים בד"כ לא נמנה את כל התכונות השליליות שמנינו לעיל, מהיכן כל התכונות הרעות שבאדם? אך על השאלה האם אלוהים ברא רע, עונה ישעיהו השני בחיוב: "בורא אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא רע", אמנם זהו שלב מאוחר מאד בהתפתחות האמונה המקראית.
בספר בראשית ההנחה היא שהרע בא מבני האדם. בבני האדם יש רוע מתחילת ספר בראשית (לצד הדעת טוב ורע וחופש הבחירה). אדם וחוה מפירים את האיסור האלוהי; קין רוצח את הבל; למך הורג כמה אנשים ומתפאר בכך. בני האדם בתקופת המבול משחיתים דרכם, ואלוהים עצמו מגיע-