הצעת מחקר לתזה- העובד בשינוי ארגוני

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5833
מספר מקורות 64

תקציר העבודה

העובד במהלך שינוי ארגוני- הצעת מחקר תוכן עניינים
מבוא
שינוי ארגוני שינוי ארגוני וחברי הארגון שינוי ארגוני וזהות חברי הארגון תגובות חברי הארגון למאמצי השינוי שיטת המחקר אופי המחקר שיטת המדגם כלי המחקר אתיקה ואיסוף הנתונים ביבליוגרפיה מטרתו המרכזית של מחקר זה היא לבחון היבטים כלליים הקשורים לאופן שבו מתהווה שינוי סביב סוגיות הקשורות להשלכות של השינוי על הזהות של אלו הלוקחים בו חלק. מטרתו הראשונה של המחקר הנוכחי היא להרחיב ולהעמיק את ההבנה של תהליכי שינוי ארגוני בפרספקטיבה של תהליכי שינוי בזהות הפרט. ,Balogun & Johnson)2004) העבודה בוחנת את מגוון התהליכים, המהלכים והתגובות הרגשיות של המשתתפים השונים בתהליך ככאלה הקשורים בתהליך דיאלקטי להבניית זהות.
המהלכים והתגובות נבחנו הן כמכוננים והן כנובעים מתהליכי ההגדרה המחודשת של זהות המשתתפים בתהליך. תרומתו הייחודית של מחקר זה מתקיימת בשני רבדים:
ברובד הראשון המחקר הנוכחי עורך הסתכלות כוללת על שינוי ארגוני גדול. המחקר הנוכחי בוחר בגישה על פיה הן הארגון והן הפרט הינם ישויות משיקות המצויות בתהליך התהוות מתמיד, ובזמן של שינוי ארגוני מתעצמים תהליכי ההשפעה והעיצוב ההדדיים ביניהן. לפי כך המחקר הנוכחי בוחן את ההתרחשויות בזמן שינוי בשתי הרמות, רמת הארגון ורמת חברי הארגון, או ניתן לומר רמת המאקרו ורמת המיקרו בו זמנית ומתמקד באופי האינטראקציה ביניהן. כלומר מחקר זה יבחן הן את מאמצי הארגון להטמיע שינוי והן את מגוון תגובות העובדים לשינוי מתוך דגש על שינוי זהותי.
ברובד השני, המחקר הנוכחי נותן מענה לצורך אשר קיים בתחום והוא להעמיק את ההתבוננות ברמת המיקרו של השינוי, כלומר ברמת הפרט (2004,2005  Whittington ;Beech & Johnson) והמחקר התמקד בסוגיות פסיכולוגיות ( Wilson & Jarzabkowski;2004) שכרוכות בתהליכי שינוי זהותי שעובר הפרט בזמן תהליך של שינוי ארגוני. המחקר מתקדם מעבר למחקרים הכורכים את נושא זהות הפרט והשינוי הארגוני יחד ולהבין את ההשלכות שיש לכך ברמה הפסיכולוגית של הפרט. כיצד מתמודד הפרט עם שינוי זהותי אשר היוזמה לכינונו מצויה לא בו אלא בארגון?
מה היא תגובתו ברמת הרגש? איזה נרטיב הוא מייצר סביב השינויים שהוא חווה בעצמו? כיצד הוא פועל אל מול הארגון לאור המורכבות הזו?
ולפי Kerber and  Buono, (2005) ניהול שינוי בארגונים נובע מתוך ונשען על מחויבות עובדים לארגון ולמטרתו וממוקד בהעצמת יכולות הארגון לצורך התאמה טובה יותר לסביבתו ומנסה לנצל במלואם את היצירתיות והמומחיות של חברי הארגון ולפי Oreg , (2003) חוקרים הדגישו איבוד שליטה כסיבה עיקרית של התנגדות עובדים לשינוי ארגוני. שרון, (2002) מציינת כי בספרות קיים תיעוד נרחב להשלכות האפשריות של שינויים ארגוניים על העובד כפרט ותגובותיהם לשינויים אלו ובמחקרה היא מרחיבה בנושא ההתנגדות של העובד לשינוי ארגוני.
העבודה הנוכחית תתמקד על ההשלכות שיש לתהליך השינוי בארגון על זהותו של הפרט.
אופי המחקר: יהיה של מחקר איכותני המתבסס על עקרונות הפרדיגמה הפנומנולוגית-קונסטרוקטיביסטית, התופסת את העולם האנושי כהבניה של מציאויות סובייקטיביות שונות הניתנות להבנה דרך פרשנויות של אנשים (שקדי, 2004;Cohen, Kahn, & Steeves, 2000).