פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 92
שנת הגשה 2014
מספר מילים 2015

תקציר העבודה

      ממ"ן 13 – שאלה
1 פונולגיה :                                                                                                             הגדרה – פונולגיה או תורת ההגה היא  צירוף צלילים והגאים בשפה נתונה למילים ושימוש בהנגנה והטעמה  בדיבור.                                                                                   תיאור התפתחות –     רכישת תבניות צלילים של שפה דורשת שתי דברים לתחילת דיבור.                                                                                     – קניית שליטה על כלי הדיבור פה, שפתיים, לשון, ומיתרי הקול שמסתייע בשינוים פיסיים כמו צמיחת שינים ופיתוח שרירי הלשון                                                                        -שמיעת הצלילי הדיבור וחיקוי ובידוד של תבניות.                                                     רכישת הצלילים הראשונית באה בחמישה שלבים שנקראים "הגיה קדם לשונית" שכוללים:    – בכי – הגיה רפלקסיבית שחלה כאשר התינוק מרוגש יתר על המידה                              -המיה- הגיה המביעה עונג וסיפוק המורכבות מעיצורי תנועות                                         -משחק קולי- ניסיון של הטווח הקולי צלילים השונים מאוד בגובה ובעוצמה והברות אקראיות פשוטות                                                                                                                 -מלמול קנוני-  רצפים של הברות הנשמעים יותר ויותר כמו דיבור                                           – מלמול שיחה עגת תינוקת – הגיה הבה מתחיל שימוש בהטעמה ובהנגנה כמו מבוגרים.           במעבר לדיבור אמיתי מופיעות מילים טרומיות שהם הגיות בהם הילד מיחס משמעות קבועה אך אינם דומות למלים של מבוגרים.                                                                      מילים ראשונות  שאפשר לזהותן מופיעות בערך בגיל שנה.                                    טעויות מרכזיות  – החלפת צלילים לדוגמא: החלפת "ק" ב"ת" "ט" לומר  "טוטה טולה" במקום "קוקה קולה".                                                                                                  יש דמיון בשפות שונות בטעויות ההיגוי המוקדמות  שמעידות על קיום מגבלות פיסיות של הפקת צלילים בילדים.
סמנטיקה:                                                                                                               הגדרה – משמעויות המילים והמשפטים ויחס בין המשמעיות האלה.                         תיאור התפתחות – ילדים מתחילים לומר מילים עוד לפני שהם תופסים את מושג המילים והשמות, והמילים המוקדמות נעלמות ברגע שמתחיל למידת המילים ברצינות בהם משמשים הילדים להתייחס לקטגוריות. המילים הראשונות בדר"כ מתייחסות לאובייקטים בסביבתו הקרובה של הילד איתה הוא מקיים פעילות גומלין דרך קבע.                                        אך יכולים גם להביע רגשות, תנועה, וציווים. עוד מושג רווח הוא המושג "לא"  שאותו ילדים מבטאים בדרכים