הוראה יחידנית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
ציון 97
שנת הגשה 2015
מספר מילים 4097

תקציר העבודה

שאלה 1 סעיף א: שיטת ג'יקסו ללמידה שיתופית-דגם להפעלת למידה שיתופית: ג'יקסו באנגלית זה פאזל. שיטה שמתאימה לנושאים שאפשר לפרט אותם לתתי נושאים לדוגמא ביולוגיה—> חיות—> זוחלים ,יונקים ועוד…מי שמטפל בשיטת גיסו הוא צריך לקחת נושא ולחלק לתתי נושאים ,השיטה התחילה בארץ חוקרים ישראלים בשילוב עם חוקרים אמריקאים כאשר ישנו הבדל בין שיטת השיתופיות האמריקאית(בגלל המנטאליות השונה)שם שיתופיות מתבטאת למשל כמו בקבוצת ספורט כולם יחד מטרה אחת כל הקבוצה מתגייסת יחד למטרה סופית אחת בתוצאה גבוהה לעומת ישראל בשנות ה70 80 בה היה נהוג הרעיון של שיתופיות אבל כאן הרעיון היה יותר ברמה של תזמורת ברמה של להעשיר אחד את השני בלי תחרות אלא יותר להעשרה אישית כשהמטרה היא התהליך משותף וגם ההישגים הכי טוביםßכולם ננגן הכי יפה ושהיצירה תישמע הכי טוב=== > תזמורת אל מול קבוצת כדורסל שתי שיטות שונות אשר שיטת גיסו שילבה יחד u     חלוקת תחום לימוד ל-6 תתי-נושאים- לדוגמא:הנושא:ירושליים ונחלק ל6 תתי נושאים:ערבים,הכותל,מגדל דויד,עיר בירה,פיגועים,ולפניאחרי יציאה מהחומות.–> אנחנו מניחים שיש בכיתה –
היתרונות של שיטת ג'יקסו:
·         מעצים את התלמיד-תלמיד לומד ומלמד כי זה מעצים את התלמיד כי הו צריך לעמוד מול הכיתה ·         התלמיד מקבל אחריות על תהליך הלמידה שלו עצמו וגם של חבריו …
החסרונות:                                                                                                       ·         בחירת חברי הקבוצה ע"י המורה כי תלמידים יכולים להתבאס מזה שהם לא עם החברים שלהם ·         השיטה לא מתאימה לכל נושא (למשל מתמטיקה) …
שאלה 1 סעיף ב:תפישה כללית למספר רב של דרכי הוראה שונות, אשר שמות דגש על שיתוף בין תלמידים, במהלך פעילות הלימוד שלהם                                                                                        נקודות המוצא ללמידה שיתופית (ג'ונסון וג'ונסון):                                                                               
1 התלמיד הוא יצור חברתי לומד מיסודו: מגיעה מתוך ההבנה שהכיתה היא עולמו החברתי של התלמיד ובכיתה מתעצבת האישיות שלו כשהקבוצה היא בעצם מסגרת לימודית יעילה ביותר –
שאלה 2
"מבנה הלמידה בסביבת מחשב מחייב שינוי עמוק בתפקידו של המורה. כדי שהתלמידים  יוכלו לממש את חלקם באחריות ללמידה, נדרש המורה לאמץ לעצמו דפוסי- פעולה חדשים": תלמידים מסוגלים לקחת אחריות על למידתם. למידה כוללת תהליכים קוגניטיביים יחד עם תהליכים חברתיים-ריגושיים: למבוגרים יש נטייה לחשוב שילדים קטנים ולא מסוגלים לקחת אחריות ואז הם לוקחים אחריות במקומם ובמחליטים ומזכירים ונותנים הוראה במקומם(תכין שיעורים תלמד למבחן וכדומה) ובכך מורידים אחריות וגורמים לילד לשאננות וחוסר לקיחת אחריות על עצמו  הילד כבר יודע שיהיה מי שיעשה במקום ונטייה למבוגרים לא להאמין שהילד מסוגל לרחת אחריות על המעשים שלו-וברגע שאנחנו מבינים שתלמידים יכולים לקחת אחריות על הלמידה שלהם תפקיד …
עקרונות סביבת לימוד מטפחת אוטונומיה (סקיגר)
1 .                  עיצוב סיטואציית לימוד גמישה-בכל תחום-בתוכן הנלמד ולאפשר לתלמיד לבחור מה מתאים לו ללמוד כמו שיטת ג'יקסו-וגמישות בזמן הלמידה עכשיואחר כך עם המורה כי אני מתקשהלבד כי אני חזק בנושא-מתי אעשה מה –הסיטואציה תהיה גמישה כדי שתאפשר לתלמיד לתכנן לעצמו את הלמידה שלו
2 .                  עידוד הבחירה-כלומר–אני מאפשרת לתלמידים לבחור בעצמם-נק' 1-אני כמורה נותנת לתלמיד בחירה ונק' נוספת היא שתלמיד מצד אחד רוצה לבחור לבד כי קל לבחור וההתלבטות לא קשה או מסובכת אבל כשקשה הרבה פעמים מעדיפים שיבחרו עבורנו –צריך לעודד את הילד לבחור בעצמו! שני המאפיינים הבאים הם שוב על אותו עיקרון של סקיגר שהתלמיד ילמד להעריך את עצמו:
3.                  הוראה כפעילות מסייעת-המורה יעריך את התלמיד כדי סייע לו להעריך את עצמו-ללמד …
שאלה 3 סעיף א:
שיתוף פעולה / אמצעים / תהליך / תוצר:
·         שיתוף פעולה: התלמיד הוא יצור חברתי לומד מיסודו: מגיעה מתוך ההבנה שהכיתה היא עולמו החברתי של התלמיד ובכיתה מתעצבת האישיות שלו כשהקבוצה היא בעצם מסגרת לימודית יעילה ביותר להתפתחות בין אישית לילד בתוך הכיתה, בלמידה שיתופית מופעלת הכיתה כמערכת לימודית וחברתית כשהתלמיד פועל בה במסגרות שונות כמו זוגות קבוצות קטנות קבוצה גדולה או אפילו כל הכיתה כולה תפישה כללית למספר רב של דרכי הוראה שונות, אשר שמות דגש על שיתוף בין תלמידים, במהלך פעילות הלימוד שלהם ·         אמצעים: התאמת ההוראה ליחיד באמצעות מגוון רחב של שיטות, תהליכים אמצעים תכנים ועוד.
         *** שלושה קריטריונים להגדיר את דרגת שת"פ (גסר וברטל) …
שאלה 4  סעיף א:
במחשב ישנה מערכת סמלים בלתי מוגבלת אשר מתפתחת בכל רגע ורגע עד אין סוף מערכות סמלים:מערכות הסמלים הינם סימנים מוסכמים על קבוצה של אנשים כמו סימנים במתמטיקה, תווי מוסיקה,סמיילים,מוסיקה בסרטים(מלחיצה או רומנטית שמשפיעה עלינו) גרפים,מפות,תמרורים,צבעים(צהוב-שנאה בגלל השואה  לבן-טהור ירוק-טבע)                                            ישנם כלי מדיה שבהם יש הרבה מערכות סמלים כמו מחשב –ובו מערכות סמלים רבות כמו סמיילים צבעים קולות מוסיקה כתב תנועה שפת גוף מימיקה וידאו שפות שיחות וועידה תקשורת בין לאומית,תרגול, לימוד, הצגת מדיה, אמצעי המחשה מגוון, עבודה עפ"י כישורים, נגישות למאגרי מידע, ביצוע משוב מיידי חיובי/ שלילי, גרפיקה, שפה שילד מבין, יכול לפרק למרכיבים קטנים בהתאם לכישורים והיכולת, יכול להמחיש דברים שלא ניתן לעשות בכיתה (הדמיה) ועוד–כשכלי מדיה מרובה מערכות סמלים יש לו יתרון על כלי מדיה עם פחות מערכות סמלים כי ככל שיש בו יותר מערכות סמלים הוא יכול לדבר ליותר אנדים (עיוורים,חירשים,איטלקים,וכדומה) שאלה 4 סעיף ב הקשר בין מערכות סמלים ופיתוח מיומנויות שכליות
1 )מערכות סמלים שונות מחייבות את הפעלתם של כושרי שכל שונים-ז"א מערכת סמלים של לימוד איטלקית דורשת את הבנת השפה וכל מערכת סמלים דורשת מאתנו מיומנויות שכליות אחרות-מהנחה זו נובעות שתי השתמעויות חינוכיות:                                                                                                                                                א.לומדים השונים בכישוריהם הבסיסיים יפיקו מידת תועלת שונה מהצגת מידע באמצעות מדיה שונים-  כל אחד ישתמש בכלי המדיה בדרך שמתאימה לו ללמוד את החומר הנדרש                                                          ב.מידת הקושי של חומר לימוד ומטלות לימוד נקבעת, במידה רבה, על-ידי מערכות הסמלים, –