קורס 10711- מחוננות וכישרונות מיוחדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1982
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 12 קורס 10711- מחוננות וכישרונות מיוחדים תשובה לשאלה 1
א. מבחן המשכל של וקסלר:  פותח בשנת 1939 עי פסיכולוג אמריקאי. נועד במקור לשימוש קליני במבוגרים,  פסיכוטיים, עבריינים ואנאלפביתים. אך הפך למבחן השימושי ביותר לאבחון רמת משכל של ילדים.
למבחן 3 גרסאות- עבור ילדי הגן, ילדים ומבוגרים. כל המבחנים בנויים על בסיס של רמות קושי תואמות גיל וכוללים 13 תתי מבחנים שמתחלקים לשני חלקים. חלק מילולי וחלק ביצועי המופיעים לסירוגין בבחינה. החלק המילולי כולל ידיעת הבנה, חשבון, צד שווה(מציאת מכנה משותף), אוצר מילים וזכירה. תת מבחן של זכירה משמש כמבחן חילופי אם חל שיבוש בתת מבחן רגיל או שאין בהכרח להשתמש בו. ולכן אינו תקף. הוא יכול לשמש כמקור למידע אבחוני. החלק הביצועי כולל תת מבחנים אשר כולם מוגבלים בזמן. השלמת תמונות, סידור תמונות, קוביות (יצירת דגם מקובייה) , צירוף חלקים וקידוד. בחלק הביצועי ישנם תתי מבחנים חילופיים: מבוכים ואיתור סימנים. התוצאה של כל תת מבחן מספקת מידע רב אודות יכולות שונות. עם זאת ניתן ללמוד דרכן גם אודות קשיים כגון- בעיות רגשיות, לקויות למידה, בחינת תוצאה יכולה להעביר הצלחה או כישלון בתחומי-
תשובה לשאלה 2
2 .א. על פי גישת עיבוד המידע,  קיימים שלושה סוגי זיכרון: זיכרון חושי, זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך. סוגי הזיכרון  אינם נפרדים, אלא פועלים באינטראקציה האחד עם השני. בנוסף, שלושתם מאופיינים באמצעות ארבעה מאפיינים מרכזיים: הפונקציות הייחודיות – התפקיד הספציפי שממלא כל אחד מסוגי הזיכרון בפעילות השכלית הכללית. הקיבולת – כמות המידע שאפשר לאחסן בכל סוג אחסון.  משך האחסון – משך הזמן שהמידע נשמר בכל אחד מסוגי האחסון. סוג הקידוד – סוג הייצוג של המידע ברמות השונות של כל אחד מסוגי הזיכרון. בנוסף, ישנם ארבעה תהליכי בקרה השולטים על שמירת המידע במאגרים השונים, על העברת המידע-
ב.
הסברים להבדלים הבין אישיים באינטליגנציה הקשורים לזיכרון לטווח ארוך: v     יעילות הקידוד-  קידוד יעיל תלוי ביכולת לארגן מידע. הבדלים ביכולת אינטלקטואלית בין בני אדם הם פועל יוצא של יכולת הקידוד האישית. בקרב מחוננים, תהליך זה הוא יעיל ומהיר יותר ביחס למי שאינו מחונן.
זמן השליפה מהזיכרון לטווח ארוך-  זמן השליפה יהיה קצר יותר ככל שההקשרים והאסוציאציות בין המידע המבוקש לבין מידע אחר יהיו חזקים יותר. כיוון שבקרב מחוננים-