פרה סמינריון - שכר מינימום מוסר ועסקים!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 4884
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

מוסר ועסקים – פרה סמינריון נושא: שכר מינימום שאלת המחקר: האם חוק שכר המינימום הוא מוסרי וראוי?
השערת המחקר: חוק שכר המינימום אינו מוסרי ואינו ראוי.
תוכן עניינים
מבוא 3
פרק 1 – השוק כתחליף מוסר –4-5
פרק 2 – החוק כתחליף מוסר –6-8
פרק 3 – הסביבה החברתית כתחליף מוסר -.9-10 פרק 4 – עקרונות המוסר .11-13
פרק 5 – כלים יישומיים ..14-17
דיון ומסקנות ..18
ביבליוגרפיה …19-20 מבוא
חוק שכר מינימום –  שכר מינימום הינו רמת שכר מינימאלית הנקבעת בידי המדינה ומחויבת עפ"י חוק, בתמורה לעבודה כלשהי. רמת שכר זו מאפשרת לעובד לספק צורכי מחייה מינימאליים לעצמו ולמשפחתו. בכל העולם המפותח נהוג לקבוע שכר מינימום בחקיקה או בהסכם. במדינות שונות נהוגות שיטות שונות לחישוב שכר המינימום ועדכונו.
בישראל נהוג שכר מינימום מכוח הסכם קיבוצי משנת 1972, בשנת 1987 חוקק חוק שכר המינימום שקיים עד היום בשינויים קלים. על פי חוק שכר המינימום שנקבע כל שנה בחודש אפריל, עובד לא ישתכר בשכר שהוא נמוך מ 47.5%  מהשכר הממוצע במשק.
מטרת החוק היא לחייב את המעסיק לשלם לעובד שכר שיספיק לצרכיו, גם אם גבוה ממחיר השוק. לחוק שכר המינימום מחיר משמעותי והוא בעל היבטים כלכליים וחברתיים רבים.  חוק שכר מינימום הינה בעיה נפוצה בכל העולם, החוק לכשעצמו מהווה בעיה מוסרית, משום שאינו מאפשר למשתכר בו לחיות בכבוד מכאן שהחוק הוא הפרה של עצמו, מצד אחד הוא קובע שגובה השכר צריך לאפשר למשתכר בו לחיות בכבוד, אך מאידך גובה השכר אינו מאפשר זאת ואחד הצרכים שלנו כבני אדם הוא כסף. בעבודתי אנסה לבדוק מי המרוויחים ומי המפסידים כתוצאה מהחוק, אטען כי המודלים והתיאוריות הקלאסיות אינם מסוגלים להסדיר כראוי את נושא שכר המינימום  מכיוון שבבסיסן מניחות הנחות שהלכה למעשה אינן נכונות. בנוסף, אציג את הסיבות לאוזלת ידה של המדינה לאכוף את החוק כראוי,  אציג את הבעייתיות בהעלאת שכר המינימום, את העקרונות המוסריים שצריכים להנחות את הגורמים המשפיעים על שכר המינימום, קרי המעסיקים והמדינה את הדילמות המוסריות שעומדות בפניהן והשלכותיו של החוק.