עבודה מסכמת בקורס מניעת בעיות משמעת בנושא סמכות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1083
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מניעת בעיות משמעת- עבודה מסכמת.
תיאור סוגייה בבעיית משמעת הסוגיה שבחרתי להתמקד בה בעבודה שלי היא סוגיית הסמכות ההורית.
סמכות היא אוטוריטה, מומחיות שאפשר לסמוך עליה. (מתוך מילון אבן שושן לערך "סמכות"). המילה 'לסמוך' מורכבת מהשורש ס.מ.ך שמרכיבה גם את המילה 'סמוך'- אדם שניתן לסמוך עליו הוא גם אדם סמוך-קרוב אלינו.
האנשים הקרובים ביותר לילדים הם ההורים שלהם- כמו גם המורים והמחנכים. בעבודה זו אתמקד בהורים ובסמכותם.
בעבר, גישת החינוך שמה את הגורם המחנך הסמכותי במרכז ותפסה את הילד כלא מוסרי מטבעו או אפילו 'פרא' ומכך שיש לחנכו ולאלפו. מטרת החינוך הייתה להכשיר את הילד לעתידו כבוגר שעומד בציפיות החברה. כלומר: להכשיר ולחנך את הילד להיות אדם בוגר, אחראי, מוסרי, מאופק ורציונאלי שיעבוד בעבודה מסודרת, יינשא, יוליד ילדים וכו'. גישת החינוך הזו אופיינה ע"י ארבעה מאפיינים: 1. הצבת חוקים ונהלים ברורים ומוגדרים, 2. קביעת החוקים ע"י הגורמים הסמכותיים ללא התחשבות בילד, 3. אכיפה קפדנית של החוקים, כולל עונשים, ו-4. חשיבות מועטה לחום ולקרבה.
בעקבות השינויים החברתיים שחלו בעשורים האחרונים (במחצית השניה של המאה) המלמדים ערכים של חופש בחירה, אוטונומיה ופלורליזם כוחה של הסמכות ההורית נחלש ואף כמעט נעלם.