גיבור ואנטי גיבור ברומן המודרני

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 3205

תקציר העבודה

ממ"ן
1 1
גיבור ואנטי גיבור 10107
א.
תחילה אסביר שהמושג פוסטקולוניאליזם מתייחס לתקופה שלאחר שחרור המדינות הכבושות  מידי המדינות הקולוניאליסטיות. בהתחלה המחשבה הפוסט קולוניאליסטית ביטאה ביקורת על  הכיבוש, הדיכוי של המערב, את הקולוניות שבשליטתו, וניצולם.
הביקורת הפוסטקולוניאליסטית התפתחה בשלב הבא כשהפעם המוקד הוא מחשבה ביקורתית על  הקולוניאליזם, ועל הדרך שבה הוא מתבטא בתחומים שונים כמו גם בספרות שנכתבה בתקופה  הנ"ל ולאחריה. ההנחה היא, שהמצב הקולוניאליסטי, כלומר המחשבה של השלטון "הלבן" על  החברות האפריקאיות נמשך גם לאחר הנסיגה. על פי קריאה ביקורתית זו, ניתן לחשוף את הדרכים  שבהם הצדיק הכובש את כיבושיו: על ידי גזענות, כפייה רעיונית של דמות השחור הנחותה לעומת  דמות הלבן, הצגת האפריקאים כפראים חסרי חינוך לעומת הלבן המחונך, המאופק והאינטליגנטי, והצגת המחשבה האינטרסנטית כאמת מוחלטת. בכך הצדיק האדם הלבן את כיבוש אפריקה על ידי  הקולוניאליסטים, כביכול לטובת קידום האפריקאים, אך למעשה מדובר בניצול, בגזענות, ופעמים  רבות באכזריות.
האדם השחור היה חסר זהות, למעשה זהותו נקבעה על ידי האדם הלבן, וגם אז  רק כאנטיתזה לאישיות הנעלה של הלבן.
קריאה ביצירות קולוניאליסטיות ואף ביצירות שנכתבו לאחר מכן חושפת את דרך המחשבה  המתנשאת הזאת, כאשר הרעיונות והחשיבה "הלבנה" עדיין מוצגות באותו אופן כי חשיבה זו  הוטמעה כל כך באדם הלבן והביקורת הקולוניאליסטית עומדת על דפוסי מחשבה אלו, וחושפת  אותם