אוריינות מחקר בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2017
מספר מילים 370

תקציר העבודה

‏08 אפריל 2017
הקורס: "אוריינות מחקר בחינוך"- 55476                                                            מגישה:
                                                                                                            ממ"ן
1 2
המורה כחוקר איכותני במסגרת מחקר הערכה בית ספרי מחקר איכותני הוא "מחקר האנוש" ומטרותיו הן תיעוד והבנת המציאות תוך התבוננות בה, התבוננות בעולם הייחודי והסובייקטיבי של הנחקר, פירוש ההתנהגויות האנושיות, האמונות והקוגניציות בהקשרן החברתי, בהתמקדות רבה יותר על הבנה לעומק של תהליכים מאשר על תוצאות בזמן מוגדר. מחקר הערכה בית ספרי נועד בכדי שיעשה שימוש בממצאיו ועל כן צריך שאלו יהיו ברי-יישום (פרידמן, 2005)[1]. להקשר החברתי יש משקל רב ופירוש הנתונים האיכותניים חייב להיעשות בהקשר זה על ידי חוקר שמכיר את החברה והתרבות עליהם מתבצע המחקר. כלי המחקר המרכזי הוא החוקר עצמו ולכן המחקר האיכותני הוא מחקר סובייקטיבי. תפקיד החוקר במחקר האיכותני הוא בעיקר לחקור את התופעות במקומן הטבעי, למצוא משמעות או לפרש את התופעות במונחים שבני אדם משתמשים בהם[2].
מטרתו של מחקר הערכה בית ספרי היא להבין תהליכים ותופעות המתרחשות במציאות הבית ספרית, להבינם תוך חקירתם –
[1] פרידמן, י' (2005). הערכה כמחקר:
מחקרי הערכה ומחקר בסיסי. מדידה והערכה של תכניות חברתיות וחינוכיות. ירושלים:
מכון הנרייטה סאלד, המכון הארצי למחקר מדעי ההתנהגות (עמ' 44-48).
[2] לינקולן, א"ס, וגובה, א"ג (2003). אתיקה: כישלונו של המחקר הפוזיטיביסטי. בתוך: ת' ליבס, מ' רגב, וד' לוין (2010) (עורכים), שיטות מחקר איכותניות: מקראה. רעננה:
האוניברסיטה הפתוחה עמ' 177-193.