הפריחה המחודשת של זכות ההתאגדות בשנות ה-2000

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 6247
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בנושא:
הפריחה המחודשת של זכות ההתאגדות בשנות ה-2000 שאלת מחקר: מהם הקשיים העומדים בפני הפריחה המחודשת בתחום ההתאגדות? תוכן עניינים
מבוא 3
הצורך בקידום והעצמת התארגנות עובדים –… 4
מבוא .. 4
הזכות לחופש ההתאגדות .. 4
מעמדה של זכות ההתאגדות כזכות יסוד חוקתית –. 8
הצורך בקידום והעצמת התארגנות העובדים – 9
סיכום 12
התחדשות ארגון העובדים בשנות ה -2000 –. 13
מבוא 13
פסק-דין פלאפון –… 13         עיקרי הפסק-דין –… 13
תנופת התאגדות העובדים במשק … 14
דרכים להגשמת יעדי ארגוני העובדים בישראל במאה עשרים ואחת-
סיכום 15
הקשיים בהליך התאגדות העובדים – 16
מבוא 16
ניסיונות המעסיקים למניעת התאגדות — 16
ניסיונות העובדים להתאגד –… 18
יחידת מיקוח בהליך התאגדות -.. 19
-… 21
סיכום 23
סיכום ומסקנות 24
ביבליוגרפיה …
5 מבוא
בעשור האחרון היינו עדים לגל של ניסיונות התארגנות עובדים בשוק העבודה ובעיקר בשוק הפרטי. התארגנות של עובדים הייתה מוכרת לנו עד לא מזמן רק בארגונים ציבוריים וחברות ממשלתיות, אך לא במגזר הפרטי. כעובד במגזר הפרטי כמעט עשרים שנים ומתוכן עשר שנים בחברת הייטק ,בחרתי לכתוב על זכות ההתאגדות מאחר וגם במקום עבודתי מבינים היום רוב העובדים כי ה"בטחון התעסוקתי" הוא נושא חשוב לא פחות משכר, תנאים סוציאליים, שעות עבודה וכו". לא פעם חוויתי בעצמי וכמוני עוד מאות עובדים ,את התחושה הקשה של איומי הפיטורין בימים בהם המשק מאותת על "ירידה" בעבודה .כיצד הופכות שיחות היום יום במסדרונות החברה לשיחות של "מה יהיה"? "אנחנו הבאים בתור"? שיחות על הצורך בהקמת וועד עובדים אשר יגן וישמור על זכויות העובדים נשמעות יותר ויותר במגזר הפרטי. חלקן נשמעו בכל רם כצעד ראשוני מצד העובדים לקום, להגן ולהילחם על זכויותיהם אל מול ההנהלה שזו מצידה מפנה עורף, ובמקרים מסוימים מגיבה בתוקפנות ובאיומים כלפי אותם עובדים אשר "העזו" ליזום מהלך שכזה. במקומות עבודה רבים מבינים היום העובדים ,שאם הם לא יעשו מעשה ,יובילו מהלך ביחד להקמת וועד ,הם ימשיכו את המצב הקיים בו כל עובד "דואג לעצמו". כבר בעשור האחרון החלו לתרגם את ההבנה הזו למעשים. עוד ועוד עובדים מצליחים להקים וועד עובדים במקום עבודתם חרף הקשיים מצד ההנהלה. בעצם הצלחתם של אותם עובדים בהקמת וועד במקום עבודתם הם מעודדים עובדים בחברות נוספות בשוק הפרטי לצאת אל אותו מאבק ולשנות את מאזן הכוחות בין העובדים למעסיקים, ומכאן אנו עדים לפריחה של התארגנויות עובדים במגזר הפרטי . בפרק הראשון אציג את הזכות הבסיסית והצורך בקידום והעצמת התארגנות עובדים בדרך להגשמת חזון ההתאגדות אל מול המעביד. בפרק השני אציג את ההתחדשות ותנופת התארגנות העובדים בשנות ה -2000 ופסק דין פלאפון אשר היווה אבן דרך בתנופת התארגנות העובדים במשק.
בפרק השלישי אציג את הקשיים בהליך התאגדות העובדים וניסיונות המעבידים להכשיל את ההתארגנות במקום העבודה.
לבסוף אסכם את העבודה תוך התייחסות להשפעת התאגדות העובדים חרף הקשיים אותם מערימים המעסיקים וכיצד הושפעו יחסי הכוחות בין העובדים למעסיקים.