מחוננות וכישרונות מיוחדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2019

תקציר העבודה

ממן 14
מחוננות וכישרונות מיוחדים שאלה ראשונה א.      שתי דרכי הערכה סובייקטיביות:
·         הערכת מורים- הגישה יוצאת מנקודת הנחה כי המורים המלמדים בכיתות מכירים את תלמדיהם הכי טוב. אותם המורים יכולים להעריך באופן שוטף את תוצריהם האינטלקטואלים. הישגים גבוהים במקצועות הלימוד הינם מסמני הפוטנציאל האינטלקטואלי הגבוה. נוסף לציונים יכולים המורים לעזור באמצעות צפייה בהתנהגות ובאופן העבודה של תלמדיהם במסגרת עבודתם היומיומית.
המורים אשר עוזרים בזיהוי המוכשרים מבין תלמדיהם בעזרת הדרכה מתאימה ואימוץ הגדרות בסיסיות כמו משמעותה של מצוינות ואילו משתנים בכוונת להעריך. דף הערכה מוגדר יכול לשמש כלי ביד המורים וכולל רשימת תחומי הערכה וקריטריונים.
·         הערכת התלמידים עצמם:
הערכה מתייחסת לדיווח עצמי של הילדים עשוי לתרום מידע רב וחשוב לזיהוי הפוטנציאל למצוינות. אחד האמצעים הוא שאלון לבדיקת תחומי העניין וההתעניינות. דוגמא הפצת שאלון שבודק תחומי התעניינות ועיסוקים בשעות הפנאי, קריאה והתעניינות חברתית.

שאלה שניה א.         השיטה לטיפוח מחוננות המוצגת בקטע הינה שיטת העשרה. הילה החלה להשתתף בתוכנית העשרה בוקר אחד בכל שבוע.
בשיטת העשרה הרעיון הוא לאפשר לילדים בעלי יכולת אינטלקטואלית גבוהה להתמודד עם חומרים ברמה גבוהה מזה שבכיתות רגילות מבלי להוציא אותם מהכיתה. מטרת תוכנית העשרה להעביר ידע נוסף לזה שנלמד בבית הספר. במסגרת פחות נוקשה ובדרכי לימוד מגוונות, הלמידה מתנהלת בחוגים בדרכים שגרתיות: מורה שמלמד קבוצה ומשלב דרכי הוראה לא קונבנציונלית כגון הוראה יחידנית ועוד. הלימודים במסגרת העשרה מתנהלת בדרך קבוצות קטנות, היחסים בין המורים והתלמידים פחות סמכותיים לא מתקיימות בחינות ואין ציונים. מסגרת לימודים זו אינה נכפית על התלמיד ואם הוא לא מעוניין בה או אינה תואמת את ציפיותיו הוא יכול לעזוב. כך ניכר כי התלמיד שנשאר בתוכניות העשרה מעין …
שאלה שלישית א.      מחוננים לקויי למידה  מחולקים ל 3 קטגוריות:
1.תלמידים המאובחנים כמחוננים עם לקות למידה קלה- תלמידים אלו מאובחנים כמחוננים עקב ההישגים הגבוהים במבחני אינטליגנציה.
בבגרותם ניתן להבחין באי התאמה בין הפוטנציאל לבין הביצועים שלהם. לדוג": תלמידים בעלי יכולת מילולית גבוהה בו בזמן שהכתיבה שלהם סותרים את היכולת המילולית. הקשיים מתגלים לרוב בחטיבת הביניים או בתיכון. ניראה כי חלקם יתקשו בעמידה במטלות הדורשות כתיבה רבה וקריאה עצמית. לעיתים יוגדרו כ"תת הישגיים". המבוגרים סביבם משוכנעים שאם רק יתאמצו מעט יצליחו. העניין הוא שתלמידים אלו לא יודעים איך לעשות זאת. לקות הלמידה שלהם נשארת לרוב מזוהה במשך רוב שנות בת הספר.
2. תלמידים שאינם מאובחנים, מאחר שהמחוננות והלקות מסוות זו את זו ע"י הישגים ממוצעים: מחוננים לקויי למידה שהיכולת שלהם וגם לקות התמידה לא טופלו מעולם ולא אותרו. הם משתמשים באינטליגנציה שלהם כדי להתמודד עם החולשות שמקורן בלקות הלמידה שאינה מאובחנת. כך הלקות מסווה את המחוננות והמחוננות מסווה את הלקות. תלמידים אילו לעיתים –