שאלת הגמול בפילוסופיות היהודיות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 6245
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית נושא העבודה: שאלת הגמול בפילוסופיה היהודית תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק ראשון:  סוגיית הגמול לפי רבי סעדיה גאון 4
1 .1 רס"ג- רקע כללי 4
1 .2 סוגיית הגמול במשנתו של רס"ג. 5
1 .3 סוגיית הגמול על פי רס"ג בספר איוב. 7
פרק שני:  נושא הגמול לפי רמב"ם. 9
2 .1 רמב"ם- רקע כללי 9
2 .2 סוגיית הגמול במשנתו של הרמב"ם. 11
2 .3 סוגיית הגמול על פי הרמב"ם בספר איוב. 12
פרק שלישי: נושא הגמול לפי רמב"ן 17
3 .1 רמב"ן- רקע כללי 17
3 .2 סוגיית הגמול על פי הרמב"ן 18
3 .3 סוגיית הגמול על פי הרמב"ן בספר איוב. 19
פרק רביעי: השוואת ההתייחסויות של ההוגים – סיכום ומסקנות.. 23
ביבליוגרפיה.
5 מבוא
שאלת הגמול הבאה לידי ביטוי באמרה "…צדיק ורע לו רשע וטוב לו…" , הינה סוגיה מרכזית ביהדות בכלל ובספר איוב בפרט. למרות שהיהדות מאמינה שהקב"ה נותן שכר על מעשים טובים שעושה האדם ועונש לחוטאים ולאלה שמפרים את מצוות התורה, המצב במציאות אינו תמיד תואם לתפיסה זו, דבר המוליך לקשיים רבים, ביניהם אותם קשיים המוצפים בספר איוב. התשובה לסוגיה זו, בהמשך הדברים בגמרא הינה באמצעות חלוקת המציאות לארבעה אפשרויות שונות שהן: צדיק וטוב לו – הוא צדיק גמור; צדיק ורע לו – הוא צדיק בחלקו; רשע וטוב לו – הוא רשע בחלקו; רשע ורע לו – הוא רשע גמור.  התוויה זו מקנה תשובה מסוימת לשאלה מדוע אדם הנראה כצדיק עשוי לסבול, ומדוע אדם הנראה לאדם כרשע עשוי ליהנות.
שאלת הגמול היא כאמור השאלה המרכזית בספר איוב כאשר איוב, אשר הוא הדמות הראשית בספר, היה איש תם וישר, אך הקב"ה הביא עליו אסונות בזה אחר זה, החל בהשמדת עדרי הצאן והבקר שלו, המשך במותם של עשרת ילדיו וכלה במחלתו הוא עצמו בשחין. תפיסתו של האדם, במקרה זה איוב, על כך שהוא לא חטא והעונשים אינם מגיעים לו, הם הסוגיה סביבה עוסקים הדיונים והדיאלוגים בספר איוב. אך האם זו הדרך היחידה של היהדות לעסוק בשאלת הגמול, וכן האם ארבעת האפשרויות בגמרא, כפי שצוינו לעיל, הינן הדרכים היחידות בהן היהדות רואה את נושא הגמול? שאלת המחקר הינה מה היו הגישות והשיטות, בתקופות אחרי חז"ל, של הוגים יהודיים להתמודד עם הבעיה של הצדק האלוקי בכלל ובספר איוב בפרט.
בעבודה זו נעיין בשלושה פרשנים יהודים עיקריים:
הרמב"ם, הרס"ג והרמב"ן, אשר הינם רק חלק, גם עם עיקרי, מכלל התפיסה היהודית את נושא הגמול. באמצעות השוואה בין תפיסת הפרשנים הללו לנושא הגמול בכלל והגמול בספר איוב בפרט אנסה להשיב על שאלת המחקר ולבדוק אלו דרכים נוספות הוצעו לתפיסת הגמול ביהדות וכיצד הגמול בא לכדי ביטוי בספר איוב עצמו.