על פרשת דרכים יהודי רוסיה בעת החדשה

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2017
מספר מילים 938
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

חלוקות פולין וההשלכות על היהודים מאפייניה של החסידות הצדיק מאמרו של דוד אסף מאמרו של גדי שגיב ממ"ן 11 – על פרשת דרכים: יהודי רוסיה.
קורס: 10938
שאלה 1:
א.         בעת החדשה על פני מפחות מ
5 שנים חדלה מלכות פולין ליטא מלהתקיים כישות מדינית עצמאית ושטחיה חולקו בין שלושת המעצמות שהקיפו אותה משלושת צדדיה. חלוקות אלו מחקו מן המפה של אירופה מלכות אדירה שהשתרעה על פני שטחים נרחבים בשטח שבין פרוסיה לדרום אוקראינה.
את השטחים כבשו: רוסיה, פרוסיה ( גרמניה של היום ), והממלכה האוסטרו הונגרית. חלוקות פולין נערכו בשנים: 1772, 1793, 1795. תהליכים אלו צמצמו ודיללו בהדרגה את שטחה של מלכות פולין ליטא עד שנבלעה בסופו של דבר על ידי המדינות השכנות. מה שעודד את החלקות מלהתרחש היה היחלשותה של פולין בסוף המאה ה- 18 ברמה הפוליטית וצבאית לעומת התחזקותן של המדינות ברמות הצבאיות (בעיקר) שלימים יכבשו את שטחיה. נקודה נוספת היא, השוני המדיני.
מלכות פולין התנהלה בצורה של פרלמנטריזם לעומת שלטון אבסולוטי אצל המדינות שיכבשו אותה בהמשך. נקודה זו קריטית לעניין חלוקות פולין שכן שיטת המשטר במדינות הכובשות העניקה פער ניכר על פולין מהבחינה המדינית והצבאית ועזרה למפלת המלכות הפולנית. בשנת 1795
ניתן לומר כי מלכות פולין מפסיקה להתקיים במתכונת שהכרנו ונותר רק חלק קטן ממנה שנקרא "פולין הקונגרסית" ב.         ראשית נציין כי לפני חלוקות פולין ישבו היהודים במזרח אירופה תחת שלטון אחד אשר העניק להם את האפשרות להתנהל כקבוצה בדלנית בתוך הממלכה. ליהודים הייתה אוטונומיה בשטחי הממלכה כמעט בכלל תחומי החיים. (היהודים היו מקורבים לאצולה אשר בפועל שלטה במדינה). עם ביטולה של הממלכה נשמט בסיסו האיתן של השלטון העצמי הזה, ונסללה הדרך לחיסול הקורפורציה היהודית במזרח אירופה. לאחר החלוקות היהודים