כישוף בדין העברי- כיצד הדין העברי בוחן את הכישוף?
מוסד לימוד | המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט |
מקצוע | משפטים |
מילות מפתח | דין עברי, חוק העונשין, כישוף, מאגיה, משפט משווה, משפט עברי, משפטים, עבירה פלילית, עבירות רכוש, פלילי |
שנת הגשה | 2013 |
מספר מילים | 8266 |
מספר מקורות | 29 |
תקציר העבודה
כיצד הדין העברי בוחן את הכישוף?
תוכן עניינים
מבוא –..2
1 . מהו כישוף?
1.1 הגדרת הכישוף ממקורות שונים –…3-4
1 .2 מה נחשב לכישוף? …4-7
1 .3 איסור לעסוק בכישוף והעונשים על עיסוק בכישוף .7-10
2 . בעיה מגדרית?
2.1 דין אישה מול דין גבר –11-14
3 . אז כיצד בעצם הדין העברי בוחן את הכישוף?
3.1 מקבל את הכישוף? –…15-16
3 .2 לא מקבל את הכישוף? -…16-17
4 . ימינו אנו
4 .1 חוק העונשין הישראלי- פירוט והסבר סעיף החוק -18
4 .2 פסיקה ישראלית .18-20
4 .3 שימוש בכישוף בארץ ובעולם 20-22
5. סיכום ומסקנות –…23
ביבליוגרפיה –.24-
5 מבוא
בעבודה זו אעסוק בסוגיית הכישוף בדין העברי, אנסה להתחקות כיצד הדין העברי בוחן את הכישוף: האם מקבלו? האם דוחה אותו? עיון במקורותיו העשירים של המשפט העברי מלמד כי ההתייחסות למאגיה על ענפיה השונים מגלה יחס דו ערכי. מחד, התורה אוסרת כל פעולה שיש בה מן הכישוף והמאגיה. מאידך, מצויות בידינו לא מעט עדויות על שימוש נרחב במאגיה גם מצד בעלי הלכה מובהקים.
בפרק הראשון לעבודה זו אנסה להגדיר בעצם מהו כישוף, האם ישנה הגדרה אחת או שמא מספר הגדרות ממקורות שונים שכל מקור מגדיר את הכישוף בצורה שונה. כחלק מההגדרה "מהו כישוף" אדגים מהם האמצעים שבהם אנשים מתרבויות שונות, ממקומות שונים בעולם השתמשו בהם למטרות הכישוף. אסביר את האיסור הכל כך חמור שהטילה התורה על הכישוף. בפרק השני, אנסה לבחון את ההיבטים המגדריים לעניין הכישוף.
בפרק השלישי, אבדוק האם הייתה קבלה או דחייה של עשיית כישוף.
ולבסוף, נטעם מעט מהחוק והפסיקה הישראלית שאף הם דוחים את עשיית הכישוף ולא רק, אלא גם מטילים עונשי מאסר לא קלים על העובר את עבירת הכישוף.
כחלק מכתיבת העבודה אחשוף את עצמי למגוון רחב של ספרות, מאמרים ודעות שונות. כמו כן, אעשה שימוש נרחב במקורות ראשוניים- מקרא, ספרות שו"ת, תלמודים וכדומה.