שירת החול העברית בספרד המוסלמית (10647)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 827
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1
א) שיר יין: שירים המתארים את המשתה החצרני האנדלוסי, אותו אימצו עשירי יהודי ספרד בתור הזהב. – מה זאת אומרת בתור הזהב?                                                        שירת היין מטיפה לתענוגות החיים, ומברכת על היכולת לשמוח ולהתרחק ולגרש – לגרש את מה?- מהצער והכאב.
הנחת היסוד העומדת בבסיסם של שירת יין, שהמוות אורב לאדם בכל רגע, ועל כן על האדם לדעת לנצל את הזמן הקשר העומד לרשותו, ולהנאות הגוף והנפש.
הסיטואציות הבסיסות לשירת היין:- האם אלו הקונבנציות? אם כן, צריך לומר את זה.
·       –
ב)שיר חשק: שירי אהבה הקרובה לשירת היין ולפעמים כרוכה בה ללא הפרד, והושרו בגני חצרי הארמון בספרד המוסלמית.               שירת החשק מעצבת עולם שוחר תענוגות, מברך על הנאות החושים, נענה בלא עכבות לחמדות הלב ולתשוקות.
הסיטואציות הבסיסות בשיר החשק: –
ג) שירי שבח: הדרך להיחלץ ממצב זה הייתה לזכות במשרה קבועה בחצרים של הנדיבים, פטרונים אשר לקחו חסותם ממשוררים שיכתבו בשבחם. ככל שיר הללו היה משבח יותר, כך עלה שררו של המשורר.- היכן ההגדרה של השיר? –
הסיטואציה הבסיסית בשיר הגות:
·       עמדת הדובר: עמדה של הדובר היא חיצונית אינו מערב את עצמו בשיר, ודבריו באים כהכרזות על אמת מוחלטת וידועה לכל. ולפעמים הדובר היה משתף את חוותו האישית בשיר.

שאלה2
–         שמואל הנגיד: הנגיד היה ראש ממשלה ומצביא בחצרם של שני מלכים ,תלמיד חכם, ראש רבני גרנאדה ונציגם בפני השלטון. שירתו המגוונת והמבריקה משקפת את מאורעות חייו וחושפת את רגשותיו, חוויותיו והרהוריו הקיומיים של הלוחם, האב –