פסיכולוגיה בחינוך כולל הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1195
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

קורס: פ. בחינוך ממן
1 3:
קריאה מהנהJ אכן היתה. עבודה מעולה! תענוג… שאלה 1:
א.     1. הסבר האירוע עפ"י מושגי ההתניה הקלאסית הוא: כאשר התקיימה הצמדת גירוי מותנה –  כמרפאה / חלוק לבן וכרגע אינו מעורר כל תגובה בגידי , בהמשך  הגירוי הבלתי המותנה- הכאב כתוצאה מהטיפול ומעורר תגובה בלתי מותנת – הבכי של גידי .
ובשלב הבא הצגת גירוי מותנה –  מרפאה / חלוק לבן תעורר הפעם תגובה מותנת – בכי הדומה לתגובה הבלתי מותנת .10/10
2 . סוג הלמידה שהתרחש בקטע הנ"ל הינו : התניה אופרטנית שבה התנאי ללמידה הינו – עשייה . התניה זו מלמדת התנהגות חדשה תוך למידת קשר בין גירוי לחיזוק מסוים , בדיוק כמו אסנת שלמדה על הקשר בין לחיצה על כתפור מסוים במכונת הממתקים (גירוי) לקבלת חפיסת השוקולד (חיזוק במקרה זה חיובי ) . בתחילה אסנת באופן ספונטני – טוב מאוד 8/8
ב.      האירועים המתוארים מתוך מדריך הלמידה שבחרתי הם:
–          רועי בן ה5 שמכיר את הדרך לגן לבדו לאחר שהלך בה פעמים אחדות עם אימו , אירוע זה מבוסס על הגישה הביהביוריסטית – קוגניטיבית של טולמן ובמרכזה -במצב נתון מסוים, תפיסת מצב. 9/9
–          יוסי שלא כבשנה שעברה מוציא עניין בלימודי המתמטיקה , הנושא מעניין והמורה לא מאיים עליו, אירוע זה מבוסס על הגישה הפונומנולוגית – למידה רגשית ובמרכזה עומד תהליך למידה שנקרא האדם ועולמו הפנימי – בו האדם לומד דברים שיש לו צורך ומשמעות בהם ומבקש להציג את החומר הלימודי כמקנה חוויה חיובית ומעניינת .9/9
–          – . 9/9
–          תשובה מצויינת 60/60 תשובה 2:
א.     עפ"י מאמרה של גארנר תלמידים בוחרים שלא ללמוד משתי סיבות עיקריות והם:
1.      תלמידים רבים חווים כישלונות והשפלות במסגרת בית הספר בעקבות אי הצלחתם בלימודים ומעדיפים לא לסבול עוד בכך שהם יפסיקו ללמוד , הם מסיקים שאם יישארו במסגרת החינוכית וינסו לשאוף הם בסופו של דבר לא יצלחו ושוב יתאכזבו ומנסים להפסיק את מעגליות הכישלונות הבלתי נסבלת עבורם , נוסף על כך –
ב.      הציטוט " כדי להבין מדוע תלמידים מסוימים מעורבים בפעילות הלימודים ואחרים אינם מעורבים בה, עלינו להביא בחשבון לא רק את ההיבט הלימודי אלא גם גורמים חברתיים ", מתכוון לכך שהסיבות הגורמות לתלמידים לא להשתתף ולהיות מעורבים בפעילות לימודית בבית הספר הם לאו דווקא קשורים לחלק הלימודי אלא יש השפעה לא מעטה של החלק החברתי שחשוב מאוד לתלמידים , עד כמה החברה זקוק להם , לשיתוף הפעולה שלה, עד כמה הם יכולים לתרום לקבוצתם וכמה הם באמת מצפים שאהיה –
תשובה 3:
א.     ליקויי למידה הם מגוון רחב של קשיים אשר נעים לאורך ציר על פי מידת הכרוניות שלהם, קשיים אלו נובעים ממקור פנימי – תורשתי שבבסיסו הוא פיזיולוגי קבוע ואובייקטיבי עם זאת הסביבה יכולה להיטיב עם קשיים אלו אם תעניק טיפול הולם ומתאים לילדים אלו אך היא אינה תוצאה ישירה ממנה אם כי בחוסר טיפול עלולה לגרום להחרפה במצב.