בקורס אישיות: תיאוריה ומחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2131
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

אישיות ממן 15
שאלה מס' 1 
3 0/30   הקשיים העיקריים שבגללם קשה להכריע במחלוקת בין גישת התכונות לגישת המצב הם:
1.   החלטה מהם מצבים דומים/ שונים, וכן החלטה מהי התנהגות עקבית: ניתן להתייחס למצבים דומים כדומים זה לזה מבחינה סובייקטיבית, כלומר שהאדם החווה אותם חושב שהם שונים, או מבחינה אובייקטיבית, כלומר שאנשים רבים מסכימים שהמצבים דומים זה –  10/10  
2 .   פירוש מתאם בין משתנים: ככל שהמתאם בין שני מתשנים קרוב יותר ל1 או -1, משתנה אחד (התנהגות כלשהי) מנבא את המשתנה השני (התנהגות אחרת) באופן מדויק יותר (ריבוע המתאם משקף את אחוז השונות המוסברת, והאחוז הנותר משקף משתנים אחרים -10/10  
3 .   טעות הייחוס הבסיסית: אנשים נוטים להסביר את התנהגותם כנובעת מגורמים מצביים (לדוגמה, אני מאחר כי היו פקקים נוראיים) ואת התנהגות אנשים אחרים כנובעת מגורמיים …
שאלה מס' 2   30/30   א.   בחרתי לכתוב על גל גדות. אמנם קצת קשה לתאר אדם שאני לא מכירה באופן אישי אלא רק מהתקשורת החברתית, אבל אני מחבבת את גל גדות כי כשאני צופה בראיונות שלה אני מרגישה שהיא מאוד כנה ומדברת על עצמה בפתיחות שלא מוצאים הרבה אצל סלבריטאים. במקום לייפות את חייה ולהגיד כמו רוב השחקניות שהיא תמיד חלמה על משחק, היא מודה –
ב.   לגל חברים רבים, והמקצוע בו בחרה כולל מגע רב עם בני אדם (עליה להשתתף באירועים חברתיים, 'להתערבב' עם אנשים מתעשיית הבידור, להתראיין בתוכניות טלוויזיה ומגזינים וכדומה), לכן הייתי מתארת אותה כמוחצנת (היא משקיעה אנרגיה בסביבה החברתית יותר מאשר בסביבה הפנימית). בנוסף לכך, גל נראית מאושרת ומדווחת על שביעות רצון מחייה, מה שתואם את היותה אדם מוחצן.
מכיוון שגל נחמדה, אמפתית וידידותית כלפי אנשים, ומפגינה יושר וכנות כשהיא מדברת עם אנשים וגם בנוגע לערכיה ורצונותיה, אתאר אותה כנעימת הליכות. ניתן לראות שתכונה זו של גל באה לידי ביטוי גם בשביעות רצונה מחיי הנישואים שלה (היא נשואה עם שתי בנות). אם מודדים את הצלחתה המקצועית של גל במונחים של שביעות רצון, הדבר מחזק את …
מבחינת פתיחות להתנסויות, הייתי ממקמת את גל באמצע הרצף, אך נוטה יותר לכיוון הפתיחות. נראה שהיא בעלת יכולת רפלקטיבית ומבינה את רגשותיה ומחשבותיה וכך גם מקבלת החלטות לא שגרתיות ונועזות (כדוגמת פרישה מהתואר הראשון לטובת קריירת –
ג.    הדימיון הוא ששני התיאורים מתייחסים לחברותיות ופתיחות להתנסויות, וכן ליושר וכנות. בשני התיאורים התייחסתי גם לחייה האישיים של גל (משפחה, חברים) וגם לקריירה …
ד.   המודל עזר לי לתת תמונה מלאה יותר על גל מכיוון שהוא כיוון אותי להתייחס לכיוונים מסוימים או תכונות מסוימות באישיות שלא חשבתי עליהם כאשר תיארתי את גל ללא התייחסות למודל. לדוגמה, המודל גרם לי לחשוב על אמונתה הדתית של גל (שעליה אין לי –  5/5   שאלה מס' 3      
4 0/40   תכונת אישיות מוגדרת כמבנה פסיכולוגי שנתפס כיציב מעבר לזמנים ומצבים שונים, שבעקבותיו אנו מתנהגים באופן דומה במצבים שונים.
כשמתייחסים להערכה עצמית כתכונה מתכוונים לתחושה מתמדת ויציבה לאורך זמן שיש לאדם בנוגע לערכו העצמי, מה שעונה על הגדרת תכונה יציבה לאורך זמן. בנוסף, ניתן למדוד הערכה עצמית אצל בני אדם (למשל, דרך סולם – מתבודדת ונמנעת מלהגיע למסיבות הכיתה, לא נייחס לה תכונה של מוחצנות מכיוון שזה לא יתאר התנהגות דומה במצבים שונים, אלא נבחר לייחס לה הערכה עצמית גבוהה של היכולת בלימודים והערכה עצמית נמוכה של מידת הפופולריות.
נקודה המקשה על קבלת הערכה עצמית כתכונה היא העובדה שקשה להבין את מקורה – האם הערכה עצמית משפיעה על תכונות אחרות או מושפעת מהן? למשל, קשה לדעת אם הערכה …