בקורס פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1383
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

9
הנושא:
מטלת מנחה מס' 12 עבודה מעולה! תענוג לקרוא, יעל שאלה מס' 1
א.      פופולריות:
מידת ההערכה לה זוכה הפרט מחברי קבוצתו. יש תכונות שהופכות את הפרט לפופולרי יותר בקבוצה, לדוגמא: יופי, אינטליגנציה, כישורים חברתיים שונים. כאשר הפרט מקבל משוב מחברי הקבוצה לגבי התנהגותו, הוא מפתח תכונות המקבלות משוב חיובי ולדכא תכונות אחרות המקבלות משוב שלילי וכך מעצב את אישיותו.6/6
קונפורמיות: נטייתו של האדם להיכנע ללחץ קבוצתי וכתוצאה מכך לשנות את שיפוטו, התנהגותו ותפיסתו.
קיימת קונפורמיות לכאורה, בה האדם משנה את התנהגותו החיצונית בהתאם לנורמות החברה אך לא באמת משנה את דעותיו (לדוגמא, כאשר תלמיד רוצה להיות פופולרי בכיתה ולהימנע מדחייה).6/6
אנונימיות: היכולת להתנסות בזהויות שונות מבלי לשנות את ההתנהגות, כפי שמאפשר האינטרנט:
באינטרנט יש לאדם חופש מוחלט בהצגת העצמי והוא יכול לקבל על עצמו זהויות אחרות כרצונו. הוא מאפשר למתבגר, שעסוק בגיבוש זהות (על פי אריקסון), –
תשובה טובה  מאוד 36/36
שאלה מס' 2
א.      שלוש דרכים לשינוי עמדות:
1)     שכנוע רציונלי: בשיטה זו מציגים בפני המשתכנע מה הוא ירוויח אם ישתכנע, מול מה יפסיד אם לא ישתכנע (ניתן גם להציג את חסרונות העמדה ולא רק את יתרונותיה – נקרא שכנוע דו צדדי). ניתן להציג בפני בני הנוער את החסרונות של העלאת התייחסויות פוגעניות באינטרנט, לדוגמא: פגיעה ברגשות התלמיד שעלולה להוביל לדיכאון ובמקרים קיצוניים להתאבדות, מול היתרונות של הפסקת השיימינג, לדוגמא: אם תלמידים יפסיקו לעשות שיימינג יהיה להם יותר זמן להתכתב עם חברים שלהם בפייסבוק. מכיוון שנמצא שמידה מסוימת של –
1)     טוב מאוד 34/34
שאלה מס' 3
המאמר רואה את הצורך בכושר חברתי כאוויר לנשימה, שבלעדיו קשה לאדם לתפקד.
שלוש השלכות אפשריות:
1.      לצורך להשתייך יש כנראה בסיס אבולוציוני, שכן השאיפה ליצור קשרים חברתיים ולטפח אותם מועילה להישרדות האדם ולרבייה. ייתכן שהנטייה האבולוציונית הזו פיתחה אצל האדם מנגנונים פנימיים המנחים אותו להשתייך לקבוצה חברתית ולקיים יחסים חברתיים יציבים.
כחלק מהמנגנון, האדם יחוש מצוקה רגשית כאשר נשללים ממנו מגעים או קשרים חברתיים. תופעת השיימינג עלולה לשלול מהתלמיד מגע חברתי, מכיוון שכאשר התלמיד מושפל באינטרנט ייתכן והדבר ימשיך למסגרת בית הספר (לדוגמא חרם), ובעקבות זאת התלמיד יחוש מצוקה רגשית.
2.      המאמר רואה את הצורך להשתייך כמוטיבציה בסיסית (צורך בסיסי של האדם). אחד הקריטריונים למוטיבציה בסיסית הוא לעורר התנהגות מוכוונת מטרה האמורה –