14028 - מדיניות חינוך - אוניברסיטה הפתוחה

תקציר העבודה

תקציר ממן 12 קורס: 14028 מדיניות חינוך :
הממן עונה על השאלות הבאות :
שאלה 1 )סה"כ 30 נק'( צפו בקטע הבא מיו-טיוב בו פורס הכלכלן זוכה פרס נובל, ג'יימס הקמן ) (Heckman , את משנתו וענו על השאלות הבאות:
https://www.youtube.com/watch?v=ac3s_yBTN9Q ]ניתן להוסיף כתוביות באנגלית בעת הצפייה בסרטון על ידי לחיצה על אייקון הכתוביות[ א. ק ראו את פרק ה 4- במדריך הלמידה העוסק באי שוויון. איזו נקודת מבט פילוסופית על אי-שוויון מתיישבת עם תפיסתו של הקמן את תפקידו של החינוך בגיל הרך? ) 10 נק'( ב. ק ראו את פרק ו 1- במדריך הלמידה.
)1 הסבירו את המושג "משילות נאו-ליברלית" ) 5 נק'(.
)2 האם לדעתכם התפיסה של הקמן היא דוגמא ל"משילות נאו-ליברלית"?
הציגו עמדה מנומקת ) 5 נק'( ג. ק ראו את הסקירה של ה- OECD : Ten Steps to Equity in Education ( OECD, 2008 .) )1 הסבירו את המושגים "הוגנות" ) fairness ( והכלה ) inclusion 5 נק'( ( ) )2 האם הגישה של הקמן לחינוך בגיל הרך מקיימת את שני הממדים לשוויון?
5 נק'( ( 5 נק'( ( שאלה 2
קראו את פרק ה במדריך הלמידה.
א. ה סבירו מה הוא מימון רגרסיבי ) 3 נק'( ב. ה ביאו שתי דוגמאות לכך שמימון החינוך בישראל הוא רגרסיבי. ניתן להתייחס לדוגמאות מהתקשורת ולדוגמאות ממדריך הלמידה ) 2 נק'(.

2 1
שאלה 3 )סה"כ 10 נק'( קראו את פרק ו 1- במדריך הלמידה שעוסק בבחירת הורים בחינוך.
א. ת ארו את מערכת בחירת ההורים המתקיימת בבתי הספר היסודיים ובתיכונים באזור מגוריכם )ייתכנו מודלים שונים עבור שלבי חינוך שונים(. ניתן למצוא את המידע באתר הרשות המקומית ) 5 נק'(.
ב. ה סבירו את המודל התיאורטי המתאים לכל מערכת ) 5 נק'( שאלה 4 )סה"כ 15 נק'( קראו את הריאיון של הרפז עם מנכ"ל משרד החינוך לשעבר, שמשון שושני )הרפז, 2011 ( ואת המאמר של גילבורן ) Gilborn, 2014 .) א. צ יינו שתי מטרות שהציב שושני למערכת החינוך בתקופתו ) 5 נק'(?
ב. ה סבירו מהי הביקורת שהיה מותח גילבורן על מטרות אלה ) 5 נק'(.
ג. כי צד גילבורן היה מסביר את ההשקעה שמתאר שושני בחברה הערבית ) 5 נק'( ?
שאלה 5 )סה"כ 20 נק'( קראו את הריאיון של הרפז עם מנכ"ל משרד החינוך לשעבר שמשון שושני )הרפז, 2011 (, ואת הריאיון של הרפז עם שרת החינוך לשעבר, פרופ' יולי תמיר )הרפז, 2009 (. וענו על השאלות הבאות:
א. א ילו בעיות מדיניות הגדירו תמיר ושושני בכהונתם. באילו כלים הם בחרו על מנת לפתור בעיות אלה? ציינו לפחות שתי בעיות עבור כל אחד מהם ) 5 נק'(.
ב. ק ראו את המאמר של מקדונל ואלמור ) McDonnel & Elmore, 1987 (. מיינו את כלי המדיניות בהם בחרו שושני ותמיר על פי כלי המדיניות המוצגים במאמר ) 10 נק'(.
ג. על פי מקדונל ואלמור – מהם היתרונות והחסרונות של הכלים בהם בחרו קובעי המדיניות ) 5 נק'(?
שאלה 6 )סה"כ 10 נק'( קראו את המאמר של קיובן ) Cuban, 2012 ( וענו על השאלות הבאות:
א. ת ארו במילים שלכם את המתח שמציג קיובן בשאלת הסטנדרטיזציה מול התאמה אישית ) 5 נק'(.
ב. א יזו עמדה משכנעת יותר, זו התומכת בסטנדרטיזציה או זו המתנגדת לה? הביאו נימוקים לעמדתם מתוך פרק ו' במדריך הלמידה ) 5 נק'(.

2 2

1 0 נק'( ( שאלה 7
צפו בסרטון היו-טיוב הבא שמציג את עקרונות תכנית "מורים מובילים" של משרד החינוך:
https://www.youtube.com/watch?v=IJaqEjn4_F0 . קראו את המאמר של דארלינג-המונד ) Darling-Hammond, 2013 (. ענו על השאלה הבאה:
א. צ יינו שלושה מאפיינים מרכזיים של פיתוח מקצועי של מורים מתוך המאמר של דארלינג-המונד שמופיעים בתכנית " קורס 14028- מדיניות חינוך ממן 12
שאלה 1:
א. תפיסתו של היקמן מסתדרת עם "המודל האבולוציוני ליברלי" – מודל זה טוען שאי השוויון במערכת החינוך קשור לכך שישנם פערים בכל נושא פיתוח האינטליגנציה, הIQ בהתאמה לפערים הסוציו אקונומיים והתרבותיים הקיימים בין תתי תרבויות בכל מדינה ומדינה .
היקמן טוען כי המשמעות של החינוך בגיל הרך הינה בפיתוח מיומנות רכות או לא קוגניטיביות בהכרח (תקשורת,מיומנויות חברתיות,שליטה עצמית וכו") וכי החינוך נועד לייצר תשתית ורקע של מיומנויות אלו על מנת להצליח ברכישת מיומנויות מורכבות וקשות יותר בהמשך החיים .
טענתו של היקמן משתקפת היטב במודל הנ"ל מפני שאם נוכל לגשר על הפערים של פיתוח האינטליגנציה וכישורים נוספים הנוצרים מפערים סוציו אקונומיים נוכל להקטין את אי השוויון בחייהם הבוגרים של הילדים הללו.
ב. 1. משילות ניאו ליברלית הינה משילות שבה אסטרטגיית הניהול של המדינה כרוכה במנגנוני שוק ואחריויות מנהלתית ביחס לממשל ולאופיו . במשילות מעין זו הרציונאליות הכלכלית הינה הגורם המכריע פעמים רבות במוצרים עליהם מפקחת ושולטת המדינה ובתוכם חינוך . במשילות מעין זו החינוך הינו מוצר סחיר , עולם החינוך מנוהל באמצעות שיטות ניהול עסקיות המדגישות תחרות ואחריותיות.

2 . אני סבור כי שיטתו של היקמן אינה דוגמא למשילות ניאו ליברלית – משילות מעין זו רואה בחינוך מוצר עובר לסוחר בו השיטה הכלכלית מכוונת את צעדי הממשל והמדינה ביחס לאספקת החינוך למגזרים השונים . היקמן מדגיש בשיטתו את הצורך בחינוך לצורך תיקון הפערים התרבותיים והחברתיים בין המגזרים השונים כאשר הפן הכלכלי אינו במרכז הדיון שלו. הדגש אצל היקמן אינו תחרות ואחריותיות אלא יותר שיוויון הזדמנויות והקטנת פערים חברתיים .
ג. 1. הגינות פירושה וידוא שהנסיבות האישיות והחברתיות – למשל מין, מצב חברתי-כלכלי או מוצא אתני – לא יהוו מכשול להשגת שוויון הזדמנויות להשגת פוטנציאל חינוכי.