ניתוח מקיף של חברת רמי לוי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2016
מספר מילים 7322
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

פרק 1 – ניתוח שווקי – רמי לוי הגדרת הענף ענף קמעונאות המזון בישראל מאופיין בתחרות, אשר מלווה בפתיחת שטחי מסחר חדשים. שוק המזון בישראל כולל מלבד רשתות השיווק גם את השווקים הפתוחים, את המכולות הפרטיות, הקצבים, הירקנים, ואת השוק המוסדי, קרי, מסעדות, בתי מלון, חדרי אוכל בגופים שונים וכו'.
מרחב גיאוגרפי:
כלל ארצי, נגיש לכל צרכן בארץ.
תיאור בסיסי של הענף: לקוחות – כל צרכני חנויות הקמעונאות.
משאבים – הון אנושי, מועדוני לקוחות, מלאי, נדל"ן.
דרישות חוקיות – עמידה בתנאי תברואה של משרד הבריאות, וכמו כן גם בתנאי בטיחות ובטחון.
טכנולוגיה – הפעלת פורטל קניות מקוון, באמצעות אתר החברה, אשר מספק משלוחי מזון עד הבית. לוגיסטיקה מתקדמת בסניפים אשר מיישמת שיטת אספקה נכונה, וכניסת מוצרים טריים במהירות גדולה יותר. מערכת קופה מתקדמת אשר מאפשרת מעקב נוח בזמן אמת אחרי מצב המכירות בסניף. גורמים חיצוניים גורמים מאקרו כלכליים וחוץ ענפיים – מחירי חומרי הגלם ותנודות בשיעור האינפלציה בישראל משפיעים בצורה ישירה ועקיפה על העלויות ועל תוצאותיהן העסקיות של רשתות המזון. מצב ביטחוני רע, מיתון כלל עולמי, אסונות טבע ומחאות חברתיות יכולים להשפיע לרעה על הפדיון של חברות הקמעונאות. לדוגמה המחאה החברתית בישראל בקיץ 2011 על רקע יוקר המחיה ומחירי הדיור, לרבות מחירי מוצרי המזון, הפעילו לחץ ציבורי בין היתר, על יצרני וספקי המזון ועל רשתות השיווק להורדת רמת המחירים. בנוסף, פעילות רשתות המזון מושפעת מחקיקה ומצווים בתחום הפיקוח על מחירי המוצרים, כמו כן מכירת מצרכים שונים כרוכה בקבלת אישורים, בפיקוח משרד הבריאות ולהוראות חוק רישוי עסקים.
גורמים תוך ענפיים – ענף קמעונאות המזון מאופיין בתחרותיות רבה. לחצים תחרותיים עלולים להוביל לשחיקת מחירים ולפגיעה בתוצאותיה העסקיות של הרשתות בענף. לדוגמה פתיחת רשתות "דיסקאונט" ו-"האווי דיסקאונט" חדשות בהן המחירים מוזלים יותר, כגון רשת "קוסט 365" של קבוצת המשביר לצרכן. בנוסף שינויים בשכר מינימום או שינויים מהותיים אחרים בדיני העבודה בישראל משפיעים על שכרם של חלק ניכר מעובדי ענף קמעונאות המזון. בשל מספר העובדים הרב שמעסיקות רשתות המזון, עלייה משמעותית בשכר המינימום עלולה להשפיע על תוצאותיהן העסקיות של הקבוצות בענף המזון.
ניתוח הענף סקירת התפתחות הענף – חנויות המכולת היו העוגן המסחרי של כל שכונה או אזור מגורים בכל עיר בישראל עד לשנות ה-50. התפתחות הענף בישראל החלה בשנות ה-50 על ידי הקמת הסופרמרקט הראשון של רשת שופרסל בצפון תל אביב. הסופר השתרע על שטח של 1300 מ"ר, ותוכנן בהתאם למתכונת בתי הסופרמרקט החדישים באמריקה. עד שנת 1963 נפתחו שישה סופרמרקטים נוספים של שופרסל. בעקבות כך החלה מגמת החלשות של המכולות השכונתיות ותרבות הקניות השתנתה. מכולות רבות איבדו מרווחיותן וכיום מספרן קטן בהרבה ממה שהיה עד לפני כמה עשרות שנים. בנוסף כאשר החלה המהפכה הטכנולוגית רשתות המזון הגדולות החלו לשווק את עצמן באמצעות כרטיסי מועדון ואשראי "חכמים". כרטיסים אלו משמשים את הרשתות לאיסוף מידע על אופן הרגלי הצריכה של הלקוחות וכמו כן כלי זה משמש לשיווק ישיר הגורם לצרכן להישאר נאמן לרשת המזון. כלי נוסף שצובר תאוצה בשנים האחרונות הוא המכירה המקוונת של מוצרי הרשתות דרך האינטרנט.
מבנה הענף:
רשתות המזון הפועלת בארץ לפי גודל הכנסותיהם השנתיות הן: שופרסל, מגה (רבוע כחול), רמי לוי, חצי חינם, יינות הביתן, כמעט חינם, קואופ-ישראל, ברכת הארץ, טיב טעם, מרב מזון-כל, סופר שוק יוחננוף, ויקטורי, מחסני השוק, סופר דוש, קשת טעמים, מעדני מניה, ביג זול, סופר ספיר. בנוסף בשוק הפרטי קיימים למעלה מ-6000 חנויות ומכולות. חלק מרשתות המזון המוזכרות לעיל מאוגדות תחת הרשת הרביעית. זהו השם שניתן למרכולים גדולים בבעלות פרטית, שפועלים בדרך כלל באזורים גיאוגרפיים מוגדרים, לרוב בפריפריות. רשתות אלו התאחדו ככוח קנייה משותף לצורך רכישה מספקים.
המיקום בשרשרת המוצר הוא בדרך כלל מול הלקוח, למעט מקרים בהם הרשת מייצרת קו מוצרים ופועלת מול רשתות הקמעונאות ומקרים נוספים בהם הרשת פועלת כסיטונאי אשר משווק למוסדות ולמרכולים-
תוכן עניינים
פרק 1 – ניתוח הסביבה השיווקית התחרותית 1 הגדרת הענף 1 גורמים חיצוניים 1
ניתוח הענף 2
פרופיל היצור של החברות בענף 3
שיעורי הצמיחה 3
התחרות בענף 6 פרק 2 – תיאור החברה 8 מבנה בעלי המניות 8
סקירה היסטורית 9 המבנה הארגוני של פעילות החברה 9 משאבים 10 מבנה ההחזקות 10 מוצרים ומגזרים 11 לקוחות וספקים 11 אסטרטגיה עסקית-שיווקית 12 פרק 3 – מודל S.W.O.T 13
חוזקות 13
חולשות 14
הזדמנויות 14
איומים 14
פרק 4 – ניתוח דוחות כספיים 16
ניתוח אופקי ואנכי – רווח והפסד 16
ניתוח אופקי ואנכי – מאזן 18 פרק 5 – יחסים פיננסים 20 יחסי נזילות 20 יחסי איתנות פיננסית 21
יחסי יעילות 22
יחסי רווחיות 24
פרק 6 – דו"ח על השינויים בהון העצמי 26
פרק 7 – דו"ח על תזרימי המזומנים 27
פרק 8 – מדד ההישרדות של אלטמן 29
מדד אלטמן שהתקבל בחברת רמי לוי 30 מדד אלטמן בהשוואה לחברת שופרסל 31
פרק 9 – תחזית לעתיד (נירמול 2012) 32
ניתוח אופקי 32
ניתוח אנכי 33
תחזית לעתיד 33
סיכום 34
ביבליוגרפיה 35
נספחים