תכנון לימודים הוראה והערכה+הערות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 94
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1234

תקציר העבודה

שאלה 1
מטרות התנהגותיות קובעות את היעדים שעל התלמיד להגיע אליהם לאחר תהליך למידה מסוים. מטרות אלו מנוסחות מנקודת מבטו של הלומד ומפרטות באופן מדויק וברור מה צפוי מהתלמיד להיות מסוגל לעשות ולדעת בתום הלמידה.
למשל: התלמיד יתנסה בכתיבת מאמר טיעון. וגם לקבוע יעד/כיוון לשיעור כך שהמורה לא יתחיל שיעור ממקום אחד ויגיע למקום אחר. (2-)מטרות שנגזרות ממטרות-העל. (1-) רוברט מאגר מאמין כי למטרות ההתנהגותיות יש חשיבות מכרעת בתכנון לימודים כיוון שהן משאירות את המורה והתלמידים במסלול ומונעות סטיות ממנו אל כיוונים לא רצויים.
לדידו, מטרות שאינן מדויקות דיין עלולות להוביל לכך שהלמידה תגיע למקום שונה לחלוטין מזה שהתכוון המתכנן. לכן, הוא קבע שלושה כללים הפועלים על מטרה התנהגותית הכתובה כראוי: הגדרת הפעולה הגלויה של הלומד, הגדרת התנאים שבהן היא תבוצע וקביעת קריטריון להערכה. כללים אלו מאפשרים דיוק מרבי וכלי הערכה פשוט ומדיד. בנוסף, מאגר גורס כי יש להשתמש בפעלים מסוימים על מנת להיות בהירים ככל הניתן. הוא מחלק את הפעלים לשתי קבוצות: פעלים חד-משמעיים ופעלים הניתנים לפרשנות. לדעתו, רצוי שהמטרות ההתנהגותיות ינוסחו בעיקר בעזרת פעלים חד-משמעיים כגון: לכתוב, לדקלם, לפתור ועוד.  א.      5
מטרות בתחום הספרות: –
שאלה 2
א.      המודל של טיילר העוסק בתכנון לימודים מציג את השלבים בבניית התכנית כאשר השלב הראשון הוא שלב הצבת המטרות. על מנת להציב מטרות מתאימות יש להתחשב בשלושה מקורות: צורכי החברה, צורכי הלומד ומבנה המקצוע הלימודי. צורכי החברה דורשים מהמטרות להתאים לחברה בה עתידה תכנית הלימודים לצאת אל הפועל. חברות שונות מצריכות גישות שונות להעברת ידע בתחום מסוים. כך למשל, לימודי תנ"ך בישראל נלמדים באופן שונה במגזר הדתי ובמגזר החילוני. אם במגזר הדתי ישנו דגש על פרשנויות, מדרשים ולימוד המגיע מתוך אמונה, במגזר החילוני מעמדו של ספר התנ"ך הוא תרבותי בעיקרו ואף נלמדים סיפורי בריאה אחרים כמו האנומה אליש הבבלי. לכן, מטרות תכנית הלימודים בתנ"ך בבתי…
שאלה 3
המודל הנטורליסטי של ווקר מציג את שלבי התכנון והפיתוח של תכנית לימודים על פי התהוותם הטבעית. כלומר, ווקר מאמין כי לא הכל ניתן לצפייה מראש ולכן הוא לא בנה מודל סכמתי רציונלי כשל טיילר, אלא זיקק את שלבי התכנון המתרחשים באופן טבעי במציאות.
המודל של ווקר מורכב משלושה שלבים מרכזיים: שלב המצע, שלב הדיון והברור ושלב התכנון והעיצוב. שלב המצע הוא השלב הראשון לפיתוח תכנית לימודים. בשלב זה, מציגים מפתחי התכנית רעיונות, דעות וגישות באשר למטרות תכנית הלימודים, תכניה והפעלתה. למעשה, ווקר יוצא מנקודת הנחה שמפתחי התכנית מגיעים עם בסיס ידע ומטרות כבר בגיבוש הרעיון הראשוני. לכן, שלב זה נועד לשיתוף הרעיונות וכך יהיה ניתן לבנות בסיס רעיוני רחב הכולל עקרונות, דעות וערכים שונים-